Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Scheuren in lak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Scheuren in lak

Bericht door Punker73 »

Beste forum gebruikers,

Vandaag kwam ik ineens allemaal scheuren tegen in mijn schuifdeur. Deze zijn mij bij de aanschaf van mijn T4 2 maand terug niet opgevallen en al zeker niet zo groot als ze nu lijken te zijn (zeker 20cm). Het leken gewoon een paar krasjes maar nu lijkt het alsof de lak echt loslaat. Zie foto.
Iemand enig idee hoe dit kan en waarom dit eerst niet zo zichtbaar was?

Is dit nog te maken of moet de hele deur overgespoten? Is dit roest?

Groet
Bijlagen
IMG_1473.JPG
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Scheuren in lak

Bericht door MarkV »

Lijkt mij dat de plamuur onder de lak is gaan barsten. Dat kun je krijgen als de roest niet grondig verwijderd is, en dan begint het uiteindelijk weer te roesten. Kaalmaken, alle roest weghalen en spuiten.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Scheuren in lak

Bericht door Erdem50 »

Hoeft geen roest te zijn om te scheuren, dit is gewoon beunwerk. Particulier gekocht?
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: Scheuren in lak

Bericht door Punker73 »

Erdem50 schreef: 25 mei 2018, 19:43 Hoeft geen roest te zijn om te scheuren, dit is gewoon beunwerk. Particulier gekocht?
Ja klopt ... maar hij zij dater nooit iets mee geweest was. Helaas bleek dat dus niet zo te zijn .... maar ho kan dat dat dat "ineens" zo gebeurt? Heeft de verkoper dan iets gedaan om dat tijdelijk te verbergen???
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Scheuren in lak

Bericht door odorf »

Balen hoor!

Hoeft idd echt geen roest te zijn. Roest geeft vaak 'blazen' in de lak, geen rechte 'cracks'.

Dit is inderdaad of slechte voorbewerking. Of teveel te dik gespoten zonder uitdamptijd bijvoorbeeld.

Het zou knap zijn als de verkoper dit precies zo uit heeft kunnen mikken. Echt heel knap. Dit soort dingen kunnen direct na het spuiten gebeuren, of na een paar maanden, maar ook na een jaar bijvoorbeeld kunnen er nog reacties ontstaan. Maar tijdens de koop heb je het al waargenomen als 'krassen'??

Het lakwerk moet er daar wel af en opnieuw (laten) doen. Want er kan vocht door de cracks trekken. En onderlagen of grondlagen kunnen -afhankelijk van het gebruikte verfsysteem- poreus zijn. Dan krijg je gegarandeerd roest.

Ik zou de bus sowieso munitieus even op alle 'bekende' plekken nalopen of daar ook krasjes of breuken zichtbaar zijn. Nu kun je er op tijd bij zijn.

Sterkte en succes!

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 25 mei 2018, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: Scheuren in lak

Bericht door Punker73 »

odorf schreef: 25 mei 2018, 20:39 Het zou knap zijn als de verkoper dit precies zo uit heeft kunnen mikken. Echt heel knap. Dit soort dingen kunnen direct na het spuiten gebeuren, of na een paar maanden, maar ook na een jaar bijvoorbeeld kunnen er nog reacties ontstaan. Maar tijdens de koop heb je het al waargenomen als 'krassen'??
Ik kan het me niet herinneren. Ik heb de bus langsgelopen en voor mijn idee nergens grote krassen of roestplekken gezien (vooral ook in de wiellkasten gekeken en op de naden overal) .Maar goed ik ben ook geen expert hierin. Ik gok dat deze gewoon nog op het laatste moment voor de verkoop nog even goedkoop opgeknapt is op een aantal plekken dus ..... niks aan te doen dan en maar hopen dat ik niet meer verrassingen nog ga krijgen :huilen
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Scheuren in lak

Bericht door Mercury »

Wanneer je een nette bus wilt houden opnieuw laten behandelen (alles eraf en de lak opnieuw opbouwen).

Het zou ook een oude herstelde deuk kunnen zijn, hierbij wordt de deuk terug gedrukt. Ten tijde van de deuk kunnen er barsten zijn ontstaan in de lak die onder invloed van vocht en temperatuur verder zijn gaan opspelen.

Mijnsinziens is dit niet iets wat net is ontstaan, wellicht is je dit nu opgevallen.
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4454
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Scheuren in lak

Bericht door Henk-1 »

Je zou met een white-board-magneetje je deur eens bij langs kunnen gaan.
Als er op bepaalde plekken vooral waar de scheur zit het magneetje niet of nauwelijks blijft zitten.....
Dan zit hier plamuur op.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Scheuren in lak

Bericht door brecht »

Als de verkoper letterlijk heeft gezegd dat er nooit iets met de deur gedaan was dan heeft ie wel glashard staan liegen ja. (of het moet weer bij een eigenaar voor hem zijn gebeurd, dat hij het niet wist) Dit is een duidelijk gevalletje minder goed herstelde schade. Als dit 2 maanden geleden is zou je bijna weer eens aankloppen daar. Maar goed: tussen gelijk hebben en gelijk krijgen is een groot verschil, 't is de vraag of je daar moeite in wilt steken.

Ik zou persoonlijk wel even een gesprek aangaan en hem de kans geven te reageren. Als daar niks uitkomt: lekker verder gaan en karma zijn werk laten doen :)

Deze schade ziet er niet onoverkomelijk uit, wel balen natuurlijk en wel ff goed kijken of er niet elders wat zit.
Plaats reactie