Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

geluid binnenin T4 (California)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
VR6
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2018, 21:39

geluid binnenin T4 (California)

Bericht door VR6 »

Hey,

Ik ben op zoek naar info over de (mogelijke) verschillen tussen een originele fabrieks-af Westfalia camper en alle andere T4's.

Even mijn vraag kaderen.
Ik heb een probleem met mijn gehoor en zoek wagen die vrij stil is, vooral rolgeluid en ook motorgeluid.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik een buscamper tegen van vrienden, een VW T4 California van 2003.
Net ervoor had ik een VW T4 California van 1992 test-gereden en ik merkte een enorm verschil in geluid binnenin.
Bij die van 2003 was enkel de dieselmotor nog een probleem kwa geluidsproductie.
Op die manier kwam ik uit bij een VW T4 California V(R)6.

Nu, jullie raden het al, deze zijn schaars en ook best prijzig.
Vandaar dat ik ook uitgebreider wil kijken naar andere T4 V(R)6.

Mijn concrete vragen nu:
1) Is er bij de T4 California ook een dubbele bodem voorzien (zoals bij de T2 Westfalia) en kunnen andere busjes ook een dubbele bodem hebben of was dat enkel voorzien voor de originele kampeeruitvoeringen.
2) hebben alle California's originele dubbele (geïsoleerde) ramen? of was dat een optie? En zo ja, ook als optie op andere T4's? én kan dat achteraf nog makkelijk geplaatst worden/gevonden worden/nog nieuw verkrijgbaar?
3) zijn er nog andere extra isolatie-maatregelen waar ik op kan letten?
4) heeft er iemand info over de isolatie van eventuele andere campers zoals Dehler, ...
5) Is zo'n (Westfalia) hefdak achteraf nog te installeren én te vinden?

Groetjes, Kim
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens hier en laat je verrassen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door Snautzer »

Ik heb een 2.5 benzine die fluisterstil is, in vergelijking met de meeste T4 icl. de vr6. viewtopic.php?f=12&t=57560 Het is een ex gehandicapte bus die van voor naar achter is "behangen"met tapijt. Wielkasten , zijwanden achterdeuren. Zelf het hoogdak is geïsoleerd.
Banden heb ik uitgezocht op een laag db. Als je de site die Peter geeft goed doorleest zal je zelfs nog veel meer mogelijkheden vinden om het nog stiller te maken. Het is om het later nog in te bouwen denk ik best wat werk maar dan heb je ook wat.
Mocht je in de buurt van Leiden zijn kan je een keer komen hoor-rijden. Ben dan benieuwd of jouw geluid ervaring hetzelfde is als de mijne.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door odorf »

Algemeen; Geluidsproductie van de eerste generatie dieselmotoren is werkelijk niet te vergelijken met een TDI. (wat die van 2003 is)
Een 2.4 of 1.9 maakt aanmerkelijk meer motorgeluid. Tevens is daar ook nog per bus verschil. Ik heb destijds proefgereden in twee verschillende California's een jaar leeftijdsverschil en redelijk gelijke km stand. met dezelfde motor. Hierbij viel me op dat in de ene een normale conversatie al niet mogelijk was. En in de andere wel.

1;
Westfalia's zijn achterin voorzien van een houten vloer van iets van 15mm multiplex die op de stalen vloerplaat is geschroefd en gekit. Op die houten vloer is vinyl geplakt. De wielkasten bijvoorbeeld, zijn van binnenuit niet verder geïsoleerd. Hier is zeker met na isoleren nog veel winst te halen. Ook onder de vloer.

2;
Nee niet alle California's hebben isolatieglas.
De ramen in de voorportieren zijn nooit van iso glas voorzien.

5;
Zoals ook op de site ven Peter te zien, en op diverse ombouwtopics hier op dit forum, een Westfalia dak is later in te bouwen. Tevens zijn er fabrieks-af Multivans met een Westfalia dak geleverd.

6;
In een T5 en T6 is veeel meer aandacht besteed aan geluid. Deze zijn af-fabriek veel stiller.
:knipoog

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 30 mei 2018, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef: 29 mei 2018, 23:28

2;
Nee niet alle California's hebben isolatieglas.
Het was een optie.

Dubbelglas is te herkennen aan een dikke zwarte rand om de ramen. Ongeveer 2x zo breed als de zwarte rand om de standaard ramen.
De ramen in de voorportieren zijn nooit van iso glas voorzien.


Odorf
Niet mee akkoord vrees ik ...

Dubbel glas zit standaard in alle "jongere" T4 Westfalia's (ik denk dat het vanaf '96 standaard was) , alleen bij de oude Westfalia's was dat een optie

En wat bedoel je met een dikke zwarte rand om de ramen ? De mijne heeft ook (af fabriek) dubbel glas (2002) en heeft geen zwarte randen rond de ramen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door odorf »

Ik dacht dat bijvoorbeeld de 'Biker' versie een versie was die ook nog na '96 geproduceerd was en zonder dubbel glas was.
Maar aan 'ik dacht' hebben we hier natuurlijk niet veel. :toppie

Kan natuurlijk ook zijn dat ik het helemaal mis heb ...
Ik zal het nog eens proberen na te zoeken.

En qua dikke zwarte randen ...weer wat geleerd ... daar was ik iets te stellig in.
Heb de reactie voor de volledigheid aangepast ...

Thanks, zo komen we wel verder :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt de geluidsbeleving van een california coach met slaaphefdak goed beïnvloeden door aan de voorzijde een fleecedeken er tussen te steken,
wat dan loopt van B-stijl, richting het slot, en dan weer richting B-stijl.
Dan maakt behoorlijk wat uit voor het geluid..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door Helly »

Mijn California Coach uit '97 heeft alleen dubbel glas in het kunststof uitklapraam achter het aanrechtblok en het vaste deel van het schuifraam in de schuifdeur. De rest is enkel glas. Ik vraag mij af of qua isolatie de ramen wel/niet dubbel glas echt uitmaakt zodra je het dak open zet. Het zwakste punt is dan het tentdoek. (geef toe dat ik nooit volledig dubbel glas heb geprobeerd)
Qua later plaatsen/onderdelen merk ik dat alles wat voor alle T4's nodig is nog makkelijk te krijgen is, maar camper-specifieke dingen worden schaarsen. Afgelopen zomer was mijn schuifraam kapot gegaan. VW maakt ze sinds 2011 niet meer, blijkt, en geen VW dealer die het kon leveren. Uiteindelijk via via in Duitsland een gevonden, die kostte >E800. Ik denk niet dat niet-camper T4's ooit dubbel glas hebben, dus verwacht dat dit schaars en duur zou zijn?
O ja, en de 1.9 TD motor maakt behoorlijk herrie. Vermogen gaat op de vlakke weg nog wel, maar dit is in de bergen eigenlijk te weinig voor het gewicht van de auto.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door Pascal-141 »

Helly schreef: 31 mei 2018, 01:38 Mijn California Coach uit '97 heeft alleen dubbel glas in het kunststof uitklapraam achter het aanrechtblok en het vaste deel van het schuifraam in de schuifdeur. De rest is enkel glas. Ik vraag mij af of qua isolatie de ramen wel/niet dubbel glas echt uitmaakt zodra je het dak open zet. Het zwakste punt is dan het tentdoek. (geef toe dat ik nooit volledig dubbel glas heb geprobeerd)
Qua later plaatsen/onderdelen merk ik dat alles wat voor alle T4's nodig is nog makkelijk te krijgen is, maar camper-specifieke dingen worden schaarsen. Afgelopen zomer was mijn schuifraam kapot gegaan. VW maakt ze sinds 2011 niet meer, blijkt, en geen VW dealer die het kon leveren. Uiteindelijk via via in Duitsland een gevonden, die kostte >E800. Ik denk niet dat niet-camper T4's ooit dubbel glas hebben, dus verwacht dat dit schaars en duur zou zijn?
O ja, en de 1.9 TD motor maakt behoorlijk herrie. Vermogen gaat op de vlakke weg nog wel, maar dit is in de bergen eigenlijk te weinig voor het gewicht van de auto.
Je hebt een 1.9td in je California ? Dan vermoed ik dat het een omgebouwde Transporter is want de California is voor zover ik weet nooit met 1.9td motor geleverd. Dat kan ook verklaren waarom je geen dubbel glas hebt in een 97-er .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door Hanz »

Volgens http://www.westfaliat4.info/html/vw_wes ... er_mo.html is de California 1997 ook met 1.9 Td geleverd en was de dubbele beglazing niet standaard maar een optie. Het kan dus toch een originele California zijn.
Overigens verwacht ik van dubbel gas niet veel effect als het om motorgeluid gaat, dat komt naar mijn idee vooral binnendoor. Misschien wel voor windruis en geluid van de banden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door Hanz »

Helly schreef: 31 mei 2018, 01:38 Ik vraag mij af of qua isolatie de ramen wel/niet dubbel glas echt uitmaakt zodra je het dak open zet. Het zwakste punt is dan het tentdoek. (geef toe dat ik nooit volledig dubbel glas heb geprobeerd)
Ik heb nooit enkel glas geprobeerd maar mijn ervaring is dat het beneden compartiment duidelijk warmer is dan boven. Voor isolatie van het tentdoek gebruiken wij een hefdaksjaal.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door Pascal-141 »

Hanz schreef: 31 mei 2018, 11:19 Volgens http://www.westfaliat4.info/html/vw_wes ... er_mo.html is de California 1997 ook met 1.9 Td geleverd en was de dubbele beglazing niet standaard maar een optie. Het kan dus toch een originele California zijn.
en volgens https://de.wikipedia.org/wiki/VW_California is de California nooit geleverd met een 19td , de 2.4d was de "lichtste" motor ... dus ja , wie zal het zeggen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: geluid binnenin T4 (California)

Bericht door odorf »

Ik heb een originele 1,9TD california hoor :toppie

Uit 1994.

Maar het overgrote deel van de 'oudere' generatie is 2,4D.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie