Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door Hanz »

De waterstandaanwijzer in mijn California heeft het begeven. Het is er een van het oude type met drie drijvertjes (zie foto).
Deze is niet meer te koop maar wel een nieuwe (iets kortere) versie met een stalen buis en één drijver (zie tweede foto). Weet iemand of deze nieuwe versie ook gebruikt kan worden of krijg ik dan een verkeerde/geen aanwijzing?
Elektrik_Geber_Wasserstand_Frischwasser_G33_3_Schwimmer.jpg
Elektrik_Geber_Wasserstand_Frischwasser_G33_neu_1.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door chv »

De onderste foto is van een waterstand gever voor de 30 litertank die bij de nieuwere T4 California in de kast aan de bestuurderszijde (links) is geplaatst. De bovenste foto lijkt me van de 60 liter tank voor de oudere T4 Cali met 60 liter inhoud die rechts achterin onder het bed zit. Die twee zijn niet uitwisselbaar omdat de dop waarin ze gevat zijn andere maten hebben.
Of je moet goed kunnen knutselen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door Hanz »

Dat klopt, ik heb inderdaad de tank rechts en de waterstand gever zoals op de bovenste foto (33 cm lang). De onderste foto is van de versie met de watertank links in de kast (27 cm lang). Het zal inderdaad wat knutselwerk vragen om de nieuwe versie van de gever in de oude versie van de watertank te plaatsen. Ik vroeg mij alleen af of het elektrisch wel uitwisselbaar is en of de nieuwe versie van de waterstand gever het juiste signaal naar de display stuurt. Gebruiken bijvoorbeeld de oude en de nieuwe versie van de gever dezelfde weerstandswaarden voor de waterniveaus?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door chv »

Geen idee Hanz,
Maar het lijkt me dat die hetzelfde zijn want, voorzover ik weet, is het display, waarop je (ondermeer) je water level ziet, gewoon uitwisselbaar met de oudere types.
Maar misschien dat Henk hierover iets verstandigs kan zeggen?

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door Hanz »

chv schreef: 13 jun 2018, 22:34 Maar het lijkt me dat die hetzelfde zijn want, voorzover ik weet, is het display, waarop je (ondermeer) je water level ziet, gewoon uitwisselbaar met de oudere types.
Dat was mijn idee ook. Alleen is de gever iets korter dus hij zal wel aangeven dat de tank leeg is als er nog een laagje inzit. Heb je altijd nog een soort reserve.
Is er iemand die deze wissel al eens uitgevoerd heeft en kan bevestigen dat het zo werkt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door Lutra »

Is de vlotter van de Exclusive ook niet langer dan die van de CC?
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door chv »

Dat zou ook het prijsverschil van 30,- kunnen veklaren
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door Hanz »

De vlotter van de Exclusive is inderdaad langer, namelijk 42 cm, ik ben bang dat die niet gaat passen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door chv »

Hanz,
Ik heb op dit forum ergens een draadje gezien dat iemand zijn aanwijzer had gerepareerd, misschien ff in het archief duiken?
Ik heb mijn aanwijzer via EBay in Duitsland laten reviseren, maar die doet alleen het nieuwe type, dus daar heb jij nix aan.
Maar misschien is via een van de Duitse fora (multifornia, VWBuswelt) iemand te vinden die het oude type reviseert?

Met vriendelijke groet,

Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Prima moment om die oude watertank er uit te gooien en meteen naar het nieuwe systeem te gaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door MarkV »

Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door Hanz »

chv schreef: 15 jun 2018, 00:11 Ik heb op dit forum ergens een draadje gezien dat iemand zijn aanwijzer had gerepareerd, misschien ff in het archief duiken?
Over reparatie heb ik wel het een en ander gevonden. Mooi priegelwerkje voor een lange winteravond. Wie weet komt het daar nog een keer van.
Multivan Generation schreef: 15 jun 2018, 07:32 Prima moment om die oude watertank er uit te gooien en meteen naar het nieuwe systeem te gaan..
Nieuwe systeem? Dus de watertank in de kledingkast? Dat betekent een nieuwe watertank, leidingen omleggen, nieuwe afvoer voor de tank in de bodem, gat in de zijkant voor de vuldop. Dat gaat hem niet worden.

Eigenlijk heb je de aanwijzer helemaal niet nodig want elke keer als je de achterklep opent dan zie je het niveau in de watertank. Het is meer dat ik het vervelend vind dat er iets in de camper zit wat niet werkt.
Dus het wordt een reparatiepoging of een nieuw type aanwijzer zodra ik er achter ben of dit werkt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door chv »

Lijkt me inderdaad een hele klus. En tot overmaat van ramp heeft VW de watervulling precies boven de 220v aansluiting geplaatst. Iedere keer als ik water tank loopt er lekwater naar beneden over die aansluiting :muur
Voordeel is wel meer bergruimte achterin (ten koste van wat minder kastruimte EN de helft minder wateropslag. Je ziet inderdaad meteen hoeveel je nog hebt als je de achterklep opent. Dat is bij de nieuwere types niet zo dus daar is die waterstandgever veel belangrijker. Maar ik ken het gevoel van onbehagen als iets niet doet wat het zou moeten doen.
Dus dat wordt klussen vrees ik. Of hopen dat je tegen een 2e hands gelukstreffer aanloopt. :sjaal

Met vriendelijke groet,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanwijzer/vlotter schoonwatertank vervangen

Bericht door Hanz »

chv schreef: 15 jun 2018, 18:51 Voordeel is wel meer bergruimte achterin (ten koste van wat minder kastruimte EN de helft minder wateropslag.
Met de spullen die wij meenemen en de manier waarop alles opgeborgen is heb ik de extra ruimte achterin niet nodig en kan ik de kastruimte eigenlijk niet missen.
En omdat we vrijwel altijd met 3 mensen reizen is een kleinere watertank ook niet wenselijk.
chv schreef: 15 jun 2018, 18:51 Maar ik ken het gevoel van onbehagen als iets niet doet wat het zou moeten doen.
Je zegt het precies goed, dat is het vooral. Als de waterstandgever er nooit in had gezeten dan had ik hem in de praktijk absoluut niet gemist. Maar nu hij er wel in zit …. tja.
chv schreef: 15 jun 2018, 18:51 Dus dat wordt klussen vrees ik. Of hopen dat je tegen een 2e hands gelukstreffer aanloopt. :sjaal
Ik zal ebay in de gaten gaan houden maar het meest realistische scenario is waarschijnlijk klussen. Tenzij iemand alsnog kan bevestigen dat de nieuwe kortere versie ook bruikbaar is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie