Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fietsendrager verhogen in verband met alu box op trekhaak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Fietsendrager verhogen in verband met alu box op trekhaak

Bericht door NLinGER »

Hallo allemaal,

Ik heb Fiamma Carry-Bike op de achterklep van mijn bus.
Recentelijk heb ik een tweede hands Primavelo pro naar achter kantelbaar fietsendrager gekocht voor op de trekhaak. Het mooie is dat als je deze omgeklapt de achterklep gewoon open kan! Vandaag komt een Alutec D163 (163 liter) aluminium box aan met de post. De box ga ik op de nieuwe fietsendrager monteren. Op de carry bike komen fietsen te staan.

Via deze website: https://camping-bus-vergleich.de/kupplu ... -stauraum/ weet ik dat het bij een T5 allemaal perfect past. Alleen bij de T5 is de fietsendrager een stuk hoger.

Ik wist al dat ik wat zou moeten aanpassen. En nu zou ik willen weten hoe jullie dat zouden doen?! De hoogte van fietsendrager (onderkant alu box) tot onderkant carry bike fietsendrager is 38-42cm. De box is 41,2 cm hoog. Het past dus niet! De fietsendrager op mijn trekhaak staat "scheef". De achterkant staat iets hoger. De trekhaak aanpassen lijkt mij geen optie.

Nu heb ik de volgende opties:
1) 2 nieuwe gaten boren in de carry bike en de draagconstructie van de fietsen 10-15cm verhogen.
2) Carry bike ook "scheef" maken door wat rubber tussen de constructie aan te brengen.
3) Nieuwe fietsendrager op de trekhaak afslijpen zodat deze met de achterkant wat meer na beneden komt.

Wat zouden jullie doen, ik nijg naar optie 1....
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Fietsendrager verhogen in verband met alu box op trekhaak

Bericht door Hanssyncro »

Ik ga even een foto voor je zoeken, wij hebben nl onze fietsendrager ook hoger gemaakt om precies dezelfde reden. Ik weet dat Hans wel de staande buizen heeft moeten versterken...

Groetjes, Petra

Edit: foto's toegevoegd en link waar je ook kunt zien dat hij nog eens verhoogd werd: viewtopic.php?f=12&t=52556&p=388419&hil ... of#p388419
Bijlagen
DSCN1597.JPG
DSCN1596_klein.jpg
DSCN1594.JPG
Groetjes, Petra
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Fietsendrager verhogen in verband met alu box op trekhaak

Bericht door NLinGER »

Thanks voor de foto's Petra!
Bij mij is gelukt. Zie hieronder.

Dit was het:
IMG_20180617_130050-768x1024.jpg
Nu is het:
IMG_20180617_155053-768x1024.jpg
Fietsen komen op de 2e en 3e rij niet tegen het dak. Eerste rij wel, daar komt de fiets van onze dochter.
IMG_20180617_155443-1024x768.jpg
Laatst gewijzigd door NLinGER op 18 jun 2018, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Fietsendrager verhogen in verband met alu box op trekhaak

Bericht door Hanssyncro »

Top, heb je ook de staanders nog versterkt? Deze krijgen het zwaar te verduren als je het zwaartepunt veranderd.


Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Fietsendrager verhogen in verband met alu box op trekhaak

Bericht door NLinGER »

Nee nog niet, komt nog wel. De fietsendrager is sowieso zo krom als het maar kan. Twee keer ergens tegen aan gereden. Telkens scheef, uit elkaar gehaalt met hamer en zo recht geslagen en weer in elkaar gezet. Voordat we over 2 jaar weggaan verstevig ik het geheel nog wel.

Hoe hebben jullie dit gedaan? stalenbuizen erover en deze dan vastschroeven? Dat is iig wat ik op de foto zie.

Groetjes,
Dennis
Laatst gewijzigd door NLinGER op 18 jun 2018, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Fietsendrager verhogen in verband met alu box op trekhaak

Bericht door Hanssyncro »

Hmm...dacht dat ik hier al op gereageerd had.

Wij hebben het geluk gehad dat een vriend zijn fietsendrager stuk was door een dom ongelukje. Deze konden wij gebruiken en hebben zijn staande buizen in die van ons geplaatst vertelde Hans me.


Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Fietsendrager verhogen in verband met alu box op trekhaak

Bericht door NLinGER »

Hanssyncro schreef: 19 jun 2018, 12:29 Hmm...dacht dat ik hier al op gereageerd had.

Wij hebben het geluk gehad dat een vriend zijn fietsendrager stuk was door een dom ongelukje. Deze konden wij gebruiken en hebben zijn staande buizen in die van ons geplaatst vertelde Hans me.


Groetjes, Petra
Hoi Petra,

Dat heb je ook gedaan! Er zijn een aantal berichten op dit forum verdwenen :groteogen :groteogen :groteogen

Groet,
Dennis
Plaats reactie