Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

extra usb lader-aansluiting California

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

extra usb lader-aansluiting California

Bericht door Martens-Tvier »

Ik wil graag een extra USB lader-aansluiting maken in onze California. Bijvoorbeeld in de kunststof hemel/daklijst boven de koelkast.
Bij de PL-lamp is vast wel ergens een permanente 12V aansluiting te vinden.
Liefst wil ik een zo simpel mogelijk geval; die je met een wartel vastzet; geen extra schroefjes dus; en geschikt voor iPhone en iPad. En zonder allerlei kermisverlichting.....Bijv deze: https://www.aliexpress.com/item/LED-Dua ... autifyAB=0

Heeft iemand tips?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: extra usb lader-aansluiting California

Bericht door Sjoerds »

Ik heb twee van die dingen in de bus gemaakt. Je Ipad opladen gaat sowieso niet en een telefoon kan wel, maar erg langzaam. Daarbij is de ene al binnen een maand kapot gegaan bij mij. Chinese troep dus, als je het mij vraagt...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: extra usb lader-aansluiting California

Bericht door J vd Pal »

Omdat de laders steeds beter worden heb ik er voor gekozen om deze niet vast in te bouwen maar gebruik te maken van de 12V aansluiting achter de bestuurdersstoel. Daar hangt nu deze https://www.aliexpress.com/item/Aerb-Un ... autifyAB=0. Wel een verloopje van 12V "klein" naar 12V sigarettenaansteker nodig.

Ik heb een Brandrup tas aan het keukenblok en past alles mooi in.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: extra usb lader-aansluiting California

Bericht door Mickel Moen »

Mijn ervaring.

Bepaalde apparaten zijn nogal gevoelig waar ze mee geladen worden. O.a. van Sony en Apple. Hierover lopen diverse Welles-nietes discussies.

Mijn advies. Plaats een sigarettenaansteker stopcontact en daarin een goede compattible lader. Een goede lader koop je niet voor €4.

Dus zoiets:

Afbeelding

Afbeelding
Voor meer info:
https://mickelmoen.blogspot.com/2014/04 ... evolt.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: extra usb lader-aansluiting California

Bericht door Martens-Tvier »

Thx iedereen, voldoende food for thought dus.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: extra usb lader-aansluiting California

Bericht door moosev »

Ik heb die van ali erin zitten. Deze werken prima, het kabeltje is vaker het probleem van slecht laden. Het blauwe ledje geeft trouwens wel erg veel licht 's nachts.
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: extra usb lader-aansluiting California

Bericht door ThomasH »

Ik heb die mooie dubbele USB-lader van scosche gekocht voor in de sigarettenaansteker van mijn T4, toen ik de goede ervaringen hier las. Kost wat meer dan een gemiddelde, maar lijkt tot dusver idd een degelijk ding.

Alleen wat blijkt, na er een paar keer vrolijk gebruik van gemaakt te hebben, bleek de sigarettenaansteker niet meer te werken. Het lampje van de USB-unit lichtte niet meer op en opladen ging niet meer. Ik heb 'm om te testen even in mijn gewone auto gebruikt en daar deed hij het wel. Het ligt dus aan de sigarettenaansteker in de T4.

Zou het kunnen zijn dat 2 moderne telefoons via zo'n USB-lader op de sigarettenaansteker iets te veel gevraagd was? Zekering?

Kwam er tijdens het zoeken op het forum hier namelijk achter dat sigarettenaanstekers eigenlijk oorspronkelijk niet bedoeld zijn om apparaten op te laden. En dat daarvoor al een ander formaat 12V aansluiting in mijn camper zit (daar waar ook het 220v stopcontact zit) die meer ampere aankan? (Ben een leek)

Bestaan er ook (dubbele) USB-laders die op zo'n kleiner formaat 12V kunnen? Of moet ik dan zo'n verloopstekker kopen?
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: extra usb lader-aansluiting California

Bericht door Multivan Generation »

ThomasH schreef: 27 jul 2018, 14:37 Zou het kunnen zijn dat 2 moderne telefoons via zo'n USB-lader op de sigarettenaansteker iets te veel gevraagd was? Zekering?
Nee, normaal gezien is een sigarettenaansteker met 15A gezekerd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: extra usb lader-aansluiting California

Bericht door ThomasH »

@Jan2009: ja, en daar hebben e mooie verloopstekkers en dergelijken. Maar dan heb je weer kabels. Maar vind vast wel iets.

@MultivanGeneration: kijk, dat betekent dus dat er een andere oorzaak moet zijn voor het feit dat de sigarettenaansteker het niet meer doet. En dat is het lastige van 'de camper niet bij je huis kunnen parkeren'... ik kan nu niet naar de zekering gaan kijken. Maar iig bedankt voor de info. Zodra ik de camper weer bij me heb ga ik eens naar de zekering kijken en wat dingen uitsluiten.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Plaats reactie