Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Relais fan

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Relais fan

Bericht door Rob Motard »

Hallo allemaal, Vergeef me als ik iets ga vragen wat eerder gepost is maar tis beetje een noodgeval. Ik ben in pan gevallen met een te hete motor. Kunnen stoppen op mini parking langst de weg ineen bergpas 120 graden net heel even gekookt maar max een halve liter water er uit. Al snel en ongevraagd stond er een takelwagen die me mee nam naar een iets verderop gelegen garage. De koel fan deed het niet en na wat zoekwerk zou volgens hun een relais kapot zijn van die drie die bovenaan links zitten. Volgens hun is Da zo dat 1 de fan doet aangaan op 100 graden en de 2 de de fan op 110 graden een versnelling hoger schakelt . Klopt dit? De twee relais met 79 opstaan hebben ze gewisseld en dan en dan ging hij bij 110 graden aan. Ik moet hier wachten tot maandag op de nieuwe relais wat niet erg is gezien er op 2 km een zeer mooie Kamping is maar wil wel zeker weten of ze het goed hebben en of ik maandag ga door kunnen. PS ik rij met een thermostaat die op 80 graden open gaat .
Jullie fan ervaring is dus zeer welkom. Ja. Het iets anders zijn of is het zeker die relais
Kan ik zelf iets testen? Ik heb een kleine multimeter bij.
Groetjes
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Relais fan

Bericht door Hella »

Heb een paar jaar geleden hetzelfde gehad. De fan schakelde niet in en de temperatuur liep hoog op, maar ik was er gelukkig wel op tijd bij. Toen ik tegen de 3 relais boven de radiateur tikte, sloeg de ineens fan wel aan. Duidelijk was wel dat een of meerdere relais bleven 'hangen'.Heb toen ik thuis was gelijk alle 3 de relais vervangen. Kostte toen iets van € 75,--.
Ik neem aan dat jij een AAB motor hebt; die is erg gevoelig voor overhitting. Zorg er voor dat de lamellen achter de radiator open gaan en inderdaad de schakelrelais het goed doen.
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Relais fan

Bericht door Rob Motard »

Ja een 2.4 aan en ik had voor vertrek alles nagekeken en nog de 80 graden thermostaat gestoken. Alles werkte maar nu dus een relais kapot vrees ik
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Relais fan

Bericht door Rob Motard »

Ik ben weer aan het rijden en meteen ook door naar het zuiden gereden. Valt me wel op dat de bus bijna altijd rond de 100 graden zit tis wel 32 graden buiten. En binnenwegen in zuid Frankrijk. Is dit normaal ? Flink bergop loopt het op tot 110 maar niet echt verder .
Is dit normaal voor een 2.4
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Relais fan

Bericht door Hella »

Bij mijn AAB (350.000 km) ligt de naald van de temp meter bij normaal rijden tussen de 70 en 80 graden.
Bergop en bij filerijden komt de naald hoger, soms tot 100 graden. Bergaf daalt hij dan best snel weer naar 70-80 graden.
Ik merk dat de fan met de nieuwe relais best snel (sneller dan met de oude) aanslaat. En dat de lamellen achter de radiator ook snel helemaal open staan. Je zou zeggen dat het warmtehuishouding goed op orde is.
Heb de afgelopen 60.000 km (muv het blijven hangen van de relais) ook in de bergen nooit koelproblemen gehad.
Je moet met de AAB in de bergen wel met gevoel rijden en vooral geen haast hebben of je door achterliggers laten opjagen.
Ik rijd trouwens nooit harder dan de snelheid bij max 3000 t/min toelaat. In de bergen laat ik de camper mooi in zijn eigen ritme rijden, vaak in zijn 3 of 4 bij ca 2500 t/min.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Relais fan

Bericht door Multivan Generation »

Hella schreef: 13 jul 2018, 14:05 In de bergen laat ik de camper mooi in zijn eigen ritme rijden, vaak in zijn 3 of 4 bij ca 2500 t/min.
Mooi beschreven.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dantji
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:12
Locatie: Rotterdam

Re: Relais fan

Bericht door Dantji »

Welke relais zijn dit?
Misschien wel handig om een reserve mee te hebben.
Geen VW meer :/
R'dam
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Relais fan

Bericht door Hella »

Dat zijn de 3 relais die staande voor de auto aan de linkervoorzijde boven de radiateur zitten.
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Relais fan

Bericht door Rob Motard »

Ik ben sins gisteren weer thuis. 70 a 80 graden dat heeft hij niet. Ik kan laagst 90 rijden en hing vaak rond de 100. Heb de bus echt rustig gereden 90 op de snelweg en bergpassen nooit meer dan 2700 toeren. Soms bergaf is tot 3000 toeren 110 om de dropvolgende bergop vlot boven te komen. Dus er lijkt me een en ander de schelen. Ik ga het hele koel circuit vervangen radiator voeler alle slangen en relais Da lijkt me wel nodig.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Relais fan

Bericht door Multivan Generation »

Snel geschreven alles van het koelsysteem vervangen.
Voor wat betreft de slangen kun je wel hebben dat ze niet meer te krijgen zijn..

Je kunt ook beginnen met het koelsysteem eens goed door te spoelen. Daar zijn speciale middeltjes voor..
Die drie relais staat door iemand hier op het forum ook een verhaaltje geschreven. Die lagen als ik me goed herinner ook niet op iedere hoek van de straat klaar..

Je moet wel weten dat de 2400 diesel gewoon van nature een wat warmere motor is. Ligt aan het ontwerp.

Als je alles van het koelsysteem gaat vervangen dan doe je ook de waterpomp neem ik aan? Radiateur zal op die leeftijd aardig dicht kunnen zitten. Kijk bij de radiatorventilatoren eens naar ventilatoren met meer lamellen. Die zijn nieuwer van ontwerp en hebben een hogere flow.
Ik ben toen van 7 blads naar 11blads gegaan..

Doe je voordeel mee.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Relais fan

Bericht door Multivan Generation »

Snel geschreven alles van het koelsysteem vervangen.
Voor wat betreft de slangen kun je wel hebben dat ze niet meer te krijgen zijn..

Je kunt ook beginnen met het koelsysteem eens goed door te spoelen. Daar zijn speciale middeltjes voor..
Die drie relais staat door iemand hier op het forum ook een verhaaltje geschreven. Die lagen als ik me goed herinner ook niet op iedere hoek van de straat klaar..

Je moet wel weten dat de 2400 diesel gewoon van nature een wat warmere motor is. Ligt aan het ontwerp.

Als je alles van het koelsysteem gaat vervangen dan doe je ook de waterpomp neem ik aan? Radiateur zal op die leeftijd aardig dicht kunnen zitten. Kijk bij de radiatorventilatoren eens naar ventilatoren met meer lamellen. Die zijn nieuwer van ontwerp en hebben een hogere flow.
Ik ben toen van 7 blads naar 11blads gegaan..

Doe je voordeel mee.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Relais fan

Bericht door Timy »

Ik heb geen vertrouwen in het metertje meer en een digitale versie direct op het koelsysteem gedaan. Weet nu tot op de graad nauwkeurig wat het is. Kan het echt aanraden. Zou dat dan ook meenemen in de klus.

Ter illustratie onze temperaturen met ons AAB blok:
Wij staan nu aan het Gardameer. Vandaag heuvel op ca 94gr, horizontaal 87gr en heuvels ca 82gr bij een buitentemperatuur van 30gr en boven de weg temperatuur van +30gr. We hebben een gereviseerd blok en vervangen koelsysteem dus alles werkt zoals het nieuw zou moeten zijn. Eergisteren wel even stevig bergje op in z'n 2 voor langere tijd leverde voor het eerst kort 104gr op. Maar dat was erg lang en zeer warm buiten toen.
Temperatuur heuvel op/af wisselt natuurlijk een beetje vanwege wisselende inspanningen. De normale bedrijfstemperatuur ligt altijd tussen 86-88gr. Was laatst tegen het vriespunt bij de Noordkaap ook, alleen opwarmen en afkoelen bij heuvels verloopt dan anders.
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Relais fan

Bericht door Rob Motard »

een andere betere meter is zeker iets wat ik ook wil doen ja. welke heb jij er nu tussen staan?
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Relais fan

Bericht door Timy »

https://www.josdijkman.nl/koso-temperat ... style.html

Deze heb ik er tussen. Moet nog wel een tussenstuk bij wat je op de slang maakt. Het draadje is net lang genoeg om de boel gemonteerde te krijgen. In een ander topic komen foto's. Kan ze nu niet plaatsen vanwege vakantie.
Zie: viewtopic.php?f=2&t=59636&start=15
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Relais fan

Bericht door Catsailor »

Heel herkenbaar, bij mn. Aab de lammellen gefixeerd op open, en een digitaal temp metertje geinstaleerd.
Digitale Thermometer Koelkast Vriezer Temperatuur Meter 26% off
http://s.aliexpress.com/RJ32yEj6?fromSns
Bijlagen
20180719_120045-600x1067.jpg
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Plaats reactie