Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoe lang autonomie met nieuwe HH accu?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 339
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

hoe lang autonomie met nieuwe HH accu?

Bericht door Martens-Tvier »

Onze 2003 California Event heeft nog steeds de originele HH accu. In volledig opgeladen toestand kunnen we ongeveer 40 uur autonoom staan in een warme omgeving (koelkast, 's avonds beetje verlichting, wat USB spul).
In die tijd zakt de spanning geleidelijk onder de 11,8V en schakelt de koelkast uit. De bargraph in het display geeft dan 0 streepjes; in opgeladen toestand geeft deze 8 ipv. de volle 10 streepjes. De accu heeft dus al niet meer de originele capaciteit.

Wat zou in de geven situatie ongeveer de autonomie zijn als ik een nieuwe HH accu (gel of AGM) van dezelfde capaciteit erin zet?
Bedankt!
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: hoe lang autonomie met nieuwe HH accu?

Bericht door Pascal-141 »

Bij mij zit de eerste batterij er nog in , volgeladen geeft deze 100% , alle 10 de blokjes lichten dan op .
Zelfs met de 30graden van afgelopen weekend stond de batterij op 50% na 2 dagen . Koelkast stond op 6graden het hele weekend . En ook wat verlichting s'avonds en gsm opladen .
Vind ik best OK voor zo'n oude batterij.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: hoe lang autonomie met nieuwe HH accu?

Bericht door J vd Pal »

De originele accu in mijn Event gaf vanochtend na 84 uur aan dat de spanning onder 12 V kwam. Toch maar even een dagje aan de paal, kostte hier op de camping Hundige Strand maar liefst 52 kronen, ruim 7 euro voor één dag :nuts :nuts :ie :ie
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 435
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: hoe lang autonomie met nieuwe HH accu?

Bericht door Timy »

Wauw..84u is wel super zeg!!

Hoeveel Ah is zo'n originele huishoudaccu nou eigenlijk? Wij hebben de accu recent vervangen en er zat al een vervanger in maar kan niet vinden wat het origineel qua Ah hoort te zijn.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hoe lang autonomie met nieuwe HH accu?

Bericht door Multivan Generation »

Dat hangt volgens mij ook van het bouwjaar af.
Maar reken op een 140A.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: hoe lang autonomie met nieuwe HH accu?

Bericht door J vd Pal »

140 Ah en heel voorzichtig gedaan, gewoon om te kijken wat kan. Was een volle koelkast vanuit NL met weinig nieuwe spullen er later nog bij. Wel met temperaturen tussen 20 Gr 'snachts en 27 Gr overdag. Ik vond €7,- per dag erg veel maar de camping ligt wel super voor een bezoek aan Kopenhagen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 435
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: hoe lang autonomie met nieuwe HH accu?

Bericht door Timy »

Thanks! Duidelijk. Ga even pluizen waarom ie bij mij binnen één dag van 10 naar 5 blokjes gaat en dan rustig gebouwd..
En on-topic: wij doen met onze 140Ah niet originele accu ongeveer 3 dagen bij normale temperaturen met hetzelfde verbruik als jij aangeeft. Vanwege het zonnepaneel rekken we dat nog wat maar dat valt niet onder jouw vraag :nuts
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: hoe lang autonomie met nieuwe HH accu?

Bericht door odorf »

schreef:Hoeveel Ah is zo'n originele huishoudaccu nou eigenlijk? Wij hebben de accu recent vervangen en er zat al een vervanger in maar kan niet vinden wat het origineel qua Ah hoort te zijn.
En voor de Westfalia' van voor '96 (met de grote accukast) daar kon origineel 2x 80Ah in. Bij vervanging kan dat 2x 85 Ah worden.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie