Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door dreezz »

Nou, het is gelukt!
we hebben het budget wel 'iets' moeten verruimen, maar...
daardoor wel een erg mooie T4 california coach uit 2000 kunnen kopen.
alle opties die we wilden zaten erop (cruise control, airco, tdi 102 pk. maar ook een bear lock, goeie audio, stoelverwarming (waarvan er 1 nog defect is), 2 airbags)
wel veel km's (4 ton, 22.000km per jaar) maar zeer goed onderhouden (en niet lang geleden zijn de koppeling en distributie&waterpomp vervangen).

kom maar op met de lente :adhd

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door J vd Pal »

Gefeliciteerd! Ziet er prachtig uit, veel plezier met de nieuwe aanwinst!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door koensch »

mooie bus!

en 4 ton valt wel mee, hangt er vanaf hoe er mee gereden is en hoe deze is onderhouden. mijn t4-tje gaat einde deze week door de 6 ton en ik heb nog nooit zo'n goede en betrouwbare auto gehad. Er mankeer niks waarvan ik denk dat daar verandering in gaat komen. rijden en blijven rijden.......
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door Hanz »

Mooie aanwinst, de specificaties zijn goed en die kilometerstand hoeft geen probleem te zijn. Gewoon doorgaan met vertroetelen, dan kan er nog wel 100.000 bij.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door Multivan Generation »

Fijn dat jullie een leuke bus hebben gevonden :toppie
En dat je ook het verschil hebt ervaren tussen de verschillende motoren. :knipoog
Dan weet je meteen achteraf waarom mensen bepaalde adviezen gaven.
Omdat het nu richting winterperiode gaat, is het misschien wel een goed idee, om de huishoud accu's zeer lang vol te laden , en de koelkast besturing alsmede de lader/omvormer uit te bouwen en te laten reviseren door HenkK hier op het forum. Zodat jullie volgend voorjaar lekker zorgeloos kunnen genieten.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door dreezz »

dat klinkt bemoedigend, Koensch. is ook wel onze verwachting, dat we er nog tonnen bij kunnen rijden. de tijd gaat het leren.
Als Hanz gelijk krijgt (een ton) dan zou ik het wel een beetje zuur vinden ;-). Aan de andere kant verwacht ik niet dat we héél veel km's maken de komende jaren, hebben daar iets te weinig vrije tijd voor.

@multivan: zou je dat ook doen als alles prima werkt? (en weet je waar kan ik er iets meer over kan lezen?)

ik dacht overigens eerst dat je de omvormer van 12v naar 220v bedoelde. die zit er helaas niet in. bij het enkele wandcontact van 220v en de 12v aansluiting (achter de bestuurdersstoel) bungelen wel een rode en zwarte draad, dus hij is wel voorbereid volgens mij?
ik zou wel graag 220v via de huishoudaccu willen, dus dan moet ik nog een omvormer 220/12v kopen? het gaat me vooral om het laden van telefoons/tablets e.d.
Dan is een 'kleine' omvormer prima? heeft iemand tips?
Als je ook eens water wilt koken als je eens ergens zonder stroom staat... doen anderen dat? of kan dat qua stroomgebruik (of piekbelasting) helemaal niet? wat voor omvormer heb je dan nodig?
Laatst gewijzigd door dreezz op 11 nov 2018, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door RoelandZ »

Water koken via het gasfornuis een idee? :toppie

Telefoon opladen gaat natuurlijk prima via USB, laptop verkopen en iPad kopen dan kan dat ook prima via USB. :knipoog
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door dreezz »

dat gasfornuis ziet er als nieuw uit, dat wil ik graag zo houden :lach

goeie tip van het laden via usb, daar had ik nog niet aan gedacht...
dan zou dit perfect kunnen zijn? is dat niet belastend voor de huishoudaccu, of is het peanuts vergeleken met de koelkast?

https://www.bol.com/nl/p/mmobiel-high-s ... lsrc=aw.ds
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door J vd Pal »

De originele oplader en koelkast aansturing gaat een keer kapot. De vraag is niet of maar wanneer. Zolang alles nog werkt en goed is is het vervangen van de onderdelen die kapot gaan makkelijk en relatief goedkoop. Zodra de boel kapot is is jet een heel ander verhaal. HenkK hier op het forum kan de elektronica voor je reviseren.

Als je zoekt naar "Westfalia lader kapot" dan vindt je genoeg voorbeelden van wat er kan gebeuren.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door Hanz »

dreezz schreef: 11 nov 2018, 09:49 dat gasfornuis ziet er als nieuw uit, dat wil ik graag zo houden :lach

goeie tip van het laden via usb, daar had ik nog niet aan gedacht...
dan zou dit perfect kunnen zijn? is dat niet belastend voor de huishoudaccu, of is het peanuts vergeleken met de koelkast?

https://www.bol.com/nl/p/mmobiel-high-s ... lsrc=aw.ds
Of zoiets? Ben je lekker flexibel wat betreft stroompunt dat je gebruikt en plek waar je wilt opladen. Bevalt ons prima. http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... er#p402745
En telefoon of tablet opladen kost echt niet veel stroom. Wij hebben het ook zo opgelost omdat je dan tijdens het rijden kunt opladen via 12V stopcontact bij de keuken terwijl de navigatie in de aanstekeraansluiting zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door J vd Pal »

Waterkoken vanaf de huishoudaccu van een California is een slecht idee. Een waterkoker verbruikt al gauw 1200 Watt. Vanaf een 12 volt accu heb je het dan over stromen van meer dan 100 ampere! Dat houdt de 140 Ah huishoudaccu niet zo lang vol. De standaard Gelaccu is hier niet voor geschikt en zal heel snel kapot gaan.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door dreezz »

da's ook interessant, Hanz!

@J vd Pal: ok, duidelijk! wat dat betreft ben ik (nog) een echte camperleek. toen we een tijdje terug een t4 huurden ging ik er vanuit dat we gewoon 220 uit het wandcontact zouden hebben, ook tijdens het rijden of op een camping zonder stroomaansluiting.
langzaamaan begin ik er iets van te snappen, maar er zullen vast nog vele vragen volgen :nuts

als opladen van tablets/mobieltjes/bluetooth speakers/ereaders e.d. via de 12v aansluiting met usb kan, met welk doel zou je dan nog een omvormer 12v/220 willen hebben?
Laatst gewijzigd door dreezz op 11 nov 2018, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door ThomasH »

van harte gefeliciteerd met de aankoop! Leuk om te zien dat jullie na alle informatie hier uiteindelijk ook echt besloten hebben een T4 te kopen. En nu maar snel die herfst en winter voorbij laten gaan, dan kan er heerlijk genoten worden van de nieuwe camper in de zon.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door J vd Pal »

Wij hebben geen omvormer in onze California en nooit gemist. Misschien dat he voor het opladen van een laptop 220V nodig hebt. Wij lafen onze telefoons, tablet en fototoestel allemaal via USB met een 6 voudige Aerb lader van Ali. Werkt prima.

Vragen stellen en kennis delen is iets wat mensen graag doen op dit forum.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door dreezz »

ThomasH schreef: 11 nov 2018, 10:31 van harte gefeliciteerd met de aankoop! Leuk om te zien dat jullie na alle informatie hier uiteindelijk ook echt besloten hebben een T4 te kopen. En nu maar snel die herfst en winter voorbij laten gaan, dan kan er heerlijk genoten worden van de nieuwe camper in de zon.
Top, al die info die hier te vinden is. Maakt de uiteindelijke keuze een stuk beter te doen. En wachten op het voorjaar... misschien toch al eens eerder een keer uitproberen. Lekker mtb-en op een plek die we nog niet kennen, ergens de kroeg in en wat eten, terugkomen bij de camper... standkacheltje aan... ben benieuwd of het zo heerlijk is als het klinkt in de herfst/winter ;-)

J vd Pal schreef: 11 nov 2018, 10:52Vragen stellen en kennis delen is iets wat mensen graag doen op dit forum.
Gelukkig :jumpklap

6 usb aansluitingen, mét een kabeltje... dan ben je helemaal klaar natuurlijk.
jouw ervaring met zo'n aliexpress ding is dus goed?
is het deze? (geen geld :ie ): https://nl.aliexpress.com/item/Aerb-Uni ... 1a252800-4
Plaats reactie