Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door dreezz »

Hoi,
nieuw hier, maar heb al wel flink wat gelezen na onze vakantie in 4p-tent die we - niet waterdicht meer - achterlieten in Italië.
met 2 pubers, die aangaven dat ze volgend jaar een eigen tent willen, dus...
tsja, wat dan? een kleinere tent, met een bijzettent?
we (eind 40) kamperen al bijna dertig jaar, en langzaam aan lijkt het tijd voor iets nieuws (mijn vrouw klaagt volgens mij al honderd jaar over het harde matje/matras :kus ).

'n Camper! maar dat is toch onbetaalbaar?
ik had altijd bedragen van 30+k in gedachten, en dat heb ik er niet voor (over). Tot we afgelopen lente op de camping stonden met een bevriende mtb-er, met bijna oldtimer MB die bijna niets had gekost, maar wel de nodige 'liefde' nodig had (telkens mankementen).
We vonden het gaaf om te zien, zeker omdat het dat weekend regende en zij lekker droog zaten en gewoon weg konden rijden toen het weekend voorbij was (wij zaten met een natte tent te klooien).
Iets degelijker dus, aangezien ik niet de beste sleutelaar ben.
Maar prima als er van tijd tot tij iets aan mankeert, ik hoop dat ons oude vw-beuntje nog sleutelt, en ook wat kan met carrosserie.

Maar goed, laat ik maar eens een vraag stellen :nuts

we denken maximaal 10.000 te willen uitgeven.
minimaal 4 personen op kenteken, 2 slaapplaatsen, maar dan... de inrichting?
het liefst compleet (westfalia, of kan ik nog ergens anders op zoeken?), of...
T4 kopen en bij een goed bekend staand bedrijfje laten ombouwen tot camper (tips zijn welkom)?
dat lijkt (op papier) goedkoper? klopt dat, of zijn er dingen die we over het hoofd zien, of waar we zeker rekening mee moeten houden?

een wat 'recentere' t4 van eind jaren 90, of toch een t5 van begin 2000?
de t4 oogt wat meer retro, lijkt als ik de verhalen mag geloven betrouwbaarder?

welke motor?
we willen wel graag vlot door de bergen kunnen rijden. we zijn vrij sportief (en dan doel ik niet op het autorijden, geen haast), en ik zie ons nu al in/over de Alpen. als dat met 70km/u moet en er zit een vracht mensen achter ons... liever niet.

diesel? we zijn niet van plan veel in steden te komen, maar wordt dat een probleem? of kun je toch beter zoeken naar (schaarse) benzine-campers?

oh ja, misschien goed om te vermelden: de camper zou ter vervanging van ons 2e autootje komen en voor ons huis geparkeerd worden.
dus... plat hefdak is een must (ook handig qua tolwegen en parkeergarages, als ik het goed heb begrepen).

er komen vast nog wat vragen op, maar laat ik het hier maar bij houden ;-)
Laatst gewijzigd door dreezz op 10 nov 2018, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Of toch iets anders?

Bericht door ThomasH »

Hallo Dreezz,

Welkom hier! Ik ben bij lange na geen expert, maar geef met plezier wat info/tips. Wij hebben zelf bijna 2 jaar geleden een VW T4 Westfalia California Coach camper gekocht. Lang gezocht en heel wat 'busjes' bekeken. Je komt werkelijk heel veel verschillende busjes tegen qua kwaliteit. Originele Westfalia's in goede staat zijn dan vaak de duursten. En om eerlijk te zijn denk ik dat je budget daarvoor net wat aan de krappe kant is. Er zijn een aantal bekende handelaren in het land, als je daar kijkt kom je denk ik op een paar duizend euro meer uit. Maar je kan er ook een met reimo interieur kopen, of inderdaad een door een hobbyist of professional omgebouwde bus.

We hebben zelf destijds ook lang gekeken naar het kopen van een gewone bus om die deels zelf om te bouwen en een deel te laten doen (zitplaatsen op kenteken is dan het lastigst). Een hefdak en een slaapbank in laten bouwen en de electriciteit. De rest dan zelf doen. Maar uiteindelijk kwamen wij dan op bedragen die hetzelfde of vrijwel hetzelfde waren als wanneer we een bestaand campertje kochten. Al was zo'n bus die we zelf zouden ombouwen dan wel een wat modernere bus. Hangt er natuurlijk ook vanaf of je makkelijk veel zelf doet. En een plek hebt om het te doen. Uiteindelijk hebben wij 'm via marktplaats gekocht bij een particulier. We hebben er veel bekeken, maar deze was zoveel mooier dan de rest, met alles er op en er aan. Geluk dus.

Wat betreft de snelheid/vermogen om met het verkeer mee te rijden; wij rijden een 2.4D, dat is een van de 'langzamere' modellen. Was daar ook wel wat huiveriger voor toen we 'm kochten. Een TDI hadden we graag gewild hoor, maar maakte het geheel weer duidelijk duurder. Maar om eerlijk te zijn hebben we eigenlijk nooit last van de max. snelheid. 110 rijdt de bus zonder problemen en soepel. 120 en 130 lukt ook hoor en ook zonder problemen, alleen rijdt hij bij 110-115 het fijnst. Je kunt dus gewoon met het verkeer mee. Hij komt de berg op, maar als het stijl om hoog gaat of goed vals plat, ben je wel duidelijk minder snel dan je gewend bent van je gewone personenauto. Maar tot nu toe hebben wij ook daar geen echte last van gehad.

Diesel, milieuzones. Tja, het blijft koffiedik kijken. Maar het zal niet van de een op de andere dag zo zijn dat je nergens meer terecht kan. Wij gaan het liefst de natuur in en de dorpjes. Dus tenzij je Parijs in wilt, of een andere grote stad, is het geen probleem. En dan kan je altijd nog, als je dat wel een dag wilt, met een bus of de fiets vanaf de camping. Wel belangrijk om op te letten hoe het in jouw woonplaats geregeld is. 1 straat naast de onze begint de mileuzone; wij kunnen dus slechts op 1 manier naar ons huis rijden. Rijden we anders en dus per ongeluk door de miluezone, dan is het duur :-). I ken ook mensen die in de milieuzone wonen en dus niet met de bus bij hun huis kunnen komen. Dat zou voor mij een reden zijn om een andere oplossing te kiezen.

Een T5 is volgens mij niet per se minder betrouwbaar dan een t4, maar dat laat ik aan de kenners over. Wel duurder lijkt me.

Het standaard hefdak van een t4 is redelijk plat. met 1.99 hoog komen wij in elke parkeergarage en staat hij voor de deur ook zonder problemen. Maar je kunt extra platte hefdaken laten inbouwen.

Hoop dat je hier iets mee kan en voel je vrij om (mij) meer te vragen.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

T4 van laat 1990 tot juni 2003 campers tot 2004.
T5 vanaf mei 2003 tot 2015.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Hanssyncro »

Welkom dreezz, ik denk dat ThomasH je best goeie informatie heeft gegeven op je vraag. Heb je meer vragen stel ze gerust.
Er zal altijd wel iemand de moeite willen doen je te willen helpen.


Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Of toch iets anders?

Bericht door luisenbos »

Wat als je naar is kijken naar een gewone bestel wagen en naar je keus voor dat geld kun je waarschijnlijk meer bus kopen voor je dure geld .
Dan eens kijken voor een inbouw set je desgewenst die dat voor je verzorgen als de kennis of tijd niet aanwezig is of toch maar zelf een de zaag eens ter hand nemen wat heb je nu eigenlijk nodig .

Bed --keuken kast -- hef dak en wat elektra je kunt het simpel doen of juist duur sommig dingen kun later doen maar ! handig is om sommige dingen beter meteen te doen wand later kom je er niet meer makkelijk bij .

zelf doen is natuurlijk leuker en je groeit erin en leert ook om de boel te onder houden . en of eigen te maken en vaak kun je meer dan je zelf denkt .

je denken een aannemers uit voering te kopen om meteen te rijden met de kids ja das effe duur :toppie of om hem te laten schorsen en rustig alles te verbouwen .

Over een half jaar sta ik voor de zelfde keus ik ga alles zelf proberen te maken :nuts alvast succes en hou ons op de hoogte groetjes Frits
En de vriendelijk groetje Frits
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Hanz »

dreezz schreef: 05 aug 2018, 18:19 we denken maximaal 10.000 te willen uitgeven.
minimaal 4 personen op kenteken, 2 slaapplaatsen, maar dan... de inrichting?
het liefst compleet (westfalia, of kan ik nog ergens anders op zoeken?), of...
T4 kopen en bij een goed bekend staand bedrijfje laten ombouwen tot camper (tips zijn welkom)?
dat lijkt (op papier) goedkoper? klopt dat, of zijn er dingen die we over het hoofd zien, of waar we zeker rekening mee moeten houden?

een wat 'recentere' t4 van eind jaren 90, of toch een t5 van begin 2000?
de t4 oogt wat meer retro, lijkt als ik de verhalen mag geloven betrouwbaarder?

welke motor?
we willen wel graag vlot door de bergen kunnen rijden. we zijn vrij sportief (en dan doel ik niet op het autorijden, geen haast), en ik zie ons nu al in/over de Alpen. als dat met 70km/u moet en er zit een vracht mensen achter ons... liever niet.
Een beetje knappe Westfalia California van eind jaren 90 zal je niet makkelijk vinden voor die 10.000 die je als budget noemt. Zeker niet als je dan ook nog iets zoekt met de betrouwbare 2.5 TDI 102 pk motor.
Zelf ombouwen scheelt natuurlijk flink in de kosten maar dan moet je daar wel de tijd, handigheid en ruimte voor hebben. Laten ombouwen door een bedrijf zal het niet goedkoper maken.

dreezz schreef: 05 aug 2018, 18:19 diesel? we zijn niet van plan veel in steden te komen, maar wordt dat een probleem? of kun je toch beter zoeken naar (schaarse) benzine-campers?
Zoals je zelf al zegt is een benzine camper schaars en dus moeilijk een goed exemplaar te vinden en het brandstofverbruik wordt je ook niet vrolijk van.
dreezz schreef: 05 aug 2018, 18:19 oh ja, misschien goed om te vermelden: de camper zou ter vervanging van ons 2e autootje komen en voor ons huis geparkeerd worden.
dus... plat hefdak is een must (ook handig qua tolwegen en parkeergarages, als ik het goed heb begrepen).

er komen vast nog wat vragen op, maar laat ik het hier maar bij houden ;-)
In plaats van een T4 of een T5 California kan je ook eens kijken naar een Carthago of een knappe zelfbouw camper. Die zijn vaak een stuk goedkoper en niet perse slechter. En als je maar 2 slaapplaatsen nodig hebt kan je ook met een klein pop up dakje volstaan in plaats van een slaaphefdak. Dat scheelt meestal ook flink in de kosten. En dan nog even vloeken in de kerk; je kan natuurlijk ook zoeken naar een nette Ford Nugget. Rijdt wat minder comfortabel dan een VW, is wat gevoeliger voor roest maar wel Westfalia interieur en is aan alle kanten iets ruimer en de prijzen liggen duidelijk lager.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef: 06 aug 2018, 15:24 Mercedes benz en westfalia gaan ook wel leuk samen .
:toppie

Als je de prijs bekijkt , dat durven ze ook nog wel voor een oude 2,4D van VW te vragen.
:bonk
https://www.tweedehands.nl/caravans-kam ... 89253.html
Die ziet er nog netjes uit. :toppie
Wel zijn vito's van die modelreeks plus de opvolgende reeks behoorlijk roestgevoelig.
Dus mocht je deze willen gaan bekijken, goed naar papieren kijken van schadeherstel bedrijven/spuiters enz.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Hanz »

Wel 30% boven het maximale budget. Maar een Vito Marco Polo is inderdaad wel een optie om naar te kijken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

Ach Hanz.
Hoe vaak hebben we nu al een gesteld budget van 10.000 euro voor een westfalia camper voorbij zien komen? :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

dank allemaal voor de fijne reacties!

zelf klussen: helaas te weinig kaas van gegeten. wel genoeg ruimte om het het huis, maar niet om aan een camper te klussen/om te bouwen/uitgebreid bij te werken. dom meehelpen bij het ombouwen van bus naar camper zou ik wel kunnen/willen, maar of dat veel scheelt is de vraag.

westfalia: inderdaad prijzig. maar het lijkt me handig, en efficiënt qua ruimte.
*tegenstrijdig-modus aan* maar eigenlijk zou ik ook best een kale camper willen, met de basiseisen voor een camper. op die manier kun je zo zelf bepalen waar je dingen laat (een paar tassen, bak met boodschappen, stoelen, rubberbootje e.d. pakken voor vertrek en die onder banken en in hoeken schuiven... dat past eigenlijk wel bij ons (we zijn gewend aan het volstouwen van alle hoeken en gaten van een lege vouwwagen en kofferbak :knipoog )
draaistoelen voor om zodoende met 4 p om een tafeltje te kunnen zitten lijkt me wel fijn.

is een toiletje gebruikelijk in t4's? dat zou het wel gemakkelijker maken eens in een woonwijk te staan als het zo uitkomt... of zeg ik nu iets heel raars?

de t5 vind ik persoonlijk wat mooier (oeps), maar ook wat zwaarder volgens mij, dus iets hogere maandlast?
de t4 geeft me wel meer het retro campergevoel. dat wordt nog dimdammen.
ford nugget heb ik wel even bekeken, maar die oogt gelijk weer behoorlijk lomp voor een dagelijkse (bij)auto (en minder looks).
ik zag net iemand in een t4 camper op de snelweg... raampjes open, snelheid ongeveer 100, en een smile van oor tot oor... dat is eigenlijk wel wat we zoeken. maar dan liefst wel met cruise control ;-)
goed om te horen dat een 2.4d ook prima de bergen in kan!

diesel: we hoeven niet perse een stad in (liever niet eigenlijk ;-)) en mochten we dat willen dan zou net buiten de stad kamperen prima zijn.

mercedes: dan krijg ik nog meer het idee dat ik de klos ben als ik bij een garage aankom. heb in het verleden een passat met klachten gehad... 't is eigenlijk een wonder dat ik naar een vw verlang :-).
't plan:
-binnenkort een keer een t4-campertje huren en een paar dagen naar zee, zien of het zo leuk is als het lijkt. of dat wensen/eisen moeten worden bijgesteld.
-eens bellen met een ombouwer om te vragen wat de kosten zijn als ik een t4/t5 aanlever. wie heeft er een goeie tip/goeie ombouwer?
-deze site verder doorspitten en marktplaats in de gaten houden.
-jullie verdere reacties lezen :toppie
Laatst gewijzigd door dreezz op 06 aug 2018, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou vanaf oktober Mobile.de in de gaten houden.
Dan gaan de prijzen met ongeveer 2 a 3000 euro naar beneden en over het algemeen liggen de prijzen in Duitsland vergelijkbaar tot lager als hier maar er is veel meer aanbod.
Ook besteden Duitsers vaak veel geld aan onderhoud (Scheckheftgepflegt= volgens het boekje).

En als je er eentje wilt huren begin dan met een 2400 diesel en ga naar de Alpen :knipoog
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... usage=USED

En lees dit topic ook even goed door:

viewtopic.php?f=2&t=21548
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Snautzer »

Kijk op de verhuursites als kangoo. Ziek daar de camper uit die je helemaal je ding lijkt. Huur een weekend. Dan weet je of wat jij denkt dat je wilt ook in de praktijk iets voor je is.
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

Multivan Generation schreef: 06 aug 2018, 18:42En als je er eentje wilt huren begin dan met een 2400 diesel en ga naar de Alpen :knipoog
daar is de 2.4d dus niet echt geschikt voor?
vaak worden pk's/kw's genoemd in de omschrijving... 102 heeft dus de voorkeur? en welke andere variant kan er ook nog mee door?

dank voor de link naar de duitse site. maar dan komt er nog invoer / bpm bij?

@snautzer: dat is het plan :toppie
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Snautzer »

Komt zeker nog BPM bij.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Timy »

dreezz schreef: 06 aug 2018, 20:51
Multivan Generation schreef: 06 aug 2018, 18:42En als je er eentje wilt huren begin dan met een 2400 diesel en ga naar de Alpen :knipoog
daar is de 2.4d dus niet echt geschikt voor?
vaak worden pk's/kw's genoemd in de omschrijving... 102 heeft dus de voorkeur? en welke andere variant kan er ook nog mee door?
Net terug van een 3.5mnd en 14.000km trip door bijna heel Europa met een 2.4d. Alleen in de echt hoge bergen ga je soms langzamer als je wenst, maar joh.. tis vakantie. We hebben ook van de Route Des Grandes Alpes alles gereden, dan krijgt ie flink wat voor zn kiezen. Maar je komt er echt wel. Afentoe even de gestresste werklui laten passeren, vriendelijke zwaai of knipper krijgen van hen en weer doortuffen. Letterlijk nergens een middelvinger gezien!
2.4d is, naar onze mening, ECHT niet zo schokkend langzaam . Maar tis een mening! Wij genieten rustig door :ikrij

Voor het gesteld budget ligt een (goede) TDI niet snel binnen bereik. Doe ervaring op met een 2.4d en spaar indien het echt tegen valt door?
Plaats reactie