Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou zeggen steek je licht eens op bij de caravansalon in Düsseldorf deze maand.

Www.caravansalon.de.

Grootste camper en caravanbeurs van de wereld..
Online tickets bestellen met korting en je mag 2 dagen met hetzelfde ticket..

Wij gaan ook weer ...

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Of toch iets anders?

Bericht door jones »

In de eerste post van dit topic staat met 70 in de Alpen met een stoet mensen achter je liever niet.
Dan hoef je met een 2.4 niet eens proef te gaan rijden.
Die komen uiteindelijk wel boven maar vaak echt met een slakkengang. Daar moet je wel tegen kunnen.
Ik heb tijdens mijn vakantie meerdere keren in die stoet erachter gezeten en vraag me steeds af waarom mensen met zo'n bus toch aan die hoge bergen beginnen.
Ik heb een 2.5 tdi 88pk gekocht enkele jaren geleden en ben er gelijk mee de bergen in gegaan. Was ook geen gelukkige combi en bij thuiskomst vrijwel meteen aan het aanpassen vd motor begonnen.
Nu heeft de bus inmiddels een stuk meer vermogen en rijdt het echt geweldig in de bergen.
Alleen mn koppeling kan het nog niet echt aan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

dreezz schreef: 09 aug 2018, 18:19
Multivan Generation schreef: 09 aug 2018, 17:51 Een op een ducato gebaseerde buscamper met hefdak lijkt me voor nu en toekomst gericht denk ik een betere oplossing.
Is wel een ander budget..
die zag ik niet aankomen... vanwaar dit advies?
Als je actieve hobby's hebt en toch met 4 grotere mensen op reis wilt gaan,
dan is een T4 of T5 camper gewoon te klein.
Je blijft tassen etc versjouwen als je wat wilt doen.
Als je aan komt na een actieve bezigheid en je wilt met zijn 4-en onder een luifel zitten,
dan is de standaard luifel te klein.
Een auto met een "in de auto" garage waarin de dure fietsen en andere gear zo ingeschoven kunnen worden, desnoods in bakken,
ga je niet vinden in een T4 en T5.
Hefdak kun je de laatste jaren ook op ducato gebaseerde campers vinden, waarbij je dus 2 grotere slaapplaatsen boven hebt,
maar toch nog een relatief lage hoogte. Je kunt ze ook vinden, met douche en toilet in de auto (lekker na het actieve buitenleven) en vaste bedden achter, maar ook ruim voldoende ruimte bij slecht weer om tegenover elkaar te zitten met eten.
Vermogen hebben ze ook prima en zoek er dan eentje met een maxi onderstel.. (grotere remmen en zwaarder onderstel zodat je meer toelading kunt hebben. Zie de verschillen in lengte..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

Hanz schreef: 09 aug 2018, 19:11Misschien nog eens rustig nadenken wat je nu precies wilt en hoe het reisgedrag met de camper eruit gaat zien.
bedankt voor je toelichting Multivan.
4 mensen zal tijdelijk zijn. een tentje erbij zal vanaf de eerste reis zo zijn.
we leefden nu grotendeels buiten de (ruime) tent, en hadden amper een luifel.
dure fiets is wel een ding, maar dat was nu ook al lastig... soms legde ik mijn racefiets (de duurste ;-)) 's nachts in de auto.
ik kan nog niet goed inschatten hoeveel tassen/dingen/spullen we mee kunnen nemen en of het inderdaad continue in de weg ligt/lastig is.
dus dat inschatten moeten we binnenkort maar eens doen. tot nu toe was het motto "zolang het erbij past mag het mee" en dat was heel veel. misschien kan het motto hetzelfde blijven maar kan er zo veel minder mee dat het niet voldoende blijkt... tijd voor het ondervinden!

edit: plekje gevonden niet ver weg waar wat verschillende soorten campers staan van rond de 10-12.000 (waaronder een westfalia t4).
morgenmiddag eens de sfeer proeven en in zo'n ding zitten.
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

Net terug van het sfeer proeven. we hebben o.a. een t4 westfalia bekeken (https://link.marktplaats.nl/m1305363329)
Ook een paar Nuggets, en er was nog een t4 (verkocht) met Dehler inrichting (ook even binnen gegluurd. erg mooi maar niet 'mijn' inrichting, denk ik).

Eerste indrukken:
wat mini als je in een t4 westfalia binnenstapt!
daarna een wat ruimere Nugget bekeken, maar al snel dacht ik...een stuk lelijker, maar vooral... zo'n grote bus wil ik niet als 2e auto hebben.
dus nog maar eens in de t4 gestapt, en langzaam begon het benauwde gevoel af te nemen ;-) (en op het eind was ik eigenlijk best enthousiast).
het blijft nog steeds ontzettend moeilijk inschatten of we het bovenbed (viel niet tegen qua ruimtebeleving!) gebruiken, of dat onze pubers zeker in een tentje slapen. Dat hangt ook van de bestemming en omstandigheden af natuurlijk. maar goed om te zien dat het in ieder geval kan, als het moet.
Gedateerd! maar toch ook zeker charmant, en doordat alles er zo keurig uitzag kreeg ik ook de indruk dat het nog wel een tijd mee kan. al twijfel ik wel over de sluiting van de kastjes e.d. Het houdt vast een keer op...
lak en plaatwerk was ook erg goed (voor zover ik dat als leek kan zien), dat doen ze allemaal zelf begreep ik, voor hij in de verkoop gaat.
350k op de teller, maar er zou nu een motor in liggen die 120.000 heeft gedraaid. Een 2.4d, tsja... daar is in dit topic al flink over geschreven. volgens de verkoper ook in de Alpen geen probleem, maar tuurlijk, het is geen tdi. Wat dat betreft denk ik dat we met ons budget uitkomen op een 2.4d, en 't dan gaan ondervinden die keer dat we flink de hoogte ingaan. mocht dat echt vervelend voor ons zijn, dan kan een overstap naar een tdi altijd nog. bevalt het wel dan heb je naar zeggen een fijne, betrouwbare motor aan de 2.4d 5-cylinder.
bij deze camper kon ik maar 2 minpunten bedenken: geen luifel en cruise control.

Und jetzt? ik denk dat we nu eens een basic t4 (of t5) gaan bekijken, om te zien hoe we de binnenruimte dan inschatten. En pogen in te schatten of dat fijn is qua bagage e.d.
Mijn conclusie was in ieder geval dat ik de buitenmaat van de t4/t5 voor mij/ons als maximaal beschouw. Of het binnen prettig genoeg is, daar ben ik dus nog niet uit.
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Hanssyncro »

Voordeel van zelf een camperinterieur maken is dat je het kan maken naar eigen wens en dan vraag je vriendelijk je puber kinderen om in een tent te gaan slapen. Hun hun vrijheid en jullie ook....en dan zou je zelfs kunnen voldoen met een Mac Mol dakje wat ook nog een stuk goedkoper is.


en mocht een 2.4 kopen en die bevalt alsnog niet...zou je altijd om kunnen bouwen. Onze 2,4 was een en al ellende..leek wel een maandagochtend auto. We hebben na een paar motorwissels gekozen om 'm om te bouwen naar 2.5 TDI want we hadden er al voor ons doen veel geld in gestoken en verkopen wilde we niet want dan verlies je alleen maar geld. Nu 15 jaar na de ombouw naar TDI rijden we nog steeds met een brede lach op ons gezicht en doen we vreselijk ons best de auto goed te onderhouden. Hij was het allemaal dubbel en dik waard en we hebben er nog steeds geen spijt van dat we dit zo hebben gedaan.


Succes met de keuze!
Groetjes, Petra
Ingka
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2009, 21:48
Locatie: Malmö

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Ingka »

bij deze camper kon ik maar 2 minpunten bedenken: geen luifel en cruise control.
Tja .. de luifel is zoals gezegd erg klein. Je kan een mooie tarp kopen voor max 200€, daar kan je met 4 man lekker onderzitten en wij sloegen soms een flappen over de bus heen als het hard regende en we niet in de zeikregen wilde uitstappen. Alternatief is een bustent, dat is echt aangenaam kamperen. Als de baker of de supermarkt eens buiten bereik eens kan je makkelijk even de bus loskoppelen en hebben de achterblijvers nog steeds iets om te verblijven. Voor onze volgende bus gaan we waarschijnlijk voor een KARSTEN, die je met een compressor pomp zo hebt staan. In beide gevallen blijft je plekje op de camping vrij en met de bustent kan je je spullen uit het zicht houden. Oh ja .. de porta porti zetten we dan in de bustent, want ik heb er echt een hekel aan als daar iemand midden in de nacht op gaat zitten als ik er met mijn hoofd naast lig :politie

Cruise control kan je altijd naderhand in (laten) bouwen. Kost de kop niet, zou ik geen mooie bus op laten staan.
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Of toch iets anders?

Bericht door ThomasH »

dreezz schreef: 11 aug 2018, 17:36 Net terug van het sfeer proeven. we hebben o.a. een t4 westfalia bekeken (https://link.marktplaats.nl/m1305363329)
Ook een paar Nuggets, en er was nog een t4 (verkocht) met Dehler inrichting (ook even binnen gegluurd. erg mooi maar niet 'mijn' inrichting, denk ik).

Eerste indrukken:
wat mini als je in een t4 westfalia binnenstapt!
daarna een wat ruimere Nugget bekeken, maar al snel dacht ik...een stuk lelijker, maar vooral... zo'n grote bus wil ik niet als 2e auto hebben.
dus nog maar eens in de t4 gestapt, en langzaam begon het benauwde gevoel af te nemen ;-) (en op het eind was ik eigenlijk best enthousiast).
het blijft nog steeds ontzettend moeilijk inschatten of we het bovenbed (viel niet tegen qua ruimtebeleving!) gebruiken, of dat onze pubers zeker in een tentje slapen. Dat hangt ook van de bestemming en omstandigheden af natuurlijk. maar goed om te zien dat het in ieder geval kan, als het moet.
Yup, heel groot is het niet. Wat mij wel altijd opvalt is dat het voor je gevoel enorm veel scheelt wanneer je de voorstoelen draait, bij het bovenbed het 'raam' (in het tentdoek) c.q. de 'ramen' openzet' en de tweede plafondplank omhoog zet, zodat je stahoogte hebt. Ook moet je je denk ik goed realiseren en afvragen hoe je gaat kamperen. Het is goed te doen; eten of een avond doorbrengen in de T4, als het regent, maar zoals met alle kamperen, zal en wil je het meeste buiten zijn. Dus buiten leven zoveel als kan en alleen in de bus om te slapen en als t weer echt niet meewerkt.
Wat betreft het bovenslapen; blijft een persoonlijke keuze, maar voor kids is het heel goed te doen en veel volwassenen doen het ook. Op fora lees ik vaak van mensen die liever beneden slapen en anderen die zweren bij boven slapen. Overigens, wij hebben het bovenbed heel eenvoudig verlengd met een plank, waardoor je ook als volwassenen opeens in de lengte riant slaapt. Zie http://www.knusineenvolkswagenbus.nl/20 ... /bovenbed/ de foto's en uitleg. Maar een bustent of losse tent kan ook best.
dreezz schreef: 11 aug 2018, 17:36 Gedateerd! maar toch ook zeker charmant, en doordat alles er zo keurig uitzag kreeg ik ook de indruk dat het nog wel een tijd mee kan. al twijfel ik wel over de sluiting van de kastjes e.d. Het houdt vast een keer op...
Die van mij (uit 1994) zag er ook nog top uit toen we 'm kochten. Sluitingen van kastjes kun je nog eenvoudig nabestellen en vervangen als er wel wat mis zou gaan, maar over het algemeen is het vrij degelijke Duitse kwaliteit.
dreezz schreef: 11 aug 2018, 17:36 bij deze camper kon ik maar 2 minpunten bedenken: geen luifel en cruise control.
Als dat echt de enige minpunten waren, zou ik 'm daar niet op laten staan.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

dank voor de reacties maar weer!
erg leerzaam allemaal... :toppie
-'n motorwissel, dat lijkt me best ingrijpend, maar zou eventueel een keuze kunnen zijn als de 2.4 te beperkt blijkt maar je wel helemaal happy bent met je camper.
-tarp: ja, da's misschien nog wel handiger ook, dan bepaal je zelf hoe ruim je het wilt hebben.
-en cruise control inbouwen is mogelijk, dat wist ik. af fabriek lijkt me fijner, maar dus zeker geen reden om een camper ervoor te laten staan.
-handig die plank Thomas, mooi gemaakt ook!
-en dat je kleine onderdelen zoals de sluitingen kunt bijbestellen is goed om te weten.

ik denk dat deze camper te vroeg op ons pad kwam. hij voldeed behoorlijk aan mijn/ons plaatje, maar ons plaatje is nog niet compleet, dus van kopen komt het nog niet. ik wil eerst zien hoe een kalere t4 aanvoelt, en misschien ook eens een t5 bekijken, en sowieso... ik vond de prijs vrij fors, en met de tip dat 'ze' in het najaar/de winter betaalbaarder zijn... tijd genoeg dus om 't te onderzoeken.
het blijft sowieso een smak geld, voor een auto van heel ruim 20 jaar oud, maar ik besef ook zeker dat het natuurlijk veel meer is dan 'een auto'.

Afbeelding
da's zeker mooi, ingka, maar begint al weer bijna op kamperen in plaats van camperen te lijken hè ;-).
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

:lach
ik zal ook BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 gaan onderzoeken ;-).
(als je nog een mooie weet te staan hoor ik het graag)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

dreezz schreef: 12 aug 2018, 21:02 -en cruise control inbouwen is mogelijk, dat wist ik. af fabriek lijkt me fijner, maar dus zeker geen reden om een camper ervoor te laten staan.
-en dat je kleine onderdelen zoals de sluitingen kunt bijbestellen is goed om te weten.
Cruise control achteraf inbouwen in een niet-TDI auto is heel wat lastiger maar niet onmogelijk. John Gold oa. in je achterhoofd houden..
Kleine onderdelen bij Westfalia zijn naar verhouding ook echt wel duur.
Sommige weetjewellers hebben misschien nog dit soort onderdelen liggen (tip ;-)

Neem gewoon je tijd..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Hanssyncro »

Wij hadden cruice control in onze 2.4 en is dus echt mogelijk. Gewoon de originele van VW hadden wij erin. Je moet alleen zelf een snelheidsmetersensor erin maken.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Hanz »

dreezz schreef: 11 aug 2018, 17:36 Net terug van het sfeer proeven. we hebben o.a. een t4 westfalia bekeken
(…)
Eerste indrukken:
wat mini als je in een t4 westfalia binnenstapt!
daarna een wat ruimere Nugget bekeken, maar al snel dacht ik...een stuk lelijker, maar vooral... zo'n grote bus wil ik niet als 2e auto hebben.
dus nog maar eens in de t4 gestapt, en langzaam begon het benauwde gevoel af te nemen ;-) (en op het eind was ik eigenlijk best enthousiast).
het blijft nog steeds ontzettend moeilijk inschatten of we het bovenbed (viel niet tegen qua ruimtebeleving!) gebruiken, of dat onze pubers zeker in een tentje slapen. Dat hangt ook van de bestemming en omstandigheden af natuurlijk. maar goed om te zien dat het in ieder geval kan, als het moet.
Als de T4 het maximale is qua buitenmaten dan kan je ook het volgende overwegen:
De pubers in een tent naast de auto en zelf in het bovenbed gaan slapen. Daarmee houd je de ruimte achter de achterbank dag en nacht vrij voor bagage en je hebt voortdurend de beschikking over 4 zitplaatsen rond een tafel als je met z’n allen binnen wilt zitten.

dreezz schreef: 11 aug 2018, 17:36 Und jetzt? ik denk dat we nu eens een basic t4 (of t5) gaan bekijken, om te zien hoe we de binnenruimte dan inschatten. En pogen in te schatten of dat fijn is qua bagage e.d.
Mijn conclusie was in ieder geval dat ik de buitenmaat van de t4/t5 voor mij/ons als maximaal beschouw. Of het binnen prettig genoeg is, daar ben ik dus nog niet uit.
In plaats van een Westfalia California kan je ook eens kijken naar een Multivan met slaaphefdak. Dat is qua camper wat meer basic en misschien ook wat geschikter als tweede auto voor de deur omdat je dan niet altijd met een compleet camperinterieur rond rijdt.
Ook geen vaste kasten zoals de California zodat je zelf kan bepalen waar je de bagage wegstouwt.

Een auto is van binnen nu eenmaal niet groter dan van buiten, hoewel ...
Volkswagen-Doubleback-campervan.jpg
Volkswagen-Doubleback-campervan.jpg (116.28 KiB) 1525 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

wel een goed idee,
om alles wat je normaal mee neemt op een vakantie om dat mee te nemen en eens te passen of dat het er in kan.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 619
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Lutra »

Welke keuze je ook denkt te gaan maken. Ik zou er eerst een huren voor een volledige vakantie, dus niet voor een paar dagen. Dan kom je er vanzelf achter of het (bij je) past of niet. Met twee pubers zou ik sowieso voor twee bijzettentjes gaan. Er zijn zat tentjes die snel op zijn te zetten en weinig ruimte innemen. Onze ervaring is dat een California ruim zat is met twee pubers en 4 fietsen plus alles wat daarbij hoort. Succes met je keuze.

Easger
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Plaats reactie