Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Of toch iets anders?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 1923
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Snautzer » ma aug 06, 2018 21:56

Komt zeker nog BPM bij.
Wv1, Wv3

Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 88
Lid geworden op: wo sep 21, 2016 22:09

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Timy » ma aug 06, 2018 23:22

dreezz schreef:
ma aug 06, 2018 20:51
Multivan Generation schreef:
ma aug 06, 2018 18:42
En als je er eentje wilt huren begin dan met een 2400 diesel en ga naar de Alpen :knipoog
daar is de 2.4d dus niet echt geschikt voor?
vaak worden pk's/kw's genoemd in de omschrijving... 102 heeft dus de voorkeur? en welke andere variant kan er ook nog mee door?
Net terug van een 3.5mnd en 14.000km trip door bijna heel Europa met een 2.4d. Alleen in de echt hoge bergen ga je soms langzamer als je wenst, maar joh.. tis vakantie. We hebben ook van de Route Des Grandes Alpes alles gereden, dan krijgt ie flink wat voor zn kiezen. Maar je komt er echt wel. Afentoe even de gestresste werklui laten passeren, vriendelijke zwaai of knipper krijgen van hen en weer doortuffen. Letterlijk nergens een middelvinger gezien!
2.4d is, naar onze mening, ECHT niet zo schokkend langzaam . Maar tis een mening! Wij genieten rustig door :ikrij

Voor het gesteld budget ligt een (goede) TDI niet snel binnen bereik. Doe ervaring op met een 2.4d en spaar indien het echt tegen valt door?

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26154
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation » di aug 07, 2018 7:07

Timy schreef:
ma aug 06, 2018 23:22
Voor het gesteld budget ligt een (goede) TDI niet snel binnen bereik. Doe ervaring op met een 2.4d en spaar indien het echt tegen valt door?
Daarom schreef ik het ook.

Mijn eigen ervaring met 2400diesel en dat was nog niet eens een zware california. Invoegen op de snelweg in Nederland op vlakke weg.. met moeite 80 km/u invoegen en uitkienen tov vrachtauto's.
Ter vergelijking met 2.5 TDI invoegen met 130 km/u met 2 vingers in de neus. Dus veel ontspannender.

Ja een 2400 diesel komt er ook. Wel de temperatuurmeter in de gaten houden en af en toe naar de lengte van de kolonie achter je kijken bij lange hellingen..

Ik zou doorsparen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

brecht
Berichten: 121
Lid geworden op: ma jul 31, 2017 21:32

Re: Of toch iets anders?

Bericht door brecht » di aug 07, 2018 8:54

dreezz schreef:
ma aug 06, 2018 20:51
Multivan Generation schreef:
ma aug 06, 2018 18:42
En als je er eentje wilt huren begin dan met een 2400 diesel en ga naar de Alpen :knipoog
daar is de 2.4d dus niet echt geschikt voor?
vaak worden pk's/kw's genoemd in de omschrijving... 102 heeft dus de voorkeur? en welke andere variant kan er ook nog mee door?
Net terug uit Oostenrijk, met een 2.4D aardig wat bergpassen gereden zonder problemen. Wat al eerder gezegd is: het hangt helemaal van je instelling af. Uiteraard is een 2.5 TD sneller en comfortabeler, de 2,4 is voor ons echter snel en comfortabel genoeg. 't is vakantie! (alhoewel het ook onze "dagelijks" vervoer auto is) Dat een 2.4 het niet kan is niet waar, dat het sneller kan dan met een 2.4 is zeker.

Voor die van ons hebben we trouwens 8,500 betaald eind vorige zomer. Onze argumenten waren bijna gelijk aan die van de topicstarter: - auto moet ook voor normaal verkeer gebruikt worden, - graag iets betrouwbaars. (ben zelf redelijk handig maar had toen gewoon de (priori)tijd niet om aan een opknapper of zelfbouwer te beginnen) - en als laatste: budget (was ooit nog veel lager) tegen de 10.000.

Mijn idee was toen vooral dat ik liever meer uit gaf aan een Westfalia waar ik het vertrouwen in had dat ie het waard bleef, dan minder aan een auto waarvan je maar moet gokken of die zijn geld ooit nog oplevert.

Nu besef ik me wel dat de onze echt scherp geprijsd was, ik heb me er dan ook goed in verdiept, veel campers gezien(veel troep ook), scherp gebleven en snel gereageerd toen hij voorbij kwam. Maar een goede, vroege T4 Westfalia is dus mogelijk onder de 10K. Uiteraard ben je er dan niet klaar, houd altijd rekening met extra kosten 't blijft een oude bus. Wij hebben preventief de D-riem laten vervangen want die was wel erg oud (niet versleten, wel oud) waterpomp uiteraard meegenomen, later ook nog de brandstofpomp laten reviseren. Om de bus zo netjes te houden nu ook opkomende kleine roestplekjes rond de voorruit grondig de kop in gedrukt door de hele ruit er uit te halen en goed te behandelen, ook beetje roest aan de wielkasten achter gelijk goed aangepakt. Al met al zo al 1500,- in een jaar uitgegeven. Maar wat een toeval: das samen met de aankoop precies 10K (en nu weet ik wel wat ik heb :) )

Wat me opvalt is dat het hele interieur nog zo goed is en dat al het Westfalia spul nog werkt. Dat is wel echt kwaliteit hoor!

Rob Motard
Berichten: 59
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 16:36

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Rob Motard » di aug 07, 2018 11:02

Ook wij zijn naar de alpen geweest met de 2.4 D ding komt echt wel boven al moet je zorgen dat je koeling in orde is. nu na een nieuwe radiator is da geen probleem meer.
Wat ik nog wil toevoegen aan de info die er al staat. moest je een belg zijn dan is een eerst model zo als de mijne 1991 oldtimer en dan mag je in veel steden weer binnen

Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 44
Lid geworden op: wo jul 19, 2017 10:16

Re: Of toch iets anders?

Bericht door ThomasH » di aug 07, 2018 16:17

dreezz schreef:
ma aug 06, 2018 18:15
dank allemaal voor de fijne reacties!

zelf klussen: helaas te weinig kaas van gegeten. wel genoeg ruimte om het het huis, maar niet om aan een camper te klussen/om te bouwen/uitgebreid bij te werken. dom meehelpen bij het ombouwen van bus naar camper zou ik wel kunnen/willen, maar of dat veel scheelt is de vraag.

westfalia: inderdaad prijzig. maar het lijkt me handig, en efficiënt qua ruimte.
*tegenstrijdig-modus aan* maar eigenlijk zou ik ook best een kale camper willen, met de basiseisen voor een camper. op die manier kun je zo zelf bepalen waar je dingen laat (een paar tassen, bak met boodschappen, stoelen, rubberbootje e.d. pakken voor vertrek en die onder banken en in hoeken schuiven... dat past eigenlijk wel bij ons (we zijn gewend aan het volstouwen van alle hoeken en gaten van een lege vouwwagen en kofferbak :knipoog )
draaistoelen voor om zodoende met 4 p om een tafeltje te kunnen zitten lijkt me wel fijn.
Uiteindelijk waren dat voor ons ook de redenen om toch voor een originele camper te gaan. Het zelf klussen leek me geweldig, maar met het inlezen om voldoende kennis te verkrijgen zou het lang duren en mogelijk toch ook duur worden. En we hadden geen plek. Geloof me, zelfs met een ‘T4 fabriekscamper’ blijft het proppen en slim met ruimte omgaan. Zeker met zijn vieren (zijn wij ook). De draaibare stoelen zorgen voor veel meer (gevoel van) ruimte in je bus. Overigens kun je ook die zelf inbouwen.
dreezz schreef:
ma aug 06, 2018 18:15
is een toiletje gebruikelijk in t4's? dat zou het wel gemakkelijker maken eens in een woonwijk te staan als het zo uitkomt... of zeg ik nu iets heel raars?
Een hoop mensen hebben een portapotti in de volkswagenbus. Het is zeker niet ongewoon. En op dit forum vind je middels de zoek ook inventieve oplossingen voor waar deze te bewaren in de bus. Wij hebben er een maar nemen ‘m nooit mee. Hangt denk ik heel erg af van of je op campings staat, op camperplaatsen of in het wild. En van je eigen voorkeur.
dreezz schreef:
ma aug 06, 2018 18:15
-binnenkort een keer een t4-campertje huren en een paar dagen naar zee, zien of het zo leuk is als het lijkt. of dat wensen/eisen moeten worden bijgesteld.
Superslim idee.
dreezz schreef:
ma aug 06, 2018 18:15
-eens bellen met een ombouwer om te vragen wat de kosten zijn als ik een t4/t5 aanlever. wie heeft er een goeie tip/goeie ombouwer?
Wij hebben bij verschillende ‘ombouwers’ geïnformeerd, maar niet iedereen was even open met informatie over wat dingen kosten. Zal wel met concurrentie te maken hebben. En volgens mij hebben ze het ook heel druk. Er zijn er verschillende en anderen hier op het forum hebben vast goede tips. Wij kregen iig vriendelijke en snelle reactie van Atrion. Maar uiteindelijk dus niet gekozen voor ombouw, dus kan daar verder niets over toevoegen,
[/quote]
Groeten, Thomas
VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl

Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 148
Lid geworden op: za nov 21, 2015 11:08
Locatie: Nieuwleusen

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Lutra » di aug 07, 2018 21:42

Multivan Generation schreef:
ma aug 06, 2018 18:42
Ik zou vanaf oktober Mobile.de in de gaten houden.
Dan gaan de prijzen met ongeveer 2 a 3000 euro naar beneden en over het algemeen liggen de prijzen in Duitsland vergelijkbaar tot lager als hier maar er is veel meer aanbod.
Ook besteden Duitsers vaak veel geld aan onderhoud (Scheckheftgepflegt= volgens het boekje).
Duitsers zijn ook kampioen kilometertellerstanden terugdraaien.
De onze komt ook uit Duitsland en ik hoop dat de stand klopt, maar ach zo lang hij motorisch en voor de rest nog goed is maakt bij een 2.5tdi een ton meer ook niet uit.
Rode Cali '99
Blauwe 1300
Zwarte Passat B8 Variant

dreezz
Berichten: 20
Lid geworden op: zo aug 05, 2018 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz » wo aug 08, 2018 15:02

de meningen of de 2.4 voldoende is zijn dus een beetje verdeeld.
't blijft ook een kwestie van persoonlijke smaak natuurlijk (kun je er tegen als de km-teller terugloopt, of vind je het bloedirritant. voel je je bezwaard als er 1 of meer auto's achter je ook tempo verliezen, of vind je dat OK en laat je ze waar mogelijk even passeren?), en mogelijk zit er ook wel verschil in de pit tussen de campers met 2.4 motor (door onderhoud, inrijstijl, ouderdom?).
is chippen altijd een optie trouwens?
dat hij de Route Des Grandes Alpes (17000 hoogtmeters las ik, in 700km) aankan is best bemoedigend moet ik zeggen :-).

ik kijk rustig verder (ook naar minder uitgeruste, maar jongere t5's. maar ook de wat kalere t4's houden we in de smiezen) en we gaan binnenkort maar eens zien of we er een paar dagen tussenuit kunnen om eens een t4 te huren.

Atrion site ga ik even checken. en zo'n portapotti lijkt me handig, vooral als je eens wild (lees: in een wijk) overnacht.

@rob: helaas (wat dat betreft ;-)) ben ik geen belg.

importeren uit Duitsland: site even snel bekeken, maar verschil met NL lijkt op het eerste oog nog niet zo schokkend? en dan dus wat onbekender/verder van huis en nog de import-rompslomp... teller terugdraaien zal in NL ook nog wel gebeuren? dat lbijft lastig in te schatten (voor mij als leek).
ik zal het nog eens bekijken (en me inlezen).
edit: ok dan, blijkbaar toch wel een stukkie goedkoper. hoeveel % bpm en andere kosten komt er nog bovenop, of verschilt dat sterk (o.a. door leeftijd van de camper)?

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26154
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation » wo aug 08, 2018 16:22

Percentage rest BPM kun je bepalen via de afschrijvingstabel op de site van de Belastingdienst.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 77
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 18:21

Re: Of toch iets anders?

Bericht door autocaravana » do aug 09, 2018 14:47

Geloof me, zelfs met een ‘T4 fabriekscamper’ blijft het proppen en slim met ruimte omgaan.
Inderdaad, maar het is vooral een kwestie van niet meer meenemen dan noodzakelijk is.
Tijdens onze Amerika-reis van 5 maanden ging het ook prima (2 personen, dat wel).
Met onze T4 California hebben we ook nog het nadeel dat het reservewiel onderin ligt, dus niet onder de bus hangt, want het is een syncro. Ook een kastje opgeofferd voor de portapotti. En twee fietsen mee plus helmen e.d.
Kortom, de bergruimte in de California is voldoende.

dreezz
Berichten: 20
Lid geworden op: zo aug 05, 2018 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz » do aug 09, 2018 15:47

ja, (gebrek aan) ruimte gaat vast een dingetje worden (liefst 5 fietsen, helmen, verschillende klikpedaalschoenen etc) dus dat minimaliseren moeten we dan zeker nog 'even' leren. ik las ook, meen ik, dat een dakkoffer mogelijk is op een hefdak... ook nog eens onderzoeken.

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 1296
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Aan de weg naar de rest van de wereld

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Hanz » do aug 09, 2018 16:57

Bij geopend hefdak is de maximale daklast 15 kg, een beetje dakkoffer is al zwaarder. Dus niet zo'n heel bruikbare oplossing voor bagageproblemen. En je hebt dan een trapje/laddertje nodig om erbij te kunnen, dat moet ook weer ergens weggestouwd worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4688
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Of toch iets anders?

Bericht door jan2009 » do aug 09, 2018 17:01

welke motor?
we willen wel graag vlot door de bergen kunnen rijden. , en ik zie ons nu al in/over de Alpen. als dat met 70km/u moet en er zit een vracht mensen achter ons... liever niet.
Zet die 2,4 D maar uit je hoofd, ondanks alle optimisten hier.
5 fietsen mee ,4 personen ? , en een dakkoffer mee.
Zo,n busje moet erg hard werken bij je.
:knipoog
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

dreezz
Berichten: 20
Lid geworden op: zo aug 05, 2018 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz » do aug 09, 2018 17:14

dat klinkt dan inderdaad niet als oplossing, Hanz.

@jan2009: :knipoog
ik schreef ook "liefst 5 fietsen". die had ik een paar jaar geleden op een bagagewagen. inmiddels zit ik op 3 fietsen mee, maar zou er best meer mee willen nemen. de komende jaren zullen de passagiers ook vast van 4 naar 2 gaan, maar voorlopig nog niet. dus ben wel met je eens dat de wagen dan behoorlijk belast gaat worden.
moeilijk hoor! rijk uitgerust lijkt me fijn, maar is qua motor dan vrijwel niet haalbaar. aan de andere kant vind ik een basic camper ook wel aantrekkelijk, omdat je dan je inrichting zelf kunt bepalen. en dan is een pittigere motor waarschijnlijk wel binnen bereik.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26154
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation » do aug 09, 2018 17:51

Een op een ducato gebaseerde buscamper met hefdak lijkt me voor nu en toekomst gericht denk ik een betere oplossing.
Is wel een ander budget..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Plaats reactie