Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Of toch iets anders?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Multivan Generation » zo aug 12, 2018 22:10

dreezz schreef:
zo aug 12, 2018 21:02
-en cruise control inbouwen is mogelijk, dat wist ik. af fabriek lijkt me fijner, maar dus zeker geen reden om een camper ervoor te laten staan.
-en dat je kleine onderdelen zoals de sluitingen kunt bijbestellen is goed om te weten.
Cruise control achteraf inbouwen in een niet-TDI auto is heel wat lastiger maar niet onmogelijk. John Gold oa. in je achterhoofd houden..
Kleine onderdelen bij Westfalia zijn naar verhouding ook echt wel duur.
Sommige weetjewellers hebben misschien nog dit soort onderdelen liggen (tip ;-)

Neem gewoon je tijd..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Hanssyncro

Bericht door Hanssyncro » ma aug 13, 2018 15:07

Wij hadden cruice control in onze 2.4 en is dus echt mogelijk. Gewoon de originele van VW hadden wij erin. Je moet alleen zelf een snelheidsmetersensor erin maken.
Groetjes, Petra

VW T4 Syncro TDI Camper
Onze topic waarin de vorderingen staan en wij 'm IJslandproof maakte:
viewtopic.php?f=12&t=52556

Hanz

Bericht door Hanz » ma aug 13, 2018 19:28

dreezz schreef:
za aug 11, 2018 17:36
Net terug van het sfeer proeven. we hebben o.a. een t4 westfalia bekeken
(…)
Eerste indrukken:
wat mini als je in een t4 westfalia binnenstapt!
daarna een wat ruimere Nugget bekeken, maar al snel dacht ik...een stuk lelijker, maar vooral... zo'n grote bus wil ik niet als 2e auto hebben.
dus nog maar eens in de t4 gestapt, en langzaam begon het benauwde gevoel af te nemen ;-) (en op het eind was ik eigenlijk best enthousiast).
het blijft nog steeds ontzettend moeilijk inschatten of we het bovenbed (viel niet tegen qua ruimtebeleving!) gebruiken, of dat onze pubers zeker in een tentje slapen. Dat hangt ook van de bestemming en omstandigheden af natuurlijk. maar goed om te zien dat het in ieder geval kan, als het moet.
Als de T4 het maximale is qua buitenmaten dan kan je ook het volgende overwegen:
De pubers in een tent naast de auto en zelf in het bovenbed gaan slapen. Daarmee houd je de ruimte achter de achterbank dag en nacht vrij voor bagage en je hebt voortdurend de beschikking over 4 zitplaatsen rond een tafel als je met z’n allen binnen wilt zitten.

dreezz schreef:
za aug 11, 2018 17:36
Und jetzt? ik denk dat we nu eens een basic t4 (of t5) gaan bekijken, om te zien hoe we de binnenruimte dan inschatten. En pogen in te schatten of dat fijn is qua bagage e.d.
Mijn conclusie was in ieder geval dat ik de buitenmaat van de t4/t5 voor mij/ons als maximaal beschouw. Of het binnen prettig genoeg is, daar ben ik dus nog niet uit.
In plaats van een Westfalia California kan je ook eens kijken naar een Multivan met slaaphefdak. Dat is qua camper wat meer basic en misschien ook wat geschikter als tweede auto voor de deur omdat je dan niet altijd met een compleet camperinterieur rond rijdt.
Ook geen vaste kasten zoals de California zodat je zelf kan bepalen waar je de bagage wegstouwt.

Een auto is van binnen nu eenmaal niet groter dan van buiten, hoewel ...
Volkswagen-Doubleback-campervan.jpg
Volkswagen-Doubleback-campervan.jpg (116.28 KiB) 369 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » ma aug 13, 2018 19:39

wel een goed idee,
om alles wat je normaal mee neemt op een vakantie om dat mee te nemen en eens te passen of dat het er in kan.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Lutra

Bericht door Lutra » ma aug 13, 2018 22:50

Welke keuze je ook denkt te gaan maken. Ik zou er eerst een huren voor een volledige vakantie, dus niet voor een paar dagen. Dan kom je er vanzelf achter of het (bij je) past of niet. Met twee pubers zou ik sowieso voor twee bijzettentjes gaan. Er zijn zat tentjes die snel op zijn te zetten en weinig ruimte innemen. Onze ervaring is dat een California ruim zat is met twee pubers en 4 fietsen plus alles wat daarbij hoort. Succes met je keuze.

Easger
Rode Cali '99
Blauwe 1300
Zwarte Passat B8 Variant

dreezz

Bericht door dreezz » di aug 14, 2018 22:09

dat van die tentjes erbij is ook wel het plan.
de reden dat ik ook graag een 2e bed erbij heb is omdat ik onze toekomstige reisplannen nog niet goed kan inschatten.
nu vooral mooi weer kamperen, maar straks misschien ook wel in andere perioden of in andere (nattere / koudere) gebieden.
als de kinderen dan liggen te klappertanden in hun minitent, dan geef ik ze liever de keuze dan maar binnen te slapen ;-).

ik zie inmiddels toch wel wat (mooie) t4 westfalia's van rond de 10.000.
zelfs 1 met een tdi motor (later ingebouwd, en nu al wel 400k op de teller) (https://link.marktplaats.nl/m1301550688).

maar kopen zonder te weten of je camperen leuk vindt... lijkt me niet zo handig. ik geloof zeker niet dat we er een complete vakantie voor nodig hebben om daar achter te komen, maar vast 1 a 2 overnachtingen.
helaas zit de agenda iets te vol, anders zouden we morgen op pad gaan met een huurcampertje :-).

edit: misschien pas testen in de oktobervakantie :nuts
edit2: ik zie nu zelfs al een mooie westfalia '94 tdi voor 7000: https://link.marktplaats.nl/m1312561981

Hanssyncro

Bericht door Hanssyncro » wo aug 15, 2018 16:03

dreezz schreef:
di aug 14, 2018 22:09
de reden dat ik ook graag een 2e bed erbij heb is omdat ik onze toekomstige reisplannen nog niet goed kan inschatten.
nu vooral mooi weer kamperen, maar straks misschien ook wel in andere perioden of in andere (nattere / koudere) gebieden.
als de kinderen dan liggen te klappertanden in hun minitent, dan geef ik ze liever de keuze dan maar binnen te slapen ;-).

zelfs 1 met een tdi motor (later ingebouwd, en nu al wel 400k op de teller) (https://link.marktplaats.nl/m1301550688).

maar kopen zonder te weten of je camperen leuk vindt... lijkt me niet zo handig. ik geloof zeker niet dat we er een complete vakantie voor nodig hebben om daar achter te komen, maar vast 1 a 2 overnachtingen.
helaas zit de agenda iets te vol, anders zouden we morgen op pad gaan met een huurcampertje :-).

edit: misschien pas testen in de oktobervakantie :nuts
edit2: ik zie nu zelfs al een mooie westfalia '94 tdi voor 7000: https://link.marktplaats.nl/m1312561981
Deze laatste link is een 1.9 TD, GEEN TDI. Dat is een groot verschil..
Groetjes, Petra

VW T4 Syncro TDI Camper
Onze topic waarin de vorderingen staan en wij 'm IJslandproof maakte:
viewtopic.php?f=12&t=52556

dreezz

Bericht door dreezz » wo aug 15, 2018 16:08

ah, de beschrijving heeft hij net aangepast.
ik had de verkoper namelijk een berichtje gestuurd, in de tekst stond 2.4 td(i) (meen ik) maar ik zag geen toerenteller op de foto...
een toerenteller lijkt me wel standaard bij tdi's?
maar goed, kreeg een reactie dat hij een fout had gemaakt in de omschrijving en dat het om een 1.9 td gaat.

nu we het er toch over hebben: is de 1.9 td een aanrader ten opzichte van de 2.4d (over die laatste lees ik in ieder geval erg vaak dat hij onverwoestbaar is)?
edit: antwoord gevonden (camperforum.nl) dus voor mezelf en ter info voor anderen:
"Tips: De T4 diesel modellen tot '96 hebben als motor ofwel een 1.9D, 1.9TD of een 2.4D. De 1.9D zou ik afraden, die heeft slechts 44 kW en dat is echt te weinig voor een T4. De 1.9TD (50 kW) en 2.4D (55 kW) ontlopen elkaar niet veel qua vermogen, en kennelijk komt de 1.9TD in de praktijk zelfs krachtiger over. Ik heb zelf zo'n 100000km met een 2.4D uit '93 gereden (bij 275000 km goed verkocht!) en die motor is - mijn ervaring - heel betrouwbaar, maar een racemonster is het zeker niet en de motor loopt ook nogal "rauw".
Als je de keuze kan maken - budgettair - is T4 met de 2.5 TDI (75 kW uitvoering) motor een aanrader. Die was echter pas vanaf '96 leverbaar. Met deze motor rijdt en T4 probleemloos in het dagelijkse verkeer mee en het brandstofverbruik valt ook nog eens mee."

en nog een reactie (beide uit 2012 ;-)):
"vanaf 96 is de carroserie verzinkt en zijn daardoor beter tegen roest beschermd, de 2.4 is leuk maar koelings gevoelig, de 1.9 turbo diesel is nagenoeg onverwoestbaar en gaat in het dagelijkse nederlandse verkeer vlot genoeg mee. De 2.5 tdi is het beste, trekt goed, kan enorm veel kilometers maken (heb er al gezien met meer dan 6 ton op de teller) en verbruikt niet abnormaal veel."

jan2009

Bericht door jan2009 » wo aug 15, 2018 20:06

Tja , camperforum.
Daar buitelen ze ook over elkaar heen om de kennis te etaleren.

Hou het nou maar bij een 102 pk acv , dan kom je redelijk vlot mee, mits fatsoenlijk onderhoud.
Al die extra kilo,s van een westfalia moet je ook mee sleuren.
:nuts

En een licht gekietelde ajt , zo ruimtelijk en luchtig mogelijk , is ook niet verkeerd.
:lach :ikrij
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

odorf

Bericht door odorf » wo aug 15, 2018 20:21

schreef:welke motor?
we willen wel graag vlot door de bergen kunnen rijden. we zijn vrij sportief (en dan doel ik niet op het autorijden, geen haast), en ik zie ons nu al in/over de Alpen. als dat met 70km/u moet en er zit een vracht mensen achter ons... liever niet.
En dan kom je toch alleen op een TDI uit.

1.9TD (Westfalia) gaat voor ons goed, met z’n tweetjes gaat hij ook de helling bij Luik prima op. Maar wel maar net iets sneller dan de vrachtwagens. Veel reserve heb je dan niet.
Voor ons geen probleem. Maar dat past niet bij jouw bovenstaande eisen.

Een TDI heeft veel meer reserves.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

dreezz

Bericht door dreezz » wo aug 15, 2018 22:14

acv
ajv
?
ik ben nog niet zo thuis in al dat jargon, jan ;-)

TDI, TD of de 2.4... het blijft een lastige. want ben ik wel zo stellig als ik het beschreef?
we rijden nu met een fabia 1.2 tsi station (90pk, bemzine dus) met volle bepakking en behoorlijk gevulde aanhangwagen (een tot bagagewagen omgebouwde Holtkamper vouwwagen) met 3 fietsen er plat op.
Bij Luik trekt 't ook niet zo hard meer, en een paar weken terug rondom de Gotthardtunnel had ik ook best meer pk's willen hebben (al ging het prima).
hoe verhoudt dit zich met de 2.4d bijvoorbeeld? die heeft er misschien zelfs wel minder moeite mee dan onze fabia?

Hanz

Bericht door Hanz » wo aug 15, 2018 22:22

dreezz schreef:
di aug 14, 2018 22:09

Alle waar naar zijn geld. Om te beginnen een 1.9Td en geen 2.5TDI maar ook geen standkachel. Als je in koudere streken wilt gaan camperen is een standkachel toch echt een must. Vergeet niet dat een hefdak maar een enkeldoeks tent is en zonder standkachel en/of hefdaksjaal is het in het hefdak net zo koud als buiten.

Ik weet niet hoe sterk je hecht aan een Volkswagen California maar je kan ook eens kijken naar een Vito Marco Polo. Die zijn over het algemeen iets gunstiger geprijsd en hebben een nagenoeg zelfde Westfalia interieur. Deze bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

dreezz

Bericht door dreezz » wo aug 15, 2018 22:32

goeie toevoeging van die standkachel en de warmte van het bovenslaapgedeelte, dank!
de wensen (eisen?) lijst groeit, maar zo wordt het wel steeds concreter.

mercedes: mooi en luxe ding! maar liever geen automaat (en ben ook wat huiverig mbt mercedes).

Erwin L

Bericht door Erwin L » wo aug 15, 2018 23:06

De weg bij Luik is inderdaad een mooie scherprechter. Vroeger in mijn caravantijd wisselde ik nog wel eens van auto en dan was die plek altijd bepalend: kom je daar goed omhoog dan lukt het de rest van de reis ook. Als je daar niet te ver vandaan woont zou je die weg in je proefrit moeten kunnen betrekken, dan weet je al veel.

Ik heb ondertussen ongeveer een ton aan km ervaring met de ACV 102 pk en dat is echt een goede klimmer. Zoals alles is ook dit persoonlijk, maar ik zou niet minder willen. Wat iedereen ook zegt, ga zelf rijden en maak je eigen keuze.
T4 2,5 Tdi 1998

Hella

Bericht door Hella » vr aug 17, 2018 20:27

Ik volg deze discussie al enige tijd en met toenemende verbazing.
Als je voor € 10.000,-- een camper wilt kopen dan kan dat zeker.
Er zijn voldoende (oudere) modellen op de markt die aan al jouw eisen kunnen voldoen.
Bijv een Hymer of een Adria etc. Alleen dat zijn geen buscampers, maar lijken meer een caravan op een cabine auto met chassis.
Een tussenoplossing kan dan de Eriba Car zijn, maar die is pas echt duur en zeldzaam.

Met een buscamper heb je nu eenmaal veel minder ruimte tot je beschikking.
Dat moet je willen. Als je net als wij met zijn tweeën onderweg bent is dat met een VW Westfalia California voortreffelijk te doen.
De fietsen kunnen achterop, er is voldoende ruimte om te slapen en wij hebben de plank van het bovenbed er uitgehaald om de ruimte onder het hefdak te kunnen gebruiken als bagageplek. Je kunt overal rijden (ook in de smalle straatjes van historische stadjes) en zelfs in een parkeergarage parkeren.

Dus de 1e vraag die je moet beantwoorden, hoeveel ruimte heb je echt nodig in een camper.
Lees ik jouw verhaal dan zou ik niet gelijk beginnen aan de VW bus camper.

Dan het motorvermogen. De oudere VW's (T1, T2, T3 en de eerste T4) hebben gelet op de tijd waarin ze zijn ontworpen nu eenmaal een beperkt vermogen.

De beste daarvan is ongetwijfeld de 2.5 AAB 5 cilinder diesel. Niet dat het een racemonster is, maar juist vanwege de levensduur en betrouwbaarheid. En elke motor heeft nu eenmaal zijn onderhoud nodig. Dus de onderhoudsgeschiedenis is belangrijk en het liefst aantoonbaar met werkplaatsbonnen.
Verder is het ook van belang op welke wijze de vorige eigenaar/eigenaren met de camper zijn omgegaan. De AAB is inderdaad wat meer gevoelig voor oververhitting dan de andere modellen, dus het thermische deel moet in goede conditie zijn. Daarvan moet je je tijdens het rijden altijd van bewust zijn. Ik kom met de AAB over elke helling /pas, maar je moet het rustig aan doen en vooral niet storen aan een wat langere en ongeduldige rij achter je.
Mijn oma zei altijd als zij onderweg was in haar Dafje, files ? ................ ik heb nooit last van files (ja ze reed altijd voorop :bifun ).

Dan de roestgevoeligheid. Als een camper het hele jaar door buiten moet slapen roesten ze eerder dan een die 's winters binnen staat. Ook zijn de 1e T4's uit 1990/ begin 1991 minder roestgevoelig dan die daarna. Dit komt omdat de eerste serie naar verluid bij Audi is geproduceerd en daar gebruik heeft mogen maken van het zinkbad. Die modellen zijn te herkennen aan het hooggeplaatste VW logo op de achterklep.

En ja, de VW Westfalia California zijn behoorlijk waardevast gebleken. Zeker een T1 maar ook de T2 zijn inmiddels onbetaalbaar, de prijzen van de T3 blijven tenminste gelijk of stijgen zelfs een beetje en de T4, de eersten kunnen inmiddels toch al wel als klassieker worden aangemerkt, zal die lijn waarschijnlijk niet doorbreken.

Het is naar mijn mening een illusie te denken dat je een heel goede / goed onderhouden VW camper voor een prikje kunt kopen.
Voor die exemplaren zit er gewoon een bodem in de markt, met een prijs die ze altijd zullen opbrengen.
Er zijn op deze site voldoende verhalen over op het eerste gezicht prima VW camperbusjes, maar die bij nader onderzoek (vaak na de aankoop) in verregaande mate zijn geinfecteerd door de roestduivel. En het hebben van een nieuwe/recdente APK is daar geen garantie tegen.

Zoals ook al werd opgemerkt zijn er binnen de VW camper verschillende uitvoeringen; met/zonder kluisje, met/zonder standkachel, met/onder motorvoorverwarming etc. Zeker is een standkachel absolute noodzaak als je wat meer noordelijk of buiten het hoogseizoen wilt kamperen.

Het verhaal is langer geworden dan bedoeld, maar als je zelf nog niet zeker bent van d eruimte die je nodig hebt, dan wel welke consessie de zou willen doen aan benodigde ruimte, staat een VW camper voor jou m.i. nog niet op de 1e plek.

Plaats reactie