Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Of toch iets anders?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
dreezz

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz » vr aug 17, 2018 21:33

Hoi Hella,
bedankt voor je uitgebreide reactie!
wat doet je verbazing toenemen?
ik (wij) heb(ben) juist het idee steeds meer bij ons doel te komen. de wensen worden duidelijker, de eisen ook. (met dank aan alle reacties hier! :toppie )
en ja, tot nu toe is de ervaring beperkt tot proefzitten (wel een half uur volgens mij :-) ) in een t4 westfalia. maar dat proefzitten, praten en napraten heeft voor ons geleid tot ons huidige eisen/wensen-pakketje. (oh wacht, en ik weet hoe een transporter uit ca. 1998 rijdt... heb eens een paar maanden als ptt-er vakantiewerk gedaan voor we een reis naar Azië gingen maken ;-) )
langzaam wordt het dus duidelijker en is het wachten op de zakkende prijzen in herfst/winter, maar als we nu al denken... die voldoet en is qua prijs al top... dan ken ik onszelf ook als snelle beslissers.
qua maat zijn we er ook steeds meer uit dat een grotere auto niet wenselijk is.
a) omdat we er ook als 2e auto mee willen rijden en hij bij huis komt te staan maar toch ook wel b) vanwege de voordelen qua tol, parkeren etc.
Nu is het nog nadenken over ruimte, omdat we nog met z'n 4-en zijn, vandaar de bovenslaper (mijn vrouw ziet ons ook daar wel slapen, heeft even proefgelegen), maar de komende jaren zal de ruimte steeds rianter blijken als kinderen niet meer mee willen (of binnen willen slapen).
de Westfalia's zijn inderdaad waardevast, maar dat geeft ons het volgende ter overweging...
onze auto's 'leven meer' (lees: zien er niet zo super uit als sommige Westfalia's die ik langs zie komen... hoe hou je zo'n ding ruim 20 jaar zó netjes!? :ie )
ik zie ons, als we de juiste keuze maken, best tien jaar in die camper rijden... dan is ie heel ruim 30 jaar oud. hoeveel waarde is er dan nog? of is het dan handiger om een goedkopere camper (niet westfalia, maar later omgebouwde T4 of T5) aan te schaffen?
Het is naar mijn mening een illusie te denken dat je een heel goede / goed onderhouden VW camper voor een prikje kunt kopen.
toch denk ik, als ik de prijzen momenteel zie - sinds wij rondneuzen - al niet heel erg afwijken van de genoemde 10.000. ps: ik vind 10.000 geen prikkie ;-)
mijn pakketje met wensen neemt toe, dus zullen we het er misschien niet mee redden, maar toch heel gek was het genoemde bedrag volgens mij niet.
nb: toen ik dat bedrag noemde had ik nog amper gelezen over de t4's, dus dat was best een grove schatting.

willy

Bericht door willy » za aug 18, 2018 13:44

Hallo Dreezz,

om je nog wat stof tot nadenken te geven:

Ik had een lange t4 met dubbele cabine , acv 2.5 tdi 102 pk,die ik gebruikte als bedrijfsauto.Na wat motorische tuning bij JB Autoservice in Dieverbrug is het vermogen drastisch toegenomen, en ik moet zeggen dat verhoogd het rijplezier aanzienlijk. Omdat ik behoefte had aan een wat grotere bedrijfsauto kocht ik een vw lt maar wat nu te doen met die t4 ? Deze auto reed zo fijn dat we hem eigenlijk niet kwijt wilden.

We zijn bij Atrion in Steggerda geweest en waren er al snel uit: het moest een camper worden. Vorig jaar voor het eerst mee op vakantie geweest en
dat voldeed heel goed. We hebben een hefdak die niet gebruikt kan worden om te slapen, maar we zijn maar met 2. Verder is er een stoel aangepast met draaiplateau is er een keuken met kastenwand in geplaatst en is de optie van een bed van 1.40 genomen, dat is wel prettig. Ook is de bedbank voorzien van gordels zodat er met 4 personen gereisd kan worden. We krijgen veel positieve commentaren over het interieur.

Je kunt dus overwegen een goede ( misschien ook direkt een lange uitvoering?) t4 2.5 tdi te kopen en om te laten bouwen, dan blijf je waarschijnlijk ook binnen je budget.

Wat betreft een slaapdak: Over het algemeen zit je dan op een prijs van tussen de 3 en 4000 euro. Een bijzettent is goedkoper!!! En als het echt regent wordt een busje met 4 man ook snel klein dus.....

Succes met je beslissing,

mvg
Willy

Hella

Bericht door Hella » za aug 18, 2018 15:40

Ik begrijp dat de VW Westafalia California jullie harten heeft gestolen, dat je er verliefd op bent geworden. Dat was bij ons ook het geval. Het is natuurlijk een ontzettend leuk kampeermiddel. Je bent heel flexibel, je hebt alles bij de hand, alles is zo ingepakt en weg ben je op weg naar de volgende bestemming.
Maar je moet je ogen niet sluiten voor de nadelen die een dergelijke (toch kleine) camper ook heeft.
ik vind 10.000 geen prikkie ;-)
Nee in principe niet, maar een VW Westafalia kost nu nieuw toch al snel € 70.000,-- en de eerste versie in 1991 toen al DM 55.000,--.
En een camper is en blijft natuurlijk een luxe ding; puur voor het gemak en de fun.
Wil je daar het hele jaar mee door rijden dan is dat zonde.
hoe hou je zo'n ding ruim 20 jaar zó netjes!? )
juist omdat het in aanschaf een duur ding is voor die paar weken vakantie per jaar en je er niet het hele jaar in rijdt / wilt rijden.
Dan schors je het voertuig stal je hem de rest van het jaar overdekt/binnen. En dan gaat zo'n ding gewoon heel erg lang mee.
Het is goedkoper om een klein autootje er bij te nemen; dat kan makkelijk uit met wat je door schorsen aan kosten bespaard.
Overigens veel verzekeraars staan in hun voorwaarden niet toe dat een camper het hele jaar door als 2e auto wordt gebruikt.
vandaar de bovenslaper (mijn vrouw ziet ons ook daar wel slapen, heeft even proefgelegen)
"Even proefliggen" is iets heel anders dan er een paar nachten op/in moeten slapen.
De eerster keer dat wij de camper gebruikten werd ik midden in de nacht geradbraakt wakker; zowel beneden als boven.
We hebben toen gelijk een 10 cm dikke traagschuimmatras gekocht en die op maat gemaakt. Ik slaap nu beduidend beter.
Past opgevouwen perfect achter de slaapbank. Maar dat kost ook best veel ruimte, die jij nu juist nodig zegt te hebben.
En echt, wat de folders of anderen ook mogen zeggen voor ons is de VW camper als je een leuke vakantie van een paar weken wilt hebben een verblijfplaats voor maximaal 2 personen.

IK hoop dat je aan mijn bijdragen toch iets hebt (gehad).

Lutra

Bericht door Lutra » za aug 18, 2018 17:39

Dan schors je het voertuig stal je hem de rest van het jaar overdekt/binnen. En dan gaat zo'n ding gewoon heel erg lang mee.
Het is goedkoper om een klein autootje er bij te nemen; dat kan makkelijk uit met wat je door schorsen aan kosten bespaart.
Volgens mij kun je dan beter huren (kosten voor stalling, onderhoud, schorsen etc. blijf je houden en van langdurig stilstaan wordt hij niet beter). TS zoekt juist het gemak van de buscamper ook voor dagelijks gebruik. En gezien zijn hobby (fietsen) is dat niet zo gek. Ook bij gebruik het hele jaar door blijft de afschrijving beperkt. De kosten voor het niet benodigde tweede autootje kun je dan gebruiken voor onderhoud.
Voor landurig verblijf met 4 personen blijft hij echter aan de krappe kant.
Rode Cali '99
Blauwe 1300
Zwarte Passat B8 Variant

dreezz

Bericht door dreezz » zo aug 19, 2018 8:44

@willy: ombouwen was iets wat ik inderdaad wel wilde onderzoeken, dus bedankt voor de info. toch neigen we op dit moment naar iets dat af is (dat geeft me, ondanks de leeftijd van de spullen, iets meer vertrouwen). maar je weet 't nooit...
een bovenslaapgedeelte is wel een grote wens, zodat het kan als het echt slecht weer is (bij redelijk weer een tentje ernaast). maar ook qua restwaarde is het volgens mij wel een goede zet.

@hella: zeker heb ik iets aan je reactie! ik pikte er weer een paar uit...
verliefd! ja, best 'een beetje' en ik weet dat dat kan verblinden, dus 't wordt zeker goed opletten in deze fase.
ik wist niet dat ze nieuw destijds al zo prijzig waren. dat maakt de huidige vraagprijzen wat beter te begrijpen.
ons 2e autootje wordt niet veel gebruikt, maar wel met regelmaat. dat zou met de camper ook zo zijn, al zie ik ons ook veel vaker een nachtje weggaan dan we nu doen (het gemak van minder hoeven pakken, en ook in voorjaar/najaar wat minder fris dan kamperen). schorsen is dus geen optie. het enige minpunt vind ik dat de camper in weer & wind komt te staan, daar wordt ie natuurlijk niet beter van.
wat (boven)slapen betreft: dat is inderdaad een kwestie van ondervinden. ik had al gelezen over extra matrassen of een toppertje.

@lutra: precies! :-)

edit: voor 13 tot 15 sept een T4 California Coach gehuurd, dus dan gaan we het beleven! :gekte

dreezz

Bericht door dreezz » do sep 20, 2018 19:38

['t is toch een beetje komkommertijd in camperland, volgens mij, dus tijd voor een update ;-) ]

Nou, we hebben 2 nachten vertoefd in een t4 westfalia 2.4d en zijn een hele ervaring rijker.
in de eerste plaats: genoten! :yes
-van het op pad zijn en gemakkelijk ergens aankomen en supersnel kunnen vertrekken als je wilt.
-van het 'iets hoger zitten'
-van het slapen op de benedenbank (met toppertje). boven hebben we wel even proefgelegen, maar die plek laat ik - denk ik - graag aan de kinderen, of aan mijn maatje als ik eens met een fietsmaat op pad ga ;-)
-van de warmte van een standkachel en de gezelligheid van het binnenzitten, als je kramperen (als het frisser wordt) in een tent gewend bent.

maar ok, ook - zoals verwacht - een paar minpuntjes:
-de 2.4 (uit 1994, met complete inrichting) komt niet erg vlot op gang. invoegen viel me niet mee (maar moet het ook niet overdrijven, het ging wel). eenmaal op gang liep het best soepel, maar hij maakt wel flink wat toeren zeg! is dat bij een tdi beter?
-toch wel weinig (berg)ruimte, maar voor ons wordt 't straks dus de opdracht te minimaliseren... als we op vakantie gaan niet onze beste eigenschap.
-het bed is door de keuken/koelkast/kastjes wat smalletjes, maar wel te doen. het blijft even de vraag of een breder bed, en minder georganiseerde ruimte beter past. we zijn allebei niet al te breed, dus denk dat ik wel aan de matrasbreedte vd westfalia's kan wennen.

dus: de zoektocht gaat door, en nu een stukje concreter:
4-p slapen
slaaphefdak, geen vaste hoogbouw
westfalia(?)
tdi
cruise control (wens, of later inbouwen)
airco, sterke wens
bouwjaar richting 1997

we hadden, dachten we, een mooie en veel recentere - deels westfalia - op het oog.
ik vroeg multivan generation even mee te denken (top, nogmaals dank) en er bleek best veel niet aan te kloppen qua advertentie, dus... laat maar.

Plaats reactie