Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Hanz

Re: Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

Bericht door Hanz » zo nov 11, 2018 10:07

dreezz schreef:
zo nov 11, 2018 9:49
dat gasfornuis ziet er als nieuw uit, dat wil ik graag zo houden :lach

goeie tip van het laden via usb, daar had ik nog niet aan gedacht...
dan zou dit perfect kunnen zijn? is dat niet belastend voor de huishoudaccu, of is het peanuts vergeleken met de koelkast?

https://www.bol.com/nl/p/mmobiel-high-s ... lsrc=aw.ds
Of zoiets? Ben je lekker flexibel wat betreft stroompunt dat je gebruikt en plek waar je wilt opladen. Bevalt ons prima. http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... er#p402745
En telefoon of tablet opladen kost echt niet veel stroom. Wij hebben het ook zo opgelost omdat je dan tijdens het rijden kunt opladen via 12V stopcontact bij de keuken terwijl de navigatie in de aanstekeraansluiting zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

J vd Pal

Bericht door J vd Pal » zo nov 11, 2018 10:14

Waterkoken vanaf de huishoudaccu van een California is een slecht idee. Een waterkoker verbruikt al gauw 1200 Watt. Vanaf een 12 volt accu heb je het dan over stromen van meer dan 100 ampere! Dat houdt de 140 Ah huishoudaccu niet zo lang vol. De standaard Gelaccu is hier niet voor geschikt en zal heel snel kapot gaan.
Groeten

Jasper

2002 California Event 102 pk reflex zilver

dreezz

Bericht door dreezz » zo nov 11, 2018 10:20

da's ook interessant, Hanz!

@J vd Pal: ok, duidelijk! wat dat betreft ben ik (nog) een echte camperleek. toen we een tijdje terug een t4 huurden ging ik er vanuit dat we gewoon 220 uit het wandcontact zouden hebben, ook tijdens het rijden of op een camping zonder stroomaansluiting.
langzaamaan begin ik er iets van te snappen, maar er zullen vast nog vele vragen volgen :nuts

als opladen van tablets/mobieltjes/bluetooth speakers/ereaders e.d. via de 12v aansluiting met usb kan, met welk doel zou je dan nog een omvormer 12v/220 willen hebben?
Laatst gewijzigd door dreezz op zo nov 11, 2018 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

ThomasH

Bericht door ThomasH » zo nov 11, 2018 10:31

van harte gefeliciteerd met de aankoop! Leuk om te zien dat jullie na alle informatie hier uiteindelijk ook echt besloten hebben een T4 te kopen. En nu maar snel die herfst en winter voorbij laten gaan, dan kan er heerlijk genoten worden van de nieuwe camper in de zon.
Groeten, Thomas
VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl

J vd Pal

Bericht door J vd Pal » zo nov 11, 2018 10:52

Wij hebben geen omvormer in onze California en nooit gemist. Misschien dat he voor het opladen van een laptop 220V nodig hebt. Wij lafen onze telefoons, tablet en fototoestel allemaal via USB met een 6 voudige Aerb lader van Ali. Werkt prima.

Vragen stellen en kennis delen is iets wat mensen graag doen op dit forum.
Groeten

Jasper

dreezz

Bericht door dreezz » zo nov 11, 2018 12:34

ThomasH schreef:
zo nov 11, 2018 10:31
van harte gefeliciteerd met de aankoop! Leuk om te zien dat jullie na alle informatie hier uiteindelijk ook echt besloten hebben een T4 te kopen. En nu maar snel die herfst en winter voorbij laten gaan, dan kan er heerlijk genoten worden van de nieuwe camper in de zon.
Top, al die info die hier te vinden is. Maakt de uiteindelijke keuze een stuk beter te doen. En wachten op het voorjaar... misschien toch al eens eerder een keer uitproberen. Lekker mtb-en op een plek die we nog niet kennen, ergens de kroeg in en wat eten, terugkomen bij de camper... standkacheltje aan... ben benieuwd of het zo heerlijk is als het klinkt in de herfst/winter ;-)

J vd Pal schreef:
zo nov 11, 2018 10:52
Vragen stellen en kennis delen is iets wat mensen graag doen op dit forum.
Gelukkig :jumpklap

6 usb aansluitingen, mét een kabeltje... dan ben je helemaal klaar natuurlijk.
jouw ervaring met zo'n aliexpress ding is dus goed?
is het deze? (geen geld :ie ): https://nl.aliexpress.com/item/Aerb-Uni ... 1a252800-4

J vd Pal

Bericht door J vd Pal » zo nov 11, 2018 12:50

In de herfst en witer is het ook leuk in een California. Vorig jaar herfst in de Ardennen geweest met mijn jongste dochter en in januari met beide dochters naar de sneeuw in de Ardennen.

Die lader hebben wij en die bevalt prima. Als je hem wilt gebruiken met de huishiudaccu heb je niig wel een verloopje nodig van de kleine bosch stekker naar de standaard aansteker stekker.
Groeten

Jasper

dreezz

Bericht door dreezz » zo nov 11, 2018 13:12

Leuk avontuur! stond je dan op een camping, of was je zelfvoorzienend?

Wat bedoel je met een verloopje? in de wand zit toch een aansluiting vergelijkbaar met een sigarettenaansteker?
(en zo nee, wat zoek ik dan precies op Aliexpress? dan bestel ik 'm gelijk mee)

J vd Pal

Bericht door J vd Pal » zo nov 11, 2018 13:31

Twee keer zelfvoorzienend, voor een weekendje gaat dat prima.

Standaard zit er een kleine din stekker voor 12 Volt in een California. Deze stekkers kunnen meer stroom verwerken en zijn technisch beter dan standaard aansteker aansluitingen maar helaas worden ze maatt zelden gebruikt in het buitenland. Bij Ali heb ik geen lader gevonden die een din aansluiting heeft dus heb ik daar een verloopkabel gekocht van din naar sigarettenaanteker aansluiting.
Groeten

Jasper

jan2009

Bericht door jan2009 » zo nov 11, 2018 14:15

Gefeliciteerd met je bus.
Standkachel al laten branden? , schijn je regelmatig te moeten doen, ook in de zomer dus.
Dan werkt deze als je hem nodig hebt.

Enne, als je nog wat meer performance met je bus wil kan het geen kwaad om ook eens kritisch naar het uitlaatsysteem te kijken.
Eventuele roetkat die er nog onder zit zou best wel eens dicht kunnen zitten met die km stand.

Is er een onderhouds overzicht bekend van je bus ? , met name de distributie moet je niet op bezuinigen.

Veel geluk en plezier er mee.
:campingT4
BASIC Kampeerbus T4 2,5 TDI / 88 PK 2002

Hanz

Bericht door Hanz » zo nov 11, 2018 15:06

dreezz schreef:
zo nov 11, 2018 13:12
Leuk avontuur! stond je dan op een camping, of was je zelfvoorzienend?

Wat bedoel je met een verloopje? in de wand zit toch een aansluiting vergelijkbaar met een sigarettenaansteker?
(en zo nee, wat zoek ik dan precies op Aliexpress? dan bestel ik 'm gelijk mee)
Dat flexibele snoer dat ik adviseerde heeft een stekker die in beide contacten past, met rode dopje erop in de ene en met rode dopje eraf in de andere.

Hanz

Bericht door Hanz » zo nov 11, 2018 15:17

dreezz schreef:
zo nov 11, 2018 8:57

ik dacht overigens eerst dat je de omvormer van 12v naar 220v bedoelde. die zit er helaas niet in. bij het enkele wandcontact van 220v en de 12v aansluiting (achter de bestuurdersstoel) bungelen wel een rode en zwarte draad, dus hij is wel voorbereid volgens mij?
Al ontdekt waar die rode en zwarte draad voor dienen? Standaard horen die daar namelijk niet te bungelen.

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » zo nov 11, 2018 16:02

dreezz schreef:
zo nov 11, 2018 12:34
Top, al die info die hier te vinden is. Maakt de uiteindelijke keuze een stuk beter te doen. En wachten op het voorjaar... misschien toch al eens eerder een keer uitproberen. Lekker mtb-en op een plek die we nog niet kennen, ergens de kroeg in en wat eten, terugkomen bij de camper... standkacheltje aan... ben benieuwd of het zo heerlijk is als het klinkt in de herfst/winter ;-)
We stonden bij Botrange..samen met Jasper en dochters..

Afbeelding

Lekker gewandeld, lol gehad en in de kroeg wat gegeten daar :knipoog

Voor een laptop op te laden heb ik wat eenvoudigers..
een DC-DC laptop charger.. Kan dan gewoon via de huishoud accu..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

dreezz

Bericht door dreezz » zo nov 11, 2018 16:10

Ah, dank voor de verduidelijking Hanz. Dus rood gaat in de wand, en het alie-ding plug ik in aan het andere uiteinde?

Die rode en zwarte draad die aan de wand naast het stopcontact en 12v aansluiting hangen waren volgens de verkoper verbonden met een omvormer, die er niet meer in zit. dus... alvast voorbereid zullen we maar zeggen?

@Jan: volgens mij heeft de onze geen roetfilter (?)
de standkachel deed het prima, werd vlot warm terwijl wij met koffie aan tafel zaten te bakkeleien of we het wel of niet zouden doen :kus
er zat ook een aparte ventilatie op voor achterin... dat had ik nog niet eerder gezien. in te schakelen op het dashboard naast de airco, en apart bedienbaar (harder/zachter, warmer/kouder) achterin boven de koelkast.

de onderhoudshistorie is bekend, vanaf de start in Duitsland (9 jaar daar, 9 jaar hier) tot in detail bijgehouden.
op het eind zijn de koppeling en waterpomp en distributie nog vervangen en heeft hij recent nog een beurt gehad, dus we kunnen tot de keuring (eind van de lente) hopelijk zonder probleempjes proefdraaien.

@peter: gave foto, vaste mooie herinneringen aan!
enne... eten in de kroeg... ik bedoelde inderdaad... eerst genieten, daarna zorgen over 'een bodem leggen' :lach

jan2009

Bericht door jan2009 » zo nov 11, 2018 16:26

Dat klopt een roetfilter zal er niet onder zitten.

Maar een kathalysator wordt hier ook wel een roetkat genoemd.
Die gaat net zo goed dicht zitten.

Soms zie je hier topics voorbij komen waarbij ze het hebben over katvervangers, niet te verwarren met katvangers.
BASIC Kampeerbus T4 2,5 TDI / 88 PK 2002

Plaats reactie