Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Scheur plaatwerk zijkant fixen?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smitchr
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:57

Scheur plaatwerk zijkant fixen?

Bericht door smitchr »

Dag allemaal,
Ik wil graag de scheur aan de zijkant van onze bus fixen (zie foto) en alle advies is welkom! Plamuren? Kitten?
Qua aflakken doe ik veel met de kwast/roller (wijzonol industrielak) met redelijk goed resultaat tot nog toe (recent het dak weer netjes gemaakt). Gaat dus echt om de scheur zelf.
Groeten, Chris
Bijlagen
scheur zijkant.jpg
(67.53 KiB) 291 keer gedownload
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Scheur plaatwerk zijkant fixen?

Bericht door odorf »

Gokje; bouwjaar ‘93-‘94 ?? :toppie

Deze ‘scheur’ is de overgang van 2 delen plaatwerk. Deze naad is af fabriek niet echt goed afgewerkt. Als de roest er onder al ver is begint uiteindelijk de kit afwerkrand te kraken. Dit is de zogenaamde C-stijl. Een bekende plek voor roest bij de T4.

Het is een naad waarbij de 2 delen naar binnen omgevouwen zijn en die is gepuntlast. Er kruipt vocht tussen deze naad en dan gaat het roesten.

Zo te zien is hier bij jouw bus al vaker aan gewerkt. Origineel is er een vertikale ronde (sier) kitrand van boven naar beneden op deze naad te zien. Maar die is bij jou al weggehaald.

De roest ertussenuit krijgen is eigenlijk niet mogelijk. Ik heb de roest zelf een tijd kunnen afremmen door de naad zo kaal mogelijk te maken en (de bus wat schuin gezet) en de naad vol laten lopen met Owatrol. Na droging afgelakt. Maar zo’n oplossing is tijdelijk.

Inmiddels heb ik het hele stuk vervangen.
Ik zal het linkje even opzoeken. Hier staan ook plaatjes bij hoe het er van bovenaf gezien uit ziet.

Edit; linkje:
Iets naar boven scrollen in het bericht.
viewtopic.php?f=12&t=55380&p=397336#p397336

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Scheur plaatwerk zijkant fixen?

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kun je het, nadat je de verf weggehaald hebt, chemisch ontroesten en weer opnieuw opbouwen qua verf.?

Blijft een lastig punt daar..

Sterkte en succes

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
smitchr
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:57

Re: Scheur plaatwerk zijkant fixen?

Bericht door smitchr »

Dank voor de tips. Ik zal de boel schoonmaken, ontroester er tussen druppelen, beetje carrosseriekit er tussen en weer lakken. Platen compleet vervangen zoals jij odorf stel Ik nog even uit... maar veel respect voor die enorme klus en het rapporteren daarvan odorf! Inderdaad t4 uit 93.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Scheur plaatwerk zijkant fixen?

Bericht door odorf »

Voor het chemisch ontroesten heb ik sinds kort redelijk goede ervaringen met Ranex Rustbuster.
Wel goed naspoelen. Dit middel geeft een bescherming van een aantal weken na aanbrengen zodat je de boel even goed kunt laten drogen voordat je gaat lakken.
Fluid film is iets soortgelijks, maar geen ervaring mee.

Ik zou de bus dan, wanneer mogelijk zo schuin mogelijk plaatsen met wiggen/blokken onder de wielen. Dan kruipt het mogelijk iets meer in de naad.

Terzijde;
Bouwjaar ‘93-94 is de enige serie met een ‘blind paneeltje’ bij de staande kast, bij alle overige bouwjaren zit daar een ruit, vandaar. :knipoog

Succes!
En houd ons op de hoogte, altijd leerzaam. :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie