Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

pittig zwarte rook 2.5tdi 151pk AXG

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

pittig zwarte rook 2.5tdi 151pk AXG

Bericht door RuVo »

Goedendag allemaal, zal me even kort voorstellen mijn naam is Ruud en jaren droom ik van een mooie t4 california, de droom kan nu werkelijkheid worden. De middelen zijn aanwezig om een bus aan te schaffen, ik heb een keurig nette en goed onderhouden t4 calif.event 2002 2.5tdi 151pk AXG op het oog. Vraagprijs is redelijk, km stand netjes voor een 2002, nl 220.000 km. Ik heb er een proefrit mee gemaakt, rijd en schakelt heerlijk soepel en gaat af als een kanon! Power genoeg dus.
Het enige wat me opviel, bij het oprijden van de snelweg en ff het gaspedaal stevig indrukken bij het accelereren kwam er een stevige zwarte rookpluim uit de 2 pijpjes. Is dit een AXG motorprobleem of hoef ik me hier geen zorgen over te maken, en is het wel zorgelijk is het dan redelijk simpel op te lossen of zit ik meteen aan dure reparaties vast? Ik kan trouwens zelf aardig repareren, maar heb weinig tot geen ervaring met diesel en de AXG motor. Graag jullie mening/advies. :T44EVER
california event 2002 axg :T5cruisin
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: pittig zwarte rook 2.5tdi 151pk AXG

Bericht door RuVo »

bedankt voor je reactie black bulli.
Dus met andere woorden , motor lekker op temperatuur laten komen en goed op zijn staart trappen het liefst op een hogere snelheid als 100 en lekker lang zodat alles weer schoonblaast. :ikrij
california event 2002 axg :T5cruisin
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: pittig zwarte rook 2.5tdi 151pk AXG

Bericht door raf_construct »

Als de rook het enige minpuntje is zou ik hem daarvoor niet laten staan. Als het niet vanzelf weggaat kan je het alsnog oplossen bij het volgende onderhoud. Waarschijnlijk is er een tijdje te traag mee gereden en krijg je door de EGR klep roetophoping.

Als er echt jaren TE traag is mee gereden krijg je dit :

Afbeelding

Dan mag je hem nog willen losrijden, dit krijg je er niet meer uit zonder demontage.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: pittig zwarte rook 2.5tdi 151pk AXG

Bericht door Multivan Generation »

Misschien is die auto wel voorzien van andere software die te aggressief is ingesteld.?
Voor als de eerdere oplossingen geen soelaas brengen, dan kun je hier eens aan denken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: pittig zwarte rook 2.5tdi 151pk AXG

Bericht door Erdem50 »

Getuned of niet, ze roken/pluimen allemaal wel met volgas accelereren.

Lastige is alleen dat we zo op het forum niet kunnen zien in welke mate dit is want wat is een pluim of ‘een beetje roken’. De ene rookt 5 peuken op een dag, de ander een pakje :ikrij
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: pittig zwarte rook 2.5tdi 151pk AXG

Bericht door RuVo »

Bedankt voor jullie reacties en advies. Ik zal de koop hier niet op laten vastlopen. De bus is verder in prima conditie voor zijn leeftijd, aantoonbaar onderhoud, distr en w.pomp en krukaspoelie vervangen bij 176.000 (nu ong. 220.000). Ziet er trouwens heerlijk smeuïg uit die egr op de foto van raf. Is dus zeker de moeite om hem bij volgend onderhoud te reinigen. (waarmee trouwens ?) . Andere software is niet bekend, zou kunnen is een duitse import in 2013. Kan ik dat zien als ie aan de OBD stekker hangt?
california event 2002 axg :T5cruisin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: pittig zwarte rook 2.5tdi 151pk AXG

Bericht door Multivan Generation »

RuVo schreef: 19 aug 2018, 15:56 Andere software is niet bekend, zou kunnen is een duitse import in 2013. Kan ik dat zien als ie aan de OBD stekker hangt?
Dat zou je kunnen zien als je rijdend een log maakt.
Maar als er een powerbox tussen ziet, dan niet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie