Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ontluchtingsnippel koelsysteem

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

ontluchtingsnippel koelsysteem

Bericht door Rob Motard »

hallo. na wat google werk en wat leeswerk hier vind ik dat er een ontluchtingsschroef moet zitten aan de slang naar de binnen radiator. deze heb ik niet of niet meer. zou heel graag dit nieuw zetten maar kan da zomaar? zit het gewoon tussen de slang vast?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ontluchtingsnippel koelsysteem

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je aanraden om het te laten zoals het nu zit en die nippel NIET te gebruiken.
Het materiaal is oud en bros, als je hieraan draait en het breekt af, dan kun je niet meer rijden door de koelvloeistof die er daar uit gaat zeiken.
Been there, done that, en met een andere auto halsoverkop naar Pascal gereden (thanks mate :toppie ) om een andere slang.

Beter ontluchten door de dop van het expansievaatje open te draaien.. :knipoog

Doe er je voordeel mee.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AAF
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 apr 2013, 21:53

Re: ontluchtingsnippel koelsysteem

Bericht door AAF »

Eens met Peter.
Mocht het zo zijn dat je al veel vloeistof verloren bent dan kan het zijn dat je een paar keer moet bijvullen. Kachel op warm zetten helpt het ontluchten versnellen. Dop open met de auto op een helling omhoog schijnt ook te helpen, maar heb dat nooit zo ervaren. Het koelsysteem bevat totaal meer dan 11 liter. Soms meer bijvoorbeeld bij een automaat, LPG installatie en/of standkachel.
Dehler Profi '91. Benzine, automaat.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ontluchtingsnippel koelsysteem

Bericht door Pascal-141 »

AAF schreef: 21 aug 2018, 17:01 Eens met Peter.
Mocht het zo zijn dat je al veel vloeistof verloren bent dan kan het zijn dat je een paar keer moet bijvullen. Kachel op warm zetten helpt het ontluchten versnellen. Dop open met de auto op een helling omhoog schijnt ook te helpen, maar heb dat nooit zo ervaren. Het koelsysteem bevat totaal meer dan 11 liter. Soms meer bijvoorbeeld bij een automaat, LPG installatie en/of standkachel.
Auto op een helling ? Bij een T3 is dat zo ja, maar niet bij een T4 ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ontluchtingsnippel koelsysteem

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 21 aug 2018, 15:53 Ik zou je aanraden om het te laten zoals het nu zit en die nippel NIET te gebruiken.
Het materiaal is oud en bros, als je hieraan draait en het breekt af, dan kun je niet meer rijden door de koelvloeistof die er daar uit gaat zeiken.
Been there, done that, en met een andere auto halsoverkop naar Pascal gereden (thanks mate :toppie ) om een andere slang.

Beter ontluchten door de dop van het expansievaatje open te draaien.. :knipoog

Doe er je voordeel mee.

Groetjes Peter
Inderdaad een T4 ontlucht heel makkelijk uit zichzelf . Gewoon de dop van het reservoir eraf en laten warmdraaien. Dat ontluchtschroefje zit er eigenlijk voor niks , je hebt het niet nodig.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ontluchtingsnippel koelsysteem

Bericht door Rob Motard »

ok zo heb ik het nu ook gedaan alleen heb ik een nieuwe radiator thermostaat van 80 graden alles gespoeld. en toch heb ik de indruk dat hij het soms niet gekoeld krijgt al vertrouw ik de meter ook niet. ben wachtende op een digitale
Plaats reactie