Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Het grote groene opknap monster
Re: T4 Westfalia gekocht
Hangt de bus aan de bestuurderszijde iets lager dan aan de bijrijderszijde?
Dit is in principe normaal bij een Westfalia. alle zware delen (kasten accu's evt. standverwarming etc.) zitten aan diezelfde zijde en bepalen het meeste gewicht. In Engeland hebben ze daar zelfs een naam voor; Westy lean.
Mocht je er iets aan willen doen zul je achter onder de schroefveer ook extra onderlegschijven moeten plaatsen.
NB; bij je vraag in 'te koop' over de gordelbout.
Je kunt in je eerste bericht in het onderwerp bijvoorbeeld -opgelost- toevoegen.
Dan is het ook voor iedereen duidelijk.
Odorf
Dit is in principe normaal bij een Westfalia. alle zware delen (kasten accu's evt. standverwarming etc.) zitten aan diezelfde zijde en bepalen het meeste gewicht. In Engeland hebben ze daar zelfs een naam voor; Westy lean.
Mocht je er iets aan willen doen zul je achter onder de schroefveer ook extra onderlegschijven moeten plaatsen.
NB; bij je vraag in 'te koop' over de gordelbout.
Je kunt in je eerste bericht in het onderwerp bijvoorbeeld -opgelost- toevoegen.
Dan is het ook voor iedereen duidelijk.
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 29 aug 2018, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: T4 Westfalia gekocht
Ah duidelijk. Ik zal dat volgende keer doen!
Re: T4 Westfalia gekocht
Even voor de goede orde, 195/70-15 is de standaard maat in 15" Ga je naar 16" en wil je iets groter dan moet je 215/60-16 nemen.jan2009 schreef: ↑24 aug 2018, 17:48Heb je het onderschrift van Erdem wel gelezen?
" T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm "
Vandaar zijn keuze voor die wielen wellicht.
Een beetje toeren maken zal je hard nodig hebben om dat motortje , 2,4D , niet een oververhitte dood te laten sterven als het eens berg op gaat.
Deze is slechts 1,5% groter, dus dat is te verwaarlozen. Ga je 1 maatje smaller (en dus kleiner) dan kom je op 205/60-16 en deze is zelfs iets kleiner dan de originele maat (-0,5%).
Welke maat je van deze twee zult kiezen, dat verschil ga je helemaal niks van merken in de praktijk. Dus dat verhaal over 'je motor een oververhitte dood te laten sterven' kun je gewoon negeren ;-)
Re: T4 Westfalia gekocht
Hahaha ja en gelukkig zit er een versnellingsbak aan vastSjoerds schreef: ↑28 aug 2018, 16:10Even voor de goede orde, 195/70-15 is de standaard maat in 15" Ga je naar 16" en wil je iets groter dan moet je 215/60-16 nemen.jan2009 schreef: ↑24 aug 2018, 17:48Heb je het onderschrift van Erdem wel gelezen?
" T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm "
Vandaar zijn keuze voor die wielen wellicht.
Een beetje toeren maken zal je hard nodig hebben om dat motortje , 2,4D , niet een oververhitte dood te laten sterven als het eens berg op gaat.
Deze is slechts 1,5% groter, dus dat is te verwaarlozen. Ga je 1 maatje smaller (en dus kleiner) dan kom je op 205/60-16 en deze is zelfs iets kleiner dan de originele maat (-0,5%).
Welke maat je van deze twee zult kiezen, dat verschil ga je helemaal niks van merken in de praktijk. Dus dat verhaal over 'je motor een oververhitte dood te laten sterven' kun je gewoon negeren ;-)
Re: T4 Westfalia gekocht
De bredere band heeft er ook invloed op. Ik merk met optrekken wel degelijk of ik op 245-45-18 zomer rijd of 215-55-17 winter. Op de winterbanden trekt hij sneller op.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: T4 Westfalia gekocht
Brede banden geven meer grip maar grip genereerd rolweerstand.
Re: T4 Westfalia gekocht
Nog eeeeeeen keer zeuren over de omvormer:
Ik zou hem gewoon eens laten zien aan HenkK en hem laten beoordelen wat er mis is en hoeveel de revisie je zou gaan kosten. Ik weet natuurlijk niet de staat van je huidige omvormer, maar het zou met niet verbazen als je minder dan de helft van de prijs van de nieuwe klaar zou zijn.
Met vriendelijke groet,
Charles
Ik zou hem gewoon eens laten zien aan HenkK en hem laten beoordelen wat er mis is en hoeveel de revisie je zou gaan kosten. Ik weet natuurlijk niet de staat van je huidige omvormer, maar het zou met niet verbazen als je minder dan de helft van de prijs van de nieuwe klaar zou zijn.
Met vriendelijke groet,
Charles
Laatst gewijzigd door chv op 28 aug 2018, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: T4 Westfalia gekocht
Thnx. De omvormer heb ik al. Mocht de koelkast kapot zijn ga ik zeker een beroep op hem doen. Bedankt voor de tip
Re: T4 Westfalia gekocht
Tuurlijk, ik reed ook met 245/45-18 zomer, maar die heb ik weggedaan. Dat vond ik geen rijden, geen comfort en werd enorm zoekerig (op snelweg vooral).
Topicstarter heeft er nu 205/60-16 op zitten, die gaat het verschil naar 215/60-16 echt niet merken. 215/65-16 zou ik persoonlijk niet doen met een 2,4 dat is wel echt een behoorlijk stuk groter en zal merkbaar ten koste gaan van de acceleratie en dat kan je weer opbreken bergop...
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 Westfalia gekocht
Waarom wachten tot het kapot gaat in plaats van preventief na laten kijken?Mocht de koelkast kapot zijn ga ik zeker een beroep op hem doen. Bedankt voor de tip
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 Westfalia gekocht
Update:
1 Nieuwe voeding geinstalleerd
2 koelkast regel unit was kapot, deze heb ik laten repareren door Henk.
3 Tijdens onze vakantie die uiteindelijk maar 2 dagen duurde was de klepstoter van inlaat cyl 1 kapot gegaan. En zijn we omgekeerd.
10 stoters en een nokkenas vervangen. om er vervolgens achter te komen dat het afstellen van een brandstof pomp best lastig is. week gewacht op gereedschap en nu loopt de motor weer als een zonnetje.
4 ophanging was redelijk gaar en heb voor nu de stabilisator stang rubbers en schokbrekers vervangen om de stabilizator stang bout link voor helemaal af te breken in het subframe (heel raar design), lees hier: viewtopic.php?f=2&t=60423&p=435103#p435103
5 thermostaat vervangen want hij werd nie warm. Weet waarom er zoveel gaten in deze thermostaat zitten??? De nieuwe is iig gewoon dicht bij een koude motor.
6 Kvs tankje vervangen want deze was ranzig en de sensor was kapot.
Standaard filters en schokbrekers achter staan nog op de planning samen met wat fuse's en rubbers van de ophanging voorin. Zitten nog wel wat rammeltjes in.
Verder heb ik mijn velgen op gemeten en ik kom uit op 7.5j 15inch ET48??? kan dat kloppen? ik vind het een erg rare maat maar als het klopt beperkt dat wel de velg keuze in 15 inch behoorlijk. Ik heb nu oude A4 velgen 7j et 39 15 inch op het oog...
1 Nieuwe voeding geinstalleerd
2 koelkast regel unit was kapot, deze heb ik laten repareren door Henk.
3 Tijdens onze vakantie die uiteindelijk maar 2 dagen duurde was de klepstoter van inlaat cyl 1 kapot gegaan. En zijn we omgekeerd.
10 stoters en een nokkenas vervangen. om er vervolgens achter te komen dat het afstellen van een brandstof pomp best lastig is. week gewacht op gereedschap en nu loopt de motor weer als een zonnetje.
4 ophanging was redelijk gaar en heb voor nu de stabilisator stang rubbers en schokbrekers vervangen om de stabilizator stang bout link voor helemaal af te breken in het subframe (heel raar design), lees hier: viewtopic.php?f=2&t=60423&p=435103#p435103
5 thermostaat vervangen want hij werd nie warm. Weet waarom er zoveel gaten in deze thermostaat zitten??? De nieuwe is iig gewoon dicht bij een koude motor.
6 Kvs tankje vervangen want deze was ranzig en de sensor was kapot.
Standaard filters en schokbrekers achter staan nog op de planning samen met wat fuse's en rubbers van de ophanging voorin. Zitten nog wel wat rammeltjes in.
Verder heb ik mijn velgen op gemeten en ik kom uit op 7.5j 15inch ET48??? kan dat kloppen? ik vind het een erg rare maat maar als het klopt beperkt dat wel de velg keuze in 15 inch behoorlijk. Ik heb nu oude A4 velgen 7j et 39 15 inch op het oog...
Re: T4 Westfalia gekocht
Die gaten in de thermostaat klopt sowieso niet. Die zijn er waarschijnlijk ingeboord omdat de motor te warm word/werd ofwel een beun oplossing.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: T4 Westfalia gekocht
Ze leken er wel fabrieksaf in te zitten. Maar het was sowieso teveel. Beetje een thermostaat voor in australie ofzo. Zal eens kijken of ik er nog een foto van kan maken.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 Westfalia gekocht
Ik zou niet voor A4 velgen gaan,
want die kunnen hoogstwaarschijnlijk het max toelaatbare gewicht van je california niet aan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...