Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aanpassen T4 of iets anders?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

aanpassen T4 of iets anders?

Bericht door dieselpower »

Na lange tijd, ongeveer 5 jaar hebben mijn vriendin en ik besloten om onze bus al dan niet aan te passen. graag jullie advies!
Het volgende is het geval, we hebben een lange wielbasis T4 uit 2000 , goede carosserie, met 200 K op de teller, net distributie gedaan, met klein hefdakje en vaste bedopstelling, met kachel en eenvoudige kast voor levensmiddelen, erg basic ingericht, en we werken met kratten.e.d. redelijk primitief, geen keuken of zoiets. ook geen goede zitplaatsen voor 4 personen... Nou wil ik graag een slaaphefdak plaatsen (3000 Eur) een kastenwand (1500) en een slaapbank , (hoeft geen typegoedkeuring op, is lichte vracht in belgie) plaatsen ook 1500 eur , om de binnenruimte optimaal te benutten, en om eindelijk eens kastruimte te hebben.
vraag is: zouden jullie nog zo veel geld pompen in een bus van 18 jaar oud ? Aan de andere kant, 2ehands campers beginnen bij 20.000 eur. en dan heb je ook een 20 jaar oud exemplaar..wat is wijsheid, ook gezien de toekomst van oude diesels. graag jullie reacties! Bij voorbaat dank, Robert.
:driveT4
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: aanpassen T4 of iets anders?

Bericht door Sjoerds »

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al. Als je een T4 camper wilt hebben is dit waarschijnlijk de goedkoopste oplossing, wellicht zelfs een goeie investering. Daarbij weet je wat je nu precies wat je hebt, lijkt mij een verstandige keuze.

Voor mijn info, wat voor motor ligt erin?
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

Re: aanpassen T4 of iets anders?

Bericht door dieselpower »

ter info, een licht door weetjeweller gechiptuned 2.5 l TDI ,
Wat met het argument oude diesel, of loopt dat zo'n vaart niet..?
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: aanpassen T4 of iets anders?

Bericht door brugseb »

In Belgie zit je met een >2000 voorlopig nog goed toch? :ikrij
En die motor kan mits wat vriendelijk onderhoud nog héél lang mee.
Als je wat rondneust (vrouwlief zit nu voortdurend op Pinterest) vind je wellicht nog leuke alternatieven voor iets minder budget.
Doen! En geniet ervan :zwaai
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
aaronbonte
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jan 2018, 19:09

Re: aanpassen T4 of iets anders?

Bericht door aaronbonte »

Kijk even op mijn instagram, ik heb mijn bus volledig zelf omgebouwd. Ik ben ook begonnen met een lege bus. In totaal heeft het bij mij 4500 euro gekost, ik heb echter alles zelf gedaan en heb geen slaapbank. IK heb een zithoek gebouwd die je kan omvormen tot bed.

Mocht je vragen hebben, laat maar weten.

https://www.instagram.com/aaron_swinnen/
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: aanpassen T4 of iets anders?

Bericht door Pascal-141 »

In een lichte vracht mag je geen camperinbouw vast inbouwen, met andere woorden , je mag hem niet inrichten als camper . Als er een vaste camperinterieur in zit word je bus afgekeurd.
Of je moet de hele procedure doorlopen om hem als camper om te keuren, maar daar ben je enkele maanden zoet mee .

Dus, voor je grote kosten en werken gaat doen, ga even bij de stations chef van je keuring langs en vraag even wat je kan en mag , en waar je allemaal moet voldoen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

Re: aanpassen T4 of iets anders?

Bericht door dieselpower »

Hallo, Dank voor alle reacties! we gaan ons beraden, en ik denk dat pascal de doorslag heeft gegeven.. ik ben nog steeds goed weggekomen bij de keuring als lichte vracht auto... vast inbouwen kan inderdaad voor grote problemen zorgen. voorlopig nog maar door met wat we hebben.En tzt misschien gaan omkijken naar iets groters.
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: aanpassen T4 of iets anders?

Bericht door mot »

Pascal-141 schreef: 15 sep 2018, 08:49 In een lichte vracht mag je geen camperinbouw vast inbouwen, met andere woorden , je mag hem niet inrichten als camper . Als er een vaste camperinterieur in zit word je bus afgekeurd.
Of je moet de hele procedure doorlopen om hem als camper om te keuren, maar daar ben je enkele maanden zoet mee .

Dus, voor je grote kosten en werken gaat doen, ga even bij de stations chef van je keuring langs en vraag even wat je kan en mag , en waar je allemaal moet voldoen.
Denk dat dit afhangt van het station waar je gaat... bij mij zit er ook een vast bed, kasten, koelbox enz. in, en heeft men nog nooit een opmerking over gemaakt.

Ik ben ook aan het overwegen om een groot hefdak te plaatsen, maar maak mij meer zorgen over de toekomst van oudere dieselwagens. Alhoewel voorlopig alleen nog in steden, maar je bent niet zeker hoe dit gaat uitbreiden...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: aanpassen T4 of iets anders?

Bericht door Pascal-141 »

mot schreef: 01 okt 2018, 15:33
Pascal-141 schreef: 15 sep 2018, 08:49 In een lichte vracht mag je geen camperinbouw vast inbouwen, met andere woorden , je mag hem niet inrichten als camper . Als er een vaste camperinterieur in zit word je bus afgekeurd.
Of je moet de hele procedure doorlopen om hem als camper om te keuren, maar daar ben je enkele maanden zoet mee .

Dus, voor je grote kosten en werken gaat doen, ga even bij de stations chef van je keuring langs en vraag even wat je kan en mag , en waar je allemaal moet voldoen.
Denk dat dit afhangt van het station waar je gaat... bij mij zit er ook een vast bed, kasten, koelbox enz. in, en heeft men nog nooit een opmerking over gemaakt.

Ik ben ook aan het overwegen om een groot hefdak te plaatsen, maar maak mij meer zorgen over de toekomst van oudere dieselwagens. Alhoewel voorlopig alleen nog in steden, maar je bent niet zeker hoe dit gaat uitbreiden...
Inderdaad , dat hangt af van het keuringsstation waar je gaat , én wie je auto keurt . Je kan er geluk mee hebben , tot je tegen de lamp loopt ... Ik ken er meer dan 1 , die hun tot camper omgebouwde lichte vracht zagen afgekeurd worden . (en er alles konden uithalen om nog opnieuw gekeurd te geraken)
En eigenlijk hangt het niet af van waar je gekeurd word , maar wat er wettelijk mag en kan . En een lichte vracht mag voorzien zijn van bvb kasten of werkbank of zo , maar het mag geen camper zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie