Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies bij aankoop T4 camper

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Wat vinden we van deze?

https://www.autowereld.nl/volkswagen/tr ... /foto.html

Die van 15000 is mooi maar toch echt op dit moment boven ons budget.

We overwegen om een cursus auto onderhoud te volgen zodra we een busje hebben om toch ook zo het eea zelf te kunnen bijhouden en vervangen. Dit kan eventueel de reparatiekosten lager houden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Bijna 500.000 km voor een benzine/LPG motor is behoorlijk veel en behalve de motor kunnen bij deze kilometerstand veel andere onderdelen aan vervanging toe zijn. Beschikbaarheid van de onderhoudshistorie is dan wel belangrijk. En zo'n zwart gespoten onderkant is vaak een camouflage voor slechte behandeling van roestproblemen, het ziet er op de foto's ook niet lekker strak uit. Voor de automaat is de combinatie met een benzinemotor misschien wel gunstiger dan met een diesel. En die LPG tank slokt waarschijnlijk een flink stuk van de bagageruimte op tenzij die op de plaats van het reservewiel zit.

Aanvulling: ik zie nu in de kop van de advertentie dat de motor ongeveer 200.000 km geleden vervangen is. Zou wel mooi zijn als hiervan 'bewijs' is en als ook bekend is wat precies is vervangen en waardoor (nieuw of gereviseerd). Wat blijft is dat de rest van de auto al bijna 500.000 km meegaat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Weer even terug van weggeweest, we hebben inmiddels ons budget wel iets verruimd, ook met het oog op mogelijke verhuur via sites als camptoo.nl als we even zat zijn van onze camper tijdens onze reizen. Dan kun je relatief makkelijk wat geld bijverdienen en daarmee ook aanschafkosten wat verruimen.

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ontent=vip

Hij staat zoals gebruikelijk weer heeeel ver bij ons vandaan, verder weg kan bijna niet. Vandaar ook even een check bij jullie veteranen.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Snautzer »

15.000 voor een 2.4? :ie
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Snautzer schreef: 28 dec 2018, 13:12 15.000 voor een 2.4? :ie
Wel een TDI, 102pk, 5cil, die nog maar 40k heeft gelopen... Of is deze niet zo sterk als ik denk dat ie is?

Ik denk dat het vooral hoog inzetten is. En natuurlijk de afwerking (goed geisoleerd, goede inrichting zo lijkt, anti-roestbehandeling).
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Voor een matig ingerichte zelfbouw camper van 1998 is 15.000 wel erg prijzig. De kilometerstand is wel interessant als deze werkelijk klopt. Zelfs voor een auto van de brandweer is 40.000 km in 20 jaar wel erg weinig.
De RDW site vermeldt dat het een 102 pk TDI motor is en dus geen 2.4. Dus iets klopt er niet.
Eerst maar eens navragen wat er nu werkelijk in zit en hoe de onderhoudshistorie eruit ziet. En vraag ook wat meer foto's van het interieur want als ik af ga op wat ik op Marktplaats zie dan voldoet deze camper niet aan de inrichtingseisen. Van het keukentje is al helemaal geen foto. De advertentie zegt ook niets over verwarming en ook op de foto's is daar niets van te zien. Als ik het wel heb wilden jullie door Europa toeren en dan is verwarming toch wel noodzakelijk.
Overigens, als je de camper gaat verhuren dan betaal je wel twee keer zoveel wegenbelasting, dat scheelt toch gauw zo'n 500-600 euro per jaar..
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Cdj schreef: 28 dec 2018, 13:19 Ik denk dat het vooral hoog inzetten is.
Ik denk dat de verkoper vooral geld nodig heeft want waarom verkoop je anders na één jaar zo'n bus waar je zoveel in geïnvesteerd hebt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Hanz schreef: 28 dec 2018, 13:35 Voor een matig ingerichte zelfbouw camper van 1998 is 15.000 wel erg prijzig. De kilometerstand is wel interessant als deze werkelijk klopt. Zelfs voor een auto van de brandweer is 40.000 km in 20 jaar wel erg weinig.
De RDW site vermeldt dat het een 102 pk TDI motor is en dus geen 2.4. Dus iets klopt er niet.
Eerst maar eens navragen wat er nu werkelijk in zit en hoe de onderhoudshistorie eruit ziet. En vraag ook wat meer foto's van het interieur want als ik af ga op wat ik op Marktplaats zie dan voldoet deze camper niet aan de inrichtingseisen. Van het keukentje is al helemaal geen foto. De advertentie zegt ook niets over verwarming en ook op de foto's is daar niets van te zien. Als ik het wel heb wilden jullie door Europa toeren en dan is verwarming toch wel noodzakelijk.
Overigens, als je de camper gaat verhuren dan betaal je wel twee keer zoveel wegenbelasting, dat scheelt toch gauw zo'n 500-600 euro per jaar..
102pk tdi 2.4 motoren bestaan gewoonweg niet?
Op foto 9/24 dat zwarte ding is dat geen kachel oid?
Bij RDW staat ook bij km stand geen oordeel, zal wel komen omdat ie omgekeurd is en dan een nieuw kenteken heeft gekregen?
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door idh »

Waarom huur je niet gewoon een camper?
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

idh schreef: 28 dec 2018, 16:07 Waarom huur je niet gewoon een camper?
Camper huren voor een jaar wordt wel erg prijzig....
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Cdj schreef: 28 dec 2018, 14:22 102pk tdi 2.4 motoren bestaan gewoonweg niet?
Op foto 9/24 dat zwarte ding is dat geen kachel oid?
Bij RDW staat ook bij km stand geen oordeel, zal wel komen omdat ie omgekeurd is en dan een nieuw kenteken heeft gekregen?
102 pk TDI is altijd een 2.5. Van de 2.4 bestaat geen TDI-versie.
Dat zwarte ding is de Westech lader/omvormer en geen kachel.
RDW geeft inderdaad geen oordeel over de km-stand als de auto een nieuw kenteken heeft gekregen, zoals in dit geval.

Die foto's van de ombouw zijn leuk maar ze geven totaal geen beeld hoe de camper er nu uitziet qua inrichting. Verder wordt genoemd dat de installatie is voorbereid voor zonnepanelen maar die zitten er nog niet op. Ik krijg sterk de indruk dat dit zelfbouw project gewoon niet af is en dan is de vraagprijs zeker veel te hoog.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door idh »

Cdj schreef: 28 dec 2018, 16:09
idh schreef: 28 dec 2018, 16:07 Waarom huur je niet gewoon een camper?
Camper huren voor een jaar wordt wel erg prijzig....
Er zullen ongetwijfeld bedrijven zijn die wanneer je voor een langer periode wat huurt deze ook wat aan de prijs willen doen. Je budget en je eisen zijn als ik het zo bekijk niet heel realistisch. Daar komt bij dat de automaatbakken van vw T4 niet top zijn. Zeker niet als je een camper van 2800kg mee zeult. De kennis om zelf iets te maken ontbreekt (als ik het goed lees) en ben je al snel aangewezen op garages. Deze zijn ook niet goedkoop. Anders zou je daar de kosten nog wat kunnen drukken. T4's zijn nu eenmaal wat ouder aan het worden en hebben vaak veel achterstallig onderhoud en roest. (uitzonderingen daar gelaten) ;).

Er is ongetwijfeld wat beschikbaar binnen je budget, daar ga ik niet aan twijfelen echter. Je zult misschien wel wat concessies moeten doen.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou die bus laten staan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door RoelandZ »

En als je hem wel koopt heb ik wel interesse in de motordrager. :knipoog
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Hanz schreef: 28 dec 2018, 16:11
Cdj schreef: 28 dec 2018, 14:22 102pk tdi 2.4 motoren bestaan gewoonweg niet?
Op foto 9/24 dat zwarte ding is dat geen kachel oid?
Bij RDW staat ook bij km stand geen oordeel, zal wel komen omdat ie omgekeurd is en dan een nieuw kenteken heeft gekregen?
102 pk TDI is altijd een 2.5. Van de 2.4 bestaat geen TDI-versie.
Dat zwarte ding is de Westech lader/omvormer en geen kachel.
RDW geeft inderdaad geen oordeel over de km-stand als de auto een nieuw kenteken heeft gekregen, zoals in dit geval.

Die foto's van de ombouw zijn leuk maar ze geven totaal geen beeld hoe de camper er nu uitziet qua inrichting. Verder wordt genoemd dat de installatie is voorbereid voor zonnepanelen maar die zitten er nog niet op. Ik krijg sterk de indruk dat dit zelfbouw project gewoon niet af is en dan is de vraagprijs zeker veel te hoog.
Verkoper heeft de advertentie tekst aangepast naar een 2.5 TDI.
Er zit een standkachel in, in de vloer.
De KM stand is nog niet gecheckt. Hoe doe je zoiets als je wel het oude kenteken hebt gekregen?
De verkoper bouwt wel vaker dingen zegt hij. Deze bus als hobby project omgebouwd en nu net een boot gekocht en verwacht daar meer mee te gaan doen komende zomers. Er wordt te weinig gebruik gemaakt van de bus aldus hem.

Zou een bod van 10k realistisch zijn?
Plaats reactie