Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies bij aankoop T4 camper

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Mijn vriendin en ik willen een camperbusje gaan kopen voor een 6-12 maanden rondreis door Europa. We hebben alleen beiden weinig verstand van auto’s en techniek.

Het is voor mij noodzakelijk om een automaat te rijden vanwege een handicap. Daarom focussen we alleen daarop. Ons budget is €6000-7000.

We hebben onderstaande camper gevonden, hij ligt boven ons budget maar hij tikt wel veel wensen van ons aan. Alleen de kilometerstand baart ons wat zorgen. 417000. Ik weet dat het niet alles zegt, een goed onderhouden motor kan prima 6 ton rijden, maar dat kunnen we natuurlijk op afstand niet beoordelen.

Wat vinden jullie van de camper? Zijn geld waard of is dit overgewaardeerd? De moeite km te gaan bekijken of lekker laten staan?

We vinden zelf dat er wel 1500€ af kan als we naar vergelijkbare campers kijken (handgeschakeld dan).

Als het eventueel de moeite waard is even te gaan kijken is er dan iemand met technisch inzicht in de buurt van Apeldoorn die met ons mee zou willen naar Beekbergen om te gaan kijken? We kunnen je ophalen en thuisbrengen.

http://link.marktplaats.nl/m1342384136

In ieder geval bedankt voor alle adviezen alvast!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Snautzer »

Een t4 automaat gaat gemiddeld 200k-250k mee voor een revisie. Gezien de stand is deze weer zo een beetje aan de beurt. Een bak revisie correct uitgevoerd is +/- 3000 euro. Ik zou deze revisie gelijk inplannen. Voor een westfalia is het verder niet duur.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Sjoerds »

Cdj schreef: 12 nov 2018, 00:30
We vinden zelf dat er wel 1500€ af kan als we naar vergelijkbare campers kijken (handgeschakeld dan).
En waarom vind je dat? Ik denk zelf dat er onder de 10.000 euro eigenlijk niks fatsoenlijks te koop is in Nederland, maar daar zijn jullie zelf ook wel achter intussen, schat ik in. Dat in acht nemende, denk ik niet dat deze handelaar er veel vanaf gaat doen.

Met een budget van 6000-7000 euro zou ik persoonlijk gaan kijken naar een zelfbouw-exemplaar, en dan het liefst eentje met een 88pk of liever nog een 102 pk TDI.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Cdj schreef: 12 nov 2018, 00:30 Mijn vriendin en ik willen een camperbusje gaan kopen voor een 6-12 maanden rondreis door Europa. We hebben alleen beiden weinig verstand van auto’s en techniek.

Het is voor mij noodzakelijk om een automaat te rijden vanwege een handicap. Daarom focussen we alleen daarop. Ons budget is €6000-7000.
Volgens de advertentie zit er een kachel in maar op de foto's zie ik daar niets van terug. Als je een jaar door Europa gaat trekken is een standkachel toch wel erg prettig.
De foto's van de drempel en de schuifdeur laten zien dat het busje aan die kant niet echt lekker strak is, dus dat 'schadevrij' zou ik niet zonder meer geloven.
De automaat van de T4 heeft een nogal bedenkelijke reputatie, dus zonder verstand van auto's en techniek is dit misschien niet zo'n beste keuze.
Een goede Westfalia California met een betrouwbare automaat (lage km-stand of recent gereviseerd) is voor dit budget erg moeilijk te vinden. Dus misschien inderdaad naar een zelfbouwcamper kijken of naar een ander merk, bijvoorbeeld Mercedes Vito of Ford Nugget.
De verkoper is een handelaar in motorfietsen, niet echt een zaak waar je verstand van campers kunt verwachten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Snautzer schreef: 12 nov 2018, 07:25 Een t4 automaat gaat gemiddeld 200k-250k mee voor een revisie. Gezien de stand is deze weer zo een beetje aan de beurt. Een bak revisie correct uitgevoerd is +/- 3000 euro. Ik zou deze revisie gelijk inplannen. Voor een westfalia is het verder niet duur.
Kun je me uitleggen waarom een automaat ineens elke 250k een revisie moet hebben en anderen veel later pas? Waar baseer je dit op? De verkoper kon overigens niets zeggen over wanneer er een revisie is geweest.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Multivan Generation »

VW T4 in combinatie met automaat en diesel is een slechte combinatie voor het budget.
De bakken kunnen niet echt goed overweg met het koppel en revisie is dan noodzakelijk.
Niet leuk om te lezen, wel realistisch.

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
PS al nagedacht of je het hefdak zelf wil gaan vervangen?
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 12 nov 2018, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door odorf »

Lijkt mij een nette camper, zo vanaf de foto’s te zien.
Roest op de bekende plekken lijkt erg mee te vallen.

Die dorpel onder het schuifraam is wat typisch, verkeerd opgekrikt of op een rotsblok geparkeerd?? Maar dat hoeft in mijn ogen verder geen groot probleem te zijn.

Kan nog zijn dat de kachelbediening in het dashboard zit. Maar dit is niet gebruikelijk. Kan het op de foto’s niet onderscheiden.

Bus lijkt wel voorzien van isolatieglas achter. Dit is een pré voor het hele jaar door kamperen.

Motorisch/automaat geen mening.

Ik zou zeker gaan proefrijden/bekijken.
En reserveer geld voor de nodige dingetjes die er altijd bij een 2e hands auto bij komen.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Lutra »

Volgens de RDW is de APK een jaar geleden al vervallen. Kan daar een logische verklaring voor zijn?
Verkoper geeft aan dat de apk nog maar pas verlopen is.
Verder volgens mij recent geheel opnieuw gespoten en van nieuwe bestickering voorzien. Niet helemaal goed te zien maar het lijkt alsof er ook lak op het rubber van de voorruit zit. Als de ruiten er niet uit zijn geweest bij het spuiten zou ik hem laten staan. Voor deze prijs kan hij volgens mij eigenlijk niet professioneel gerestaureerd zijn.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Snautzer »

Cdj schreef: 12 nov 2018, 18:48
Snautzer schreef: 12 nov 2018, 07:25 Een t4 automaat gaat gemiddeld 200k-250k mee voor een revisie. Gezien de stand is deze weer zo een beetje aan de beurt. Een bak revisie correct uitgevoerd is +/- 3000 euro. Ik zou deze revisie gelijk inplannen. Voor een westfalia is het verder niet duur.
Kun je me uitleggen waarom een automaat ineens elke 250k een revisie moet hebben en anderen veel later pas? Waar baseer je dit op? De verkoper kon overigens niets zeggen over wanneer er een revisie is geweest.

Dat is wat een gemiddelde betekend. Kan eerder kan later. Heb meerdere gespreken gehad met bedrijven die t4 automaat bakken reviseren en globaal kan je deze km stand wel aanhouden. Overigens google ken je dat? Ga maar eens zoeken op vw t4 automaat. Hier op forum en daarbuiten.Voor een laag geprijsde budget bus zou ik zeer zeker niet gaan voor een automaat. Al helemaal niet als ik gehandicapt zou zijn en verre reizen ga maken in europa. Met een revisie zou ik het heel misschien overwegen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

odorf schreef: 12 nov 2018, 19:00 Die dorpel onder het schuifraam is wat typisch, verkeerd opgekrikt of op een rotsblok geparkeerd?? Maar dat hoeft in mijn ogen verder geen groot probleem te zijn.
Kan nog zijn dat de kachelbediening in het dashboard zit. Maar dit is niet gebruikelijk. Kan het op de foto’s niet onderscheiden.
Odorf
Niet alleen de dorpel is krom maar de schuifdeur hangt er ook niet lekker in. Kan me niet voorstellen dat deze nog goed sluit.
Wat betreft de kachel, er is inderdaad geen bediening te ontdekken maar ook de uitstroomopening ontbreekt. Dus volgens mij geen standkachel aanwezig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hella »

Klopt inderdaad; uitstroomopening binnen (achter de bestuurdersstoel) ontbreekt evenals bedieningsunit boven het aanrecht dus geen standkachel aanwezig.
Krijg verder geen zalvend gevoel bij deze camper. De dorpels zijn zo te zien voorzien van een dikke anti steenslag laag en daarna overgespoten. Mogelijk dat roestvorming / reparatie is gecamoufleerd. Het zou zonde zijn indien er het komende jaar spontaan gaten in vallen.
En besef wel dat de APK geen roestgraadmeter is. Als het niet dragende/constructieve delen betreft kan veel plaatwerk weg zijn voordat de APK ingrijpt.
Het is een 93-er en die zijn als bekend best roestgevoelig.

Het is echter wel een originele Westfalia uitvoering. En die blijven gewoon hun waarde houden (en de goede exemplaren van de 1e generatie lijken zelfs in waarde te stijgen). De staat van het hefdakdoek zou voor mij geen reden zijn een T4 te laten staan; dat is gemakkelijk vervangbaar en kost de hele wereld ook niet.
Iets anders is of de koelkast en lader voor de hh accu naar behoren werken; anders van te voren laten reviseren door HenkK.
Ook de schuifdeur zou nadere aandacht verdienen. Sluit zoals reeds opgemerkt niet lekker (zeker aan de achterzijde), lijkt er scheef in te hangen en er lijkt een forse kras/deuk over het rechter voorportier en de schuifdeur te lopen.
En een automaatbak kent zijn grenzen en zeker ook kosten.
Daar komt ook nog bij dat de km stand hoog is, maar hoeft voor een AAB motor eigenlijk geen probleem te zijn, maar dan zou ik wel de complete onderhoudshistorie willen weten.

En jullie droom/vooruitzicht met dit exemplaar 6-12 maanden probleemloos door Europa te kunnen trekken, het risico vind ik blijft hoog.
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Snautzer schreef: 12 nov 2018, 21:08
Cdj schreef: 12 nov 2018, 18:48
Snautzer schreef: 12 nov 2018, 07:25 Een t4 automaat gaat gemiddeld 200k-250k mee voor een revisie. Gezien de stand is deze weer zo een beetje aan de beurt. Een bak revisie correct uitgevoerd is +/- 3000 euro. Ik zou deze revisie gelijk inplannen. Voor een westfalia is het verder niet duur.
Kun je me uitleggen waarom een automaat ineens elke 250k een revisie moet hebben en anderen veel later pas? Waar baseer je dit op? De verkoper kon overigens niets zeggen over wanneer er een revisie is geweest.

Dat is wat een gemiddelde betekend. Kan eerder kan later. Heb meerdere gespreken gehad met bedrijven die t4 automaat bakken reviseren en globaal kan je deze km stand wel aanhouden. Overigens google ken je dat? Ga maar eens zoeken op vw t4 automaat. Hier op forum en daarbuiten.Voor een laag geprijsde budget bus zou ik zeer zeker niet gaan voor een automaat. Al helemaal niet als ik gehandicapt zou zijn en verre reizen ga maken in europa. Met een revisie zou ik het heel misschien overwegen.
Ik doelde op handgeschakeld vs automaat; waarom moeten automaten sneller een revisie aan de motor tov handgeschakelde auto's?
Enne, Google? Hmm, nee, is dat iets nieuws? Zeker op dat "Internet" waar jongelui het over hebben? :lach

Goed, het woord gehandicapt wordt hier wellicht wat zwaar gewogen. De automaat is noodzakelijk omdat ik eenhandig stuur en dus niet ook een versnellingsbak kan bedienen. Om dan te zeggen dat ik geen (verre) reizen zou kunnen maken omdat dat te riskant zou zijn en probleemloos moet verlopen vind ik een beetje te zwartgallig en een goede manier om iemands plezier in een droom/wens te vernielen. Ik ben verder prima mobiel, het wordt niet mijn eerste avontuurlijke reis, ben prima in staat hulp te zoeken van medepassagiers / medeweggebruikers als er iets stuk gaat en ik ben dus niet op zoek naar een bus die nooit iets heeft. We weten in die zin al wel waar we ons voor opgeven. Waar ik ons wel voor wil behoeden is een miskoop, iets waar we buitenproportioneel veel geld aan gaan uitgeven wat eigenlijk niet had gehoeven.

Het is allemaal erg nieuw voor ons beiden dus op deze manier proberen we wijzer te worden en te leren herkennen wat een goede bus is en wat niet. Wat we kunnen verwachten, wat we moeten weten.
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Hella schreef: 12 nov 2018, 23:01 Klopt inderdaad; uitstroomopening binnen (achter de bestuurdersstoel) ontbreekt evenals bedieningsunit boven het aanrecht dus geen standkachel aanwezig.
Krijg verder geen zalvend gevoel bij deze camper. De dorpels zijn zo te zien voorzien van een dikke anti steenslag laag en daarna overgespoten. Mogelijk dat roestvorming / reparatie is gecamoufleerd. Het zou zonde zijn indien er het komende jaar spontaan gaten in vallen.
En besef wel dat de APK geen roestgraadmeter is. Als het niet dragende/constructieve delen betreft kan veel plaatwerk weg zijn voordat de APK ingrijpt.
Het is een 93-er en die zijn als bekend best roestgevoelig.

Het is echter wel een originele Westfalia uitvoering. En die blijven gewoon hun waarde houden (en de goede exemplaren van de 1e generatie lijken zelfs in waarde te stijgen). De staat van het hefdakdoek zou voor mij geen reden zijn een T4 te laten staan; dat is gemakkelijk vervangbaar en kost de hele wereld ook niet.
Iets anders is of de koelkast en lader voor de hh accu naar behoren werken; anders van te voren laten reviseren door HenkK.
Ook de schuifdeur zou nadere aandacht verdienen. Sluit zoals reeds opgemerkt niet lekker (zeker aan de achterzijde), lijkt er scheef in te hangen en er lijkt een forse kras/deuk over het rechter voorportier en de schuifdeur te lopen.
En een automaatbak kent zijn grenzen en zeker ook kosten.
Daar komt ook nog bij dat de km stand hoog is, maar hoeft voor een AAB motor eigenlijk geen probleem te zijn, maar dan zou ik wel de complete onderhoudshistorie willen weten.

En jullie droom/vooruitzicht met dit exemplaar 6-12 maanden probleemloos door Europa te kunnen trekken, het risico vind ik blijft hoog.
Dank voor je gedegen analyse!
Hoe zouden we die camouflage kunnen controleren? Kun je dat testen bij bezichtiging?
De deur is een goede, kan een mogelijk onderhandelpunt zijn. De kras evenzo.
Wat is een hh accu? HenkK is een forumlid neem ik aan?
Wat is een AAB motor? Waar staat dat voor?

Probleemloos rekenen we dus ook niet op, hoort bij het avontuur. Miskopen willen we ons echter liever besparen. En ik hoor altijd dat autohandelaren een trucendoos openhalen om kopers erin te laten tuinen qua staat van de auto, roest, motorblok, weet ik het wat. Daar ben ik erg huiverig voor, plus het zal onze eerste auto ooit zijn, een grote uitgave bovendien, dus dat willen we zo goed mogelijk doen.
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hella »

De huishoudaccu voorziet de camper van stroom onafhankelijk van walstrom
De AAB motor is een 2.4 liter diesel 5 cilinder motor.
En HenkK is inderdaad voor forumspecialist voor revisie van de oude/gedateerde elektronische componenten van de Westfalia.

Maaaaaar als de automaatbak het tijdens de reis begeeft is het waarschijnlijk wel einde reis. Goed om over na te denken en de gegeven adviezen heel serieus te nemen.

Succes bij het maken van een keuze.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Snautzer »

Ook handgeschakeld is een slijt onderdeel maar de kosten daarvan zijn stukken lager en de kennis om dit te repareren is veeel minder specialistisch. Het laatste: de kans dat je een gave westfalia vw t4 voor 5000 euro vind is 0. Wel kan je voor je geld het hoofdpijn dossier van iemand anders kopen.
Plaats reactie