Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

'Standaard' aankooptips bij 2.4D Westfalia syncro

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
J de Biester
Berichten: 2
Lid geworden op: zo nov 25, 2018 13:32

'Standaard' aankooptips bij 2.4D Westfalia syncro

Bericht door J de Biester » zo nov 25, 2018 17:16

Beste mensen,

Wat een geweldig forum en ontzettend veel informatie. Mijn excuus als ik een hulpvraag stel die elders al beantwoord is, ik heb gezocht maar geen antwoorden kunnen vinden.

Ik overweeg om een T4 Westfalia 2.4D syncro aan te schaffen. Enkele gegevens: 1997, 240kkm, handbak, import maar met complete (Duitse) geschiedenis, vraagprijs ca 9k€, nieuwe APK. Het ziet er op het eerste oog redelijk uit. De km-stand vind ik verdacht laag. Binnenkant is vrij netjes, buitenkant op de foto's ook aardig. Eén verdacht plekje bij kokerbalk rechts, t.p.v. B-stijl.

Mijn vraag is of er een 'checklist' is met punten bij aankoop voor dit type. Ik denk met name aan het Syncro-gedeelte. Hoe kan makkelijk worden beoordeeld of dit systeem nog naar behoren werkt? Ik heb wel soortgelijke vragen/draadjes gevonden maar geen lijstje met punten. Ik zou het nogal onnozel van mezelf vinden als ik belangrijke zaken oversla. Als die checklist er is, dan zou dat geweldig zijn.
Maar zo niet, en jullie hebben op voorhand aandachtspunten die voor deze uitvoering van belang zijn, dan is dat ook zeer welkom.
Alvast hartelijk dank voor een ieder die mij hierbij kan helpen.

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2251
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: 'Standaard' aankooptips bij 2.4D Westfalia

Bericht door Snautzer » zo nov 25, 2018 17:59

In Duitsland een bij een keurings station een keuring laten doen lijkt het meest simpele
Wv1, Wv3

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2692
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Rollingen(Lux)

Re: 'Standaard' aankooptips bij 2.4D Westfalia syncro

Bericht door black bulli » zo nov 25, 2018 19:31

@ snautzer :er zit een nieuwe apk op..

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2251
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: 'Standaard' aankooptips bij 2.4D Westfalia syncro

Bericht door Snautzer » zo nov 25, 2018 20:23

Aja apk Je hebt gelijk. Staat al in nederland. Naar een garage gaan dan waar ze bekend zijn met t4 .
Wv1, Wv3

J de Biester
Berichten: 2
Lid geworden op: zo nov 25, 2018 13:32

Re: 'Standaard' aankooptips bij 2.4D Westfalia syncro

Bericht door J de Biester » ma nov 26, 2018 10:35

Uiteraard kan en zal ik hem op de brug zetten voor inspectie. Maar ik zoek even naar de wat meer specialistische aandachtspunten. Bijvoorbeeld voor beoordeling van de syncro-functie, die zou ik - liefst eenvoudig - willen testen. Ik kom niet veel verder dan deze aanpak:
Mijn idee is om één wiel op te krikken en kijken of dat verdraaid kan worden.
1. wiel draait soepel rond zonder enige weerstand = syncro werkt niet goed, waarschijnlijk geen olie meer?
2. wiel kan moeizaam worden rondgedraaid = syncro werkt goed(!?)
3. wiel kan niet worden verdraaid = syncro werkt niet goed, waarschijnlijk vastzittende platen


Maar nogmaals, dit is voor mij een nieuwe aandrijving, heb er geen ervaringen mee. Ik hoop op een paar suggesties van jullie kant. Dank alvast!

Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 98
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 18:21

Re: 'Standaard' aankooptips bij 2.4D Westfalia syncro

Bericht door autocaravana » zo dec 02, 2018 20:05

Dit heb ik ooit van het internet geplukt. Je moet wel Duits kunnen begrijpen.
Dit gaat ook specifiek over de achteruit, waarvoor een sper is ingebouwd, zodat je syncro ook in de achteruit werkt.

Prüfung
Der Freilauf kann wie folgt geprüft werden:
1. Fahrzeug komplett anheben.
2. Getriebe in den Leerlauf schalten und Handbremse lösen.
3. Hinterräder vorwärts drehen:
1. Räder müssen sich ohne Widerstand drehen lassen.
2. Die Kardanwelle darf sich nicht mitdrehen.
4. Hinterräder rückwärts drehen:
1. Die Kardanwelle muss sich mitdrehen und die Vorderräder antreiben.

Die Freilaufsperre wird wie folgt geprüft:
1. Motor einige Zeit (30-60 Sekunden) laufen lassen, damit Unterdruck für das Stellelement aufgebaut wird. Dann ausstellen.
2. Fahrzeug anheben.
3. Zündung einschalten und Rückwärtsgang einlegen. Die Sperre ist nun aktiv.
4. Kupplungspedal treten und halten.
5. Hinterräder von Hand vorwärts und rückwärts drehen:
1. Beim Vorwärtsdrehen rastet die Freilaufsperre hörbar ein.
2. In beiden Drehrichtungen dreht sich die Kardanwelle und treibt die Vorderräder an.
6. Rückwärtsgang abwählen und die Freilaufsperre muss deaktiviert werden.

Störungen
Störungen können ihre Ursache im in unterschiedlichen Bereichen (Elektrik, Mechanik, Pneumatik) haben. Die Fehlersuche ist daher nicht ganz so trivial.
Bei der Fehlersuche sollte insbesondere die Elektrik des Kupplungspedalschalters F194 überprüft werden. Ist dieser defekt, bleibt die Freilaufsperre auch bei abgewähltem Rückwärtsgang aktiviert!

Typische Auswirkungen einer Störung:
Freilaufsperre wird nicht aktiviert oder bleibt dauerhaft aktiviert.

Typische Ursachen einer Störung:
Elektrische Probleme mit den Schaltern F4 (Rückfahrlicht) und F194 oder deren Verkabelung
Defekt des Ventils N87 oder der Unterdruckanlage
mechanischer Defekt des Freilaufs oder Sperrmechanik

Plaats reactie