Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

california tentstof vervangen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Hanz »

Stoff am Stuck heeft tentstof in diverse kleuren, ook beige https://www.stoffamstueck.de/faltenbalg/faltenbalgstoff
Zij kunnen dus ongetwijfeld een hefdak in beige leveren. Of de stof daar kopen en elders het tentdoek laten maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: california tentstof vervangen

Bericht door chv »

Voor het kant-en-klare hefdakdoek van de T4 Westfalia kun je bij Stoff am Stück alle kleuren van de regenboog kiezen, zolang het maar GRIJS is. :ie
Helaas, dat weet ik omdat op mijn opdrachtbon per ongeluk Oranje stond vermeld. Bij telefonische navraag met de eigenaresse, Frau Jentsch, bleek dat een foutje: echt alleen in grijs leverbaar. :huilen

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Hanz »

Kijk, dat is nog eens solide Duitse logica. Wel de stof verkopen maar niet zelf gebruiken.
Doet me denken aan die keer dat ik in een buitenwijk van Berlijn een döner bestelde waarbij het onmogelijk was om de uien weg te laten. Ik kreeg de döner, met uien, wel goedkoper omdat ik geen uien wilde. :muur
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: california tentstof vervangen

Bericht door chv »

:bifun :bifun
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Hanz »

Ja, dan heb je als soepele Hollander niets meer in te brengen, net als bij die grijze stof.
Er zit waarschijnlijk wel een goede reden achter; als je alle hefdaktenten van dezelfde stof maakt kan je dat veel efficiënter snijden en heb je minder snijverlies. Een afwijkende kleur kost al gauw een paar tientjes meer aan materiaal.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jonathanvw
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2018, 20:44
Locatie: Utrecht

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Jonathanvw »

JasperAnita schreef: 25 nov 2019, 19:49 Met veel koude vingers, wat (een hoop) frustraties en online hulp en support van Peter is het ons uiteindelijk gelukt! :yes

20191123_155334.jpg

We hebben de tent uiteindelijk via ebay gekocht (link), aangezien Stoff am Stuck veel te lang duurde. Prima tevreden so far met deze tent.

We hebben ook meteen de pezen/rubbers vervangen. Deze hebben we via een Belgische site gevonden (ccrubber.be). In totaal 87 euro incl BTW en 20 euro verzendkosten. Ik denk dat als je deze links aan een Nederlandse shop/lokale winkel geeft je goedkoper uit bent.
Heeft iemand misschien een suggestie voor een Nederlandse rubberleverancier? Ik heb bij deze ccrubber een offerte opgevraagd voor 10m van elk en dat kwam op 192 euro incl btw en 55 euro verzendkosten.. misschien dat ze een foutje hebben gemaakt met de verzendkosten zie ik trouwens, voor België en Nederland zijn apart verzendkosten in rekening gebracht.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: california tentstof vervangen

Bericht door eindgebruiker »

Nee maar, vandaag mijn hefdakdoek ontvangen, op 25 oktober vorig jaar besteld bij Stoff am Stück. Da's dus een levertijd van ruim een half jaar :nuts
Nu nog even wachten op wat beter weer, en dan aan de slag met de instructie van Multivan Peter. En hopen dat het past.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: california tentstof vervangen

Bericht door brugseb »

Heeft iemand misschien een suggestie voor een Nederlandse rubberleverancier? Ik heb bij deze ccrubber een offerte opgevraagd voor 10m van elk en dat kwam op 192 euro incl btw en 55 euro verzendkosten.. misschien dat ze een foutje hebben gemaakt met de verzendkosten zie ik trouwens, voor België en Nederland zijn apart verzendkosten in rekening gebracht.
Da's wel bizar, ik was 2 jaar terug maar 48 euro kwijt. Zelfs zonder BTW "aan de achterdeur" lijkt dat toch wel een erg groot verschil met jouw prijsopgave! Maar ook in NL zijn er genoeg groothandels in rubber - even googlen.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: california tentstof vervangen

Bericht door eindgebruiker »

Zo, mijn nieuwe hefdakdoek zit erop.

Mijn busje is een California Joker, model 1998. Het hefdak heeft voor een scharnier, geen gasveren. De omtrek van het hefdakdoek onderaan heb ik gemeten net als Hanz eerder aangaf, en ik kwam op 773 cm.

Bij Stoff am Stück heb ik de Faltenbalg model 1996-1999 besteld. De officiële omtrek onderaan daarvan is 756 cm. Als ik het geleverde doek normaal opmeet kom ik zelf op 763 cm. Maar de pees zit los in het doek, en er is nog 10 cm speling, waardoor je door flink rekken toch op 773 cm komt. Uiteindelijk past het dan toch, maar op de hoeken staat het doek wel flink strak.

Wat verder opvalt is dat de pees in het oude doek 3 mm dik is, en in de nieuwe 4 mm. En de naden zitten niet op dezelfde plek als bij het oude doek, waardoor je de tip van Peter om vantevoren foto's van de hoeken te maken niet kunt gebruiken: de naden komen op een andere plek t.o.v. de profiellijsten.

Bij het bevestigen van de bovenkant stuitte ik op een nadeel van het doek op spanning trekken: de pees schuift in het doek, en het doek schuift in de profiellijst, waardoor de schroefjes snel scheef gaan staan, terwijl ze precies in het bestaande, nauwelijks zichtbare gaatje in het dak geschroefd moeten worden. Dat leverde een hoop gedoe op. Al met al zijn we er met z'n tweeën wel zes uur mee bezig geweest.

IMAG2605.jpg
IMAG2619.jpg
IMAG2623.jpg
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: california tentstof vervangen

Bericht door eindgebruiker »

Ik dacht overigens dat ik een zandkleurig hefdakdoek had, blijkt het toch echt flink verbleekt, en oorspronkelijk bijna dezelfde kleur grijs als die van Stoff am Stück. :nuts

buitenkant en binnenkant van het oude doek
buitenkant en binnenkant van het oude doek
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: california tentstof vervangen

Bericht door eindgebruiker »

Overigens heeft Stoff am Stück nu ook een extra lange Faltenbalg met een omtrek onderaan van 767 cm. Maar er staat bij: Die lange Version dieses Faltenbalges wurde definitiv im Jahr 1996 verbaut !

En als je per se geen grijze versie wilt, kun je nu ook een Sonderanfertigung bestellen, voor een - ahum - Sonderpreis.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat het uiteindelijk gelukt is.. Gaele :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Hanz »

eindgebruiker schreef: 13 mei 2021, 20:28 Zo, mijn nieuwe hefdakdoek zit erop.

Bij het bevestigen van de bovenkant stuitte ik op een nadeel van het doek op spanning trekken: de pees schuift in het doek, en het doek schuift in de profiellijst, waardoor de schroefjes snel scheef gaan staan, terwijl ze precies in het bestaande, nauwelijks zichtbare gaatje in het dak geschroefd moeten worden. Dat leverde een hoop gedoe op. Al met al zijn we er met z'n tweeën wel zes uur mee bezig geweest.
Is het niet de bedoeling dat je eerst de bovenkant vastmaakt en daarna bij het bevestigen van de onderkant het doek op spanning trekt?

Ziet er wel weer netjes uit zo'n nieuw egaal grijs tentdoek.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: california tentstof vervangen

Bericht door chv »

Ja, je moet hem eerst boven helemaal rondom bevestigen. En dan door middel van de pees de onderkant vastzetten.
Zie de uitgebreide werkinstructie op Peter Mulivan’s site.

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: california tentstof vervangen

Bericht door eindgebruiker »

Hanz schreef: 14 mei 2021, 10:28 Is het niet de bedoeling dat je eerst de bovenkant vastmaakt en daarna bij het bevestigen van de onderkant het doek op spanning trekt?
Ik was niet duidelijk genoeg, blijkbaar. Eerst heb ik de bovenkant bevestigd, daarna de onderkant, precies volgens de instructie van Peter Multivan. Zowel onderlangs als bovenlangs moest ik het doek rondom op spanning trekken om het in de profiellijst te krijgen. De omtrek boven heb ik niet gemeten, maar die paste net als onder niet zonder rekken.

Uiteindelijk kwam het allemaal goed, zoals je kunt zien.
Plaats reactie