Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2x e-bike op Fiamma Carrybike?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

2x e-bike op Fiamma Carrybike?

Bericht door Hella »

Op onze T4 zit een Fiamma Carrybike gemonteerd.
Op vakantie hebben we daar altijd 1x e-bike + een lichte sportfiets op vervoerd.
We willen nu 2 e-bikes gaan meenemen (gewicht samen ca 60 kg), waarvan de accu in het frame zit, dus niet demontabel is.

Ik geloof dat de Fiamma fietsendrager max 60 kg kan dragen; maar is het wel wenselijk beide e-bikes daadwerkelijk daarop te vervoeren?
Deze vraag stellend betekent dat ik daar nogal huiverig voor ben.
Een andere mogelijkheid zou zijn 1 van de e-bikes tijdens de rit in de bus zelf te vervoeren of een aparte fietsdrager voor op de trekhaak aan te schaffen die wel geschikt is voor 2 e-bikes.

Graag jullie advies/mening.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2x e-bike op Fiamma Carrybike?

Bericht door Hanz »

De Carry Bike voor de T4 met achterklep heeft volgens de Fiamma site inderdaad een draagvermogen van max. 60 kg. Normaal gesproken zit daar altijd een veiligheidsmarge in, dus als de twee e-bikes samen echt niet meer wegen dan 60 kg dan moet dat geen probleem zijn. Maar wat Jan zegt is wel belangrijk, namelijk dat je ze stevig vast moet sjorren zodat ze ten opzichte van de drager absoluut niet meer kunnen bewegen. Bewegende lading geeft bij hogere snelheden een veel grotere belasting dan alleen het pure gewicht. Hoe stiller en stabieler het rek en de fietsen ten opzichte van de bus, hoe minder risico.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2711
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 2x e-bike op Fiamma Carrybike?

Bericht door Erdem50 »

Ik vind persoonlijk de Fiamma geen geweldige drager voor hetgeen jij hem wilt gebruiken.

Ik heb een originele drager en deze is een heel stuk sterker en stabieler. Ik neem 1 electrische fiets mee, een mountainbike en een opbergtas waar 2 stoelen, een tafel, kleine tent en kleden inzitten. Dat gaat heel goed en stabiel.

Ik heb vaker Fiamma’s gezien met fietsen erop, vind het een beetje een gammel ding.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2x e-bike op Fiamma Carrybike?

Bericht door Snautzer »

Ik heb ook de orginele en de fiamma naast elkaar gehad. De orginele is echt een heel stuk beter. Ook zwaarder dus moet ze ook met een schuin oog gaan kijken naar de druk op de kogel mocht rr nog meer meuk bij komen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2x e-bike op Fiamma Carrybike?

Bericht door Hanz »

Snautzer schreef: 21 jan 2019, 19:31 Ik heb ook de orginele en de fiamma naast elkaar gehad. De orginele is echt een heel stuk beter. Ook zwaarder dus moet ze ook met een schuin oog gaan kijken naar de druk op de kogel mocht rr nog meer meuk bij komen.
???? De Carry Bike en de originele VW fietsendrager (Votex) rusten toch helemaal niet op de kogel?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2x e-bike op Fiamma Carrybike?

Bericht door Snautzer »

Nee maar hoe zwaarder achter hoe meer de kont gaat hangen. Kan als je een camper hebt toch iets zijn waar je een klein beetje rekening mee moet houden. Althans dat zou ik doen.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: 2x e-bike op Fiamma Carrybike?

Bericht door odorf »

Ik ben zelf een keer met fietsendrager met twee normale fietsen overvallen door een malloot die zich op de uitvoegstrook ineens vlak voor mij bedacht.

Door mijn ruk aan het stuur begon de bus steeds heftiger te slingeren en ‘brak de achterkant uit’ iedere slinger heftiger gierende achterbanden. Met meer geluk dan wijsheid heb ik dit weten te corrigeren en kwam de boel weer tot rust. (Wat was ik blij met stabi en zware schokdempers, deze hebben zeker geholpen ben ik van overtuigd)

De fietsendrager gaf geen krimp, maar de bus door het hoge zwaartepunt van klapdak en fietsendrager wel.

Ík zou het er niet op wagen en een trekhaak exemplaar met ruim voldoende capaciteit monteren met zulke fietsen. Bijkomend voordeel, je hoeft die zware fietsen ook niet zo hoog te tillen.

Just my 50 cts.
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2x e-bike op Fiamma Carrybike?

Bericht door Hanz »

Snautzer schreef: 21 jan 2019, 21:43 Nee maar hoe zwaarder achter hoe meer de kont gaat hangen. Kan als je een camper hebt toch iets zijn waar je een klein beetje rekening mee moet houden. Althans dat zou ik doen.
De originele is nog geen 2 kilo zwaarder dan de Carry Bike, dat zal in het rijgedrag geen verschil maken. Bij een drager die op de trekhaak-kogel gemonteerd wordt zit het gewicht van de fietsen verder naar achteren dan op de dragers die aan de klep gemonteerd zijn. Dat verschil is van meer invloed op het zwabberen van de lading. Mijn ervaring is dat fietsen op een rek aan de klep veel stabieler staan dan op een rek op de trekhaak.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2x e-bike op Fiamma Carrybike?

Bericht door Snautzer »

Niet de drager. De last die je op de drager zet.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2x e-bike op Fiamma Carrybike?

Bericht door Hanz »

Snautzer schreef: 21 jan 2019, 19:31 Ik heb ook de orginele en de fiamma naast elkaar gehad. De orginele is echt een heel stuk beter. Ook zwaarder dus moet ze ook met een schuin oog gaan kijken naar de druk op de kogel mocht rr nog meer meuk bij komen.
Met die krappe twee kilo verschil reageerde ik op dit bericht en dat gaat toch echt over het gewicht van de fietsendragers.
Ik ben het met je eens dat je het beste zo min mogelijk gewicht achter je bus kunt hebben hangen. Maar als je twee e-bikes mee wilt nemen dan moet dat haast wel achterop, probeer maar eens twee volwassen fietsen binnen in de bus mee te nemen. In een California gaat dat in ieder geval niet lukken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie