Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Met t4 78 pk naar de provence

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Kersi1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2019, 22:47

Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door Kersi1 »

:driveT4 vraag...wij zijn van plan om in juni naar de Provence en door de Provence te rijden.
Wie o wie kan mij zeggen dat dit goed te doen is met mijn oudje...is geen klimgeit...is dit te doen ivm de stijgingspercentage?
En nu ik toch bezig ben...tips altijd welkom :ikrij
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door Snautzer »

Geen haast hebben en lekker genieten van het landschap. Neem de leukere binnenwegen en relax. Je komt er heus wel.
jordydereus

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door jordydereus »

Ja hoor gaat je lukken!

Heuvel op ff geduld. Of achter vrachtwagen blijven.

Geniet ervan!
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door CapoJan »

Vorig jaar reed ik met mijn 60 pk 1.9D naar de Pyreneeën. Rustig aan, genieten van de omgeving. Meestal over de klassieke Routes Nationales. Ook in de bergen geen probleem. Kwestie van accepteren dat het allemaal zo snel niet gaat. Onderweg zijn is ook vakantie.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door brugseb »

Lijkt me toch echt geen probleem, hebben zelf al Auvergne, Vogezen en Route Napoleon met Franse Alpen achter de rug.
Anderen zullen reageren dat 102pk toch wel een wereld van verschil uitmaakt, vlotter naar boven klimt, meer adem heeft op de snelweg enzovoort en ze hebben ongetwijfeld gelijk :knipoog
Maar met onze oude platte dieseltjes komen we ook overal - andere manier, ander tempo :ikrij
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door Sjoerds »

Ja hoor, met een 2.4 vijfcilinder gaat dat prima. Is een stuk sterker dan de door capojan genoemde viercilinder 1.9D, daarmee moet je wel een behoorlijk lange adem hebben.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door Sjoerds »

Je bevestigd dus wat ik zeg, dat je met een 1.9 een lange adem moet hebben... Ik zou dat nooit van mijn leven kopen, maar daarom heb ik zelf ook een 75 kW TDI. Voor mij persoonlijk is een 2.4 het minimale wat je moet hebben, maar dat is ieder zijn keuze he. Feit is dat je met een 2.4 heel wat makkelijk door de bergen komt dan met een 1.9, maar dat is de vraag niet hier.
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door luisenbos »

vroeger lang geleden ree ik met blauwe t4 1,9 -- 61 pk de onderschrift foto overal na toe met een caravan er achter van 6,50 m lang ruim 1300 kilo zwaar ach schoot niet echt op effe wat vaker terug schalen en wat vaker in 4 ook brug op .

Later de witte t4 1,9 68 pk een wereld van verschil kon zowaar de meer in 5 komen :bifun makkelijker over de passen komen en weer met de caravan er achter en 4 personen en een hond en de fietsen mee .

We zijn zo verwend met de pk s dat men bang is nergens te komen onzin de tijd nemen en vakantie houden :proost ook onderweg
de angst zit hoofdzakelijk eigenlijk tussen de oren .
En de vriendelijk groetje Frits
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef: 06 feb 2019, 13:27

Welnee , rijdt prima zo,n 1,9D .
:ikrij
Wij hebben zo,n transporter 10 jaar gereden en niks mis mee.
Net zo goed 140 km/h op de autoroute , gaaat de weg iets omhoog ja dan moet je even niet gaan inhalen.
:knipoog
En schakel eens terug dan kom je ook met 60 km/h boven.
met een 1.9d (met 60pk) 140km/u op de snelweg ? :ie
Bergaf en wind in de rug bedoel je toch ? :lach De meeste 1.9TD halen slechts met veel moeite 140km/u
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door Pascal-141 »

Kersi1 schreef: 05 feb 2019, 20:20 :driveT4 vraag...wij zijn van plan om in juni naar de Provence en door de Provence te rijden.
Wie o wie kan mij zeggen dat dit goed te doen is met mijn oudje...is geen klimgeit...is dit te doen ivm de stijgingspercentage?
En nu ik toch bezig ben...tips altijd welkom :ikrij
is normaalgezien geen probleem voor een 2.4d , maar zorg er wel voor dat het koelsysteem goed in orde is. (Lamellen op de radiator die goed open en dicht gaan , radiator niet dichtgeslibt intern en extern , ...)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door Rob Motard »

ik heb zelf een t4 2.4 D met de aab blok en ben vorig jaar geheel via binnen wegen naar het zuiden gegaan ook stukje bergen. dit kan zeker maar ik zou je wel aan raden om voor je vertrek te zorgen dat je koeling in orde is. nieuwe radiator is zeker het overwegen waard. thermostaat van 80 graden ook. En dan zo als veel hier zeggen. rustig aan en je komt er wel
jordydereus

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door jordydereus »

ik zelf zou liever met een 1.9td op pad gaan dan de 2.4...

ik vertrouw de 4 cilinder meer dan die ongeblazen 5...
Gebruikersavatar
RoCaBus
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 okt 2016, 10:15

Re: Met t4 78 pk naar de provence

Bericht door RoCaBus »

Rob Motard schreef: 06 feb 2019, 17:27 ik zou je wel aan raden om voor je vertrek te zorgen dat je koeling in orde is.
Precies, uit ervaring kan ik vertellen dat er wel degelijk grenzen zijn aan het koelvermogen van deze uitvoering. Indien het koelsysteem niet helemaal in orde is (wat in Nederland niet opvalt) dan kom je deze grenzen wel tegen. Als dan ook de sensoren (en eventueel de temperatuurmeter) niet helemaal in orde zijn krijg je in het ergste geval ook geen waarschuwing en dan kan het zeker fout gaan.

Bij een volle bus en steile helling trekt de bus soms niet in de derde versnelling, en dan moet je met (heel) hoge toeren in de tweede rijden om de gang er een beetje in te houden. Vooral dat is een situatie waarbij, als het langer duurt, het fout kan gaan. Toch blijven opletten dus.
VW T4 California 1992 Westfalia
"Simply Red"
2.4 AAB 5 cilinder diesel
Handgeschakeld
Plaats reactie