Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrische setup

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
BartDeWulf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 07, 2018 16:57

Elektrische setup

Bericht door BartDeWulf » wo apr 03, 2019 11:54

Dag iedereen,

Het is al een veelbesproken onderwerp, maar ik blijf het moeilijk vinden. Ik ben de elektrische setup aan het bekijken van mijn busje. 1 ding weet ik alvast zeker, ik ga voor een Optima Yellow Top YT S 5,5L semi-tractie accu 12V 75Ah als huishoudbatterij. En in principe moet er alleen een Dometic CFX 35 dag en nacht worden aangesloten. Het is ook de bedoeling dat er niet langer dan 3 dagen op dezelfde plaats gestaan wordt.

Hoe ik het voor me zie: Rijden laadt de optima batterij op en soms aan de paal als we op een camping staan. Zonnepanelen lijkt mij iets teveel van het goeie? Of toch nodig?

Wat heb ik dan allemaal nodig van materiaal om dit te bekomen?
1. De batterij zelf natuurlijk
2. Omvormer naar 230v (welke raden jullie aan?)
3. Laadsysteem van startaccu naar HH-accu (welke raden jullie aan?)
4. ???

Alvast bedankt! Eewige roem en dankbaarheid als cadeau!
T4 1.9TD 05/96

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9623
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Elektrische setup

Bericht door Pascal-141 » wo apr 03, 2019 12:15

Een CFX35 is zuinig met stroom , verbruikt dus weinig.
Een Yellowtop is heel geschikt als huishoud accu , maar 75Ah is beperkt . 3 dagen zul je misschien niet volhouden daarmee , maar 2 dagen moet lukken .

Om de huishoudaccu op te laden tijdens het rijden is een simpel scheidingsrelais voldoende , niet nodig om dure gesofisticeerde relais te gaan kopen voor jouw toepassing.
Om de huishoudaccu op te laden "aan de paal" , zou ik een CTEK 7A of beter nog een 10A aanraden . Eenvoudig om aan te sluiten en in gebruik , en niet duur.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

BartDeWulf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 07, 2018 16:57

Re: Elektrische setup

Bericht door BartDeWulf » wo apr 03, 2019 12:57

Hey Pascal,

Bedankt!

Misschien dat ik dan 2 kan koppelen.
T4 1.9TD 05/96

jan2009
Berichten: 4953
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Elektrische setup

Bericht door jan2009 » wo apr 03, 2019 13:17

En wat wil je met een omvormer naar 230 Volt ?
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

BartDeWulf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 07, 2018 16:57

Re: Elektrische setup

Bericht door BartDeWulf » wo apr 03, 2019 13:23

Is dat niet nodig om de koelbox tot -18 te laten gaan? Of zeg ik nu iets heel doms?
T4 1.9TD 05/96

jan2009
Berichten: 4953
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Elektrische setup

Bericht door jan2009 » wo apr 03, 2019 13:29

Als ik bij de specificaties kijk werkt die cfx 35 ook op 12 of 24 volt.

https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... 5w-_-64077
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27248
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische setup

Bericht door Multivan Generation » wo apr 03, 2019 13:38

BartDeWulf schreef:
wo apr 03, 2019 13:23
Is dat niet nodig om de koelbox tot -18 te laten gaan? Of zeg ik nu iets heel doms?

Dan hebben we het niet meer over een koelbox, maar een koelbox met eventueel uitneembaar vriesvakje.

Dat werkt bij de genoemde koelbox CFX35 alsmede met de CFX50 gewoon op 12V spanning.

De uitdaging kan gaan worden, hoe je die Yellowtop accu goed en veilig vast gaat zetten.
Heb je daar al over nagedacht?
Er zijn ook forumleden die een victron of beaut accu hebben gekozen, die qua formaat vergelijkbaar is, maar ipv 75A tot wel 100A gaat.
Dat betekend meer autonomie..
Op de blog van Mickel Moen, staan rekenvoorbeelden waarmee je kunt bepalen wat je nodig zou hebben, om richting de 3 dagen te kunnen halen..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

BartDeWulf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 07, 2018 16:57

Re: Elektrische setup

Bericht door BartDeWulf » wo apr 03, 2019 13:49

De accu komt sowieso in een houten box, dus in principe zou dit geen probleem mogen zijn.

Ik heb inderdaad ook gelezen dat die Beaut accu's goeie accu's zijn. Wat moet ik dan als verschil zien tussen die van Optima (behalve mogelijkheid tot meer Ah)?
T4 1.9TD 05/96

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27248
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische setup

Bericht door Multivan Generation » wo apr 03, 2019 14:05

Gemakkelijker vast te zetten, door de gunstigere vorm.
En ik had begrepen prijs technisch ook interessant,
maar ik weet niet helemaal zeker of ik dit goed begrepen heb.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9623
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Elektrische setup

Bericht door Pascal-141 » wo apr 03, 2019 15:31

BartDeWulf schreef:
wo apr 03, 2019 13:23
Is dat niet nodig om de koelbox tot -18 te laten gaan? Of zeg ik nu iets heel doms?
Die Dometic koelbox vriest ook gewoon op 12V hoor. En snel ook .
De mijne gaat van 17° naar 2° in amper een half uurtje .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

jan2009
Berichten: 4953
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Elektrische setup

Bericht door jan2009 » wo apr 03, 2019 17:05

Multivan Generation schreef:
wo apr 03, 2019 14:05
Gemakkelijker vast te zetten, door de gunstigere vorm.
Verklaar je nader
Zo,n beaut accu is net zo goed glad, vierkant of rechthoekig.
beaut accu.jpg
Bij de meeste zelfbouwers zal er om de HHaccu gewoon een spanbandje gaan.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27248
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische setup

Bericht door Multivan Generation » wo apr 03, 2019 17:22

jan2009 schreef:
wo apr 03, 2019 17:05
Multivan Generation schreef:
wo apr 03, 2019 14:05
Gemakkelijker vast te zetten, door de gunstigere vorm.
Verklaar je nader
Zo,n beaut accu is net zo goed glad, vierkant of rechthoekig.

beaut accu.jpg

Bij de meeste zelfbouwers zal er om de HHaccu gewoon een spanbandje gaan.

Je bedoelt hierbij waarschijnlijk: "kun je dit eens uitleggen?"'
Komt op hetzelfde neer, maar klinkt net even wat vriendelijker :zwaai :zwaai

Als je deze accu ziet:
Afbeelding

Dan zie je dat het 6 ronde cellen betreft die versprongen van elkaar zijn gepositioneerd.
Dat betekend dat het geen rechthoekig blok betreft, en dat , als je ze liggend plaatst, het fixeren in de lengte richting wat lastiger is.
Als je hem staand monteert, dan kun je een top-down beugel toe passen, maar dat geldt dan voor beide accu's.

Algemeen zijn er wel wat verschillen in de aansluitmogelijkheden bij accu's:

Zie de door de topicstarter genoemde optima yellowtop accu:
met 2 accupool klemmen
Afbeelding

een beaut AGM accu:
met 2 draadeinden:
Afbeelding

Of bijvoorbeeld een optima blue top:
die een combinatie van beide aansluitvormen heeft:
Afbeelding

Ik kan de topicstarter ook dit soort accupoolklemmen aanbevelen:
http://www.voorallesmetwielen.nl/auto/a ... iting.html
Je kunt ze gemakkelijk zonder gereedschap loshalen, en ze hebben meteen een afscherming bovenop.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

jan2009
Berichten: 4953
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Elektrische setup

Bericht door jan2009 » wo apr 03, 2019 17:29

Je bedoelt hierbij waarschijnlijk: "kun je dit eens uitleggen?"'
Komt op hetzelfde neer, maar klinkt net even wat vriendelijker :zwaai :zwaai
Nou ja zeg .
:nuts
" verklaar je nader " klinkt net zo vriendelijk.

Overdrijf je niet wat ?

En die accuklemmen die je aanbeveelt kan je niks mee op een beaut accu , wel op een optima yellow top.
:zwaai
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Catsailor
Berichten: 116
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 13:30

Re: Elektrische setup

Bericht door Catsailor » wo apr 03, 2019 18:32

Ik gebruik in de T4, een waeco cdf 35, samen met een 85 amph semitractie HH accu ,wordtt gevoed door een 50 watt zonnepaneeltje, of wanneer we aan de paal staan op 220v , of tijdens het rijden opladen .
5 dagen vrij staan geen probleem, uiteraard wel met zon😊
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008

BartDeWulf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 07, 2018 16:57

Re: Elektrische setup

Bericht door BartDeWulf » wo apr 03, 2019 18:36

Dag iedereen,

Bedankt voor de reacties en de etiquette lessen :yes

Ik zou dan toch beter gaan voor een Beaut batterij van 100 Ah. En om op te laden op een camping een CTEX lader?

Dus om even samen te vatten:
1. Beaut 100Ah
2. Kabels voor HH-accu aan te sluiten aan autobatterij
3. Scheidingsrelais
4. Ctek oplader om de batterij op de camping op te laden

Aangezien de batterij in een box in de koffer komt en ik de koelbox rechtstreeks wil aansluiten, wat heb ik dan nodig om dit te doen? M.a.w. Hoe kan ik 12v stopcontacten rechtstreeks aansluiten op de batterij (en in de houten box bouwen)?

Wij zijn er bijna!
T4 1.9TD 05/96

Plaats reactie