Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bestuurdersstoel half demonteren?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Bestuurdersstoel half demonteren?

Bericht door Joel-F »

Hallo!

Mijn vraag gaat over het eventueel half verwijderen van de bestuurdersstoel.
Ik wil graag voorzieningen treffen voor een zonnepaneel in mijn t4tje.
Nu zou ik dus graag de huishoudaccu willen vervangen en een "solar charger" willen toevoegen.
De huishoud accu zit onder de bestuurdersstoel, en ik ben nu al een tijdje bezig om te proberen hier fatsoenlijk bij te kunnen komen. Maar dit lukt niet helemaal. Ik krijg de bestuurdersstoel in een soort "service" stand, door hem met wat extra kracht naar voren te duwen. Dan komt hij een heel stuk naar voren (verder dan normaal mogelijk), maar nog steeds blijft ie zeg halverwege hangen.

Is het mogelijk om alleen het zit gedeelte van de bestuurdersstoel te verwijderen zonder de hele stoel te demonteren? Zodat men gemakkelijk bij alles wat er onder de stoel zit kan?
Wat ik nu zie blijft ie alleen nog hangen op het uit einde van het hendeltje van de "stop", maar ik zie geen mogelijkheid hem verder te krijgen dan dit punt.

Groeten,
Joel
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bestuurdersstoel half demonteren?

Bericht door Hanz »

T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bestuurdersstoel half demonteren?

Bericht door Multivan Generation »

Dag Joël,
Je kunt de zitting uitnemen nadat je 2 Torx 40 boutjes hebt losgedraaid.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Re: Bestuurdersstoel half demonteren?

Bericht door Joel-F »

Bedankt voor de snelle reacties!

Multivan Generation, bedoel je die torx bouten die de rail bevestigen op de voet van de stoel?
Het lijkt inderdaad dat je met deze bouten de hele bovenkant eraf kan tillen, alleen zijn de voorste bouten niet bereikbaar, zit net een halve centimeter ruimte boven, geen idee hoe die er ooit in gegaan zijn.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bestuurdersstoel half demonteren?

Bericht door Multivan Generation »

Stoel maar voren schuiven in servicestand.
Daarna aan de voorzijde met je hoofd onder de zitting en dan zie je links en rechts een goudkleurige torx40 bout zitten. Die beide ronddraaien , dsn tikje in het midden voor onder de zitting en hopla zitting is los.
Bij het laatste type stoelconsole dan toch.

Je hebt geen foto geplaatst en ook geen bouwjaar vermeld.

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bestuurdersstoel half demonteren?

Bericht door Multivan Generation »

Is het ondertussen gelukt Joel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Re: Bestuurdersstoel half demonteren?

Bericht door Joel-F »

Hallo Peter,

Bedankt voor je hulp zo ver!
Ik heb die torx bouten die je bedoelt waarschijnlijk gevonden.
Als ik deze twee bouten los heb, is de zitting bijna los. Die zit dan alleen nog ergens rechts achter vast (waar je de rug kan verstellen).
Ik had gister niet veel tijd, dus heb niet kunnen onderzoeken waar die nog vast zit.

De bus komt uit 93 trouwens. Als ik wat meer tijd heb en het lukt nog niet, zal ik wat fotos maken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bestuurdersstoel half demonteren?

Bericht door Multivan Generation »

Bij een bus van 93 heb je oude stoelconsoles.
Hoe die precies in elkaar zitten weet ik niet, omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Re: Bestuurdersstoel half demonteren?

Bericht door Joel-F »

Uiteindelijk opgelost door de bestuurdersstoel er naar achteren af te schuiven. Er zit bij mij normaal een omgedraaide stoel achter de bestuurdersstoel, deze moest ik toch al verwijderen voor een ander projectje.
De zit zelf zit niet alleen voor met twee bouten vast, maar achter ook. Waardoor het niet mogelijk was om alleen deze los te halen zonder de stoel er te schuiven.

Groeten,
Joel
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Bestuurdersstoel half demonteren?

Bericht door CapoJan »

Bij mijn Multivan (1994) haalde ik vooraan twee bouten los, achteraan ook en aan de rechterkant nog een bout die een extra rail (rechter zijkant) vasthield. Zo kon de stoel eruit.
Nu nog eens goed kijken hoe de zitting eraf gehaald kan worden, want het schuim is veel van zijn vorm verloren.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Plaats reactie