Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaring cassette luifel ?!

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Serg73
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 mei 2019, 22:33

Re: Ervaring cassette luifel ?!

Bericht door Serg73 »

Multivan Generation schreef: 14 jun 2019, 19:55
Mickel Moen schreef: 14 jun 2019, 18:52 Peter bedankt voor de blooper. :gekte
Beetje humor moet kunnen toch?


Dan zie je meteen ook het verschil tussen de omnistor 2000 en de Fiamma F45.
Die laatste is door de knikarmen veel stabieler.

Maar zoals @serg (terecht) opmerkt:
Serg73 schreef: 14 jun 2019, 17:33 Betreft de fiamma luifels , de f35 tov de f45 is goedkoper , lichter en een groter oppervlak !? Lijkt me de betere keuze ?
Die afwegingen hebben ons doen besluiten om voor een F35 te gaan.
Zeker het gewicht zo hoog op de auto, kan/heeft invloed op het weggedrag van de auto, en groter frontaal oppervlak,
dus meer oppervlak om vliegen te pletten :bifun
Merk je dit met rijden mensen , die casette aan de zijkant ?! Ander weggedrag ?!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaring cassette luifel ?!

Bericht door Mickel Moen »

In weggedrag niet.

Maar wel in windgeruis.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ervaring cassette luifel ?!

Bericht door Erdem50 »

Hier een F45 op de T4. Zeer fijn ding met opzetten in je eentje en heel stabiel. Met veel wind draaien wij hem ook niet snel in, hij staat altijd erg stevig. Ik heb de stormlampen nog nooit gebruikt tot op heden.

Geen ervaring met andere types overigens.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaring cassette luifel ?!

Bericht door Multivan Generation »

Mickel Moen schreef: 15 jun 2019, 23:38 In weggedrag niet.

Maar wel in windgeruis.
Een uittreksel uit Volkswagen Nutzfahrzeuge - Aufbaurichtlinien:
001.jpg
Het grote verschil in beleving van het weggedrag zit hem er in,
dat een T4 standaard aan de achterzijde geen stabilisatorstang heeft, in tegenstelling tot de T5.
Reden voor veel mensen om nadien een stabilisatorstang aan de achterzijde van hun T4 te monteren om het scheef hangen wat tegen te gaan.

Ten opzichte van een dichte bus, zit er bij een camper met een slaaphefdak tussen de 75 en 100 kg extra gewicht hoog in de auto.
Tel daarbij nog een luifel van 15 - 23 kg en je kunt jezelf misschien voorstellen dat, door de deze zwaartepuntverhoging, het weggedrag nadelig beïnvloed wordt.

Onder onze T4 hadden we eerst een 28 mm stabilisatorstang achter geplaatst en later de voorzijde omgebouwd van de dunne naar de dikkere versie.
Bij de T5 zijn we van de middelste versie die er bij onze bus standaard onder zat, meteen naar de dikste versie van H&R gegaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaring cassette luifel ?!

Bericht door Mickel Moen »

Tja Peter,

Daar heb je denk ik een punt. Om eerlijk te zijn, zou ik het verschil niet weten. Zeker zal het hefdak invloed hebben op het weggedrag. Ik ben er echter aan gewend. Of de luifel daar invloed op heeft? Ik merk er helemaal niets van.

Wat zou dat dan moeten zijn?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaring cassette luifel ?!

Bericht door Multivan Generation »

Even back on topic, er werd gevraagd naar ervaringen met verschillende luifels.
We wijken nu te ver af.

@ Mickel Moen, vraag dat eens aan een leraar natuurkunde.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaring cassette luifel ?!

Bericht door Mickel Moen »

Te simpel Peter.
Natuurlijk heeft het met het zwaartepunt te maken, maar ook de invering en de totale gewichtsverdeling. Dus hoe merkbaar is een luifel?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 619
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Ervaring cassette luifel ?!

Bericht door Lutra »

We hebben het hier over campers, dus vakantievoertuigen. Op een leeggewicht van ca. 2300 kg heeft een luifel van 15 kg echt niet zoveel invloed is mijn ervaring. We racen niet over een circuit. Als het hard gaat is het op de snelweg toch? Daar zitten niet zoveel scherpe bochten in. Het verschil tussen een “ lege” camper en een voor vakantie volgepakte camper inclusief fietsen is veel groter dan het effect van de luifel.
On topic:
Ervaringen met zowel de Thule Omnistor 2000 (nog steeds verkrijgbaar overigens) als met de Thule 5102.
De eerste is, weliswaar met zijn tweeën, supersnel op te zetten en weer op te rollen. Ook kan hij uitgerold helemaal verticaal langs de bus hangen waardoor eenvoudig schoon te maken. Nadelen: Recht oprollen vergt enige aandacht en de adapters voor montage aan de Brandrup rail zijn erg lelijk.
De 5102 is door de slinger ook in je eentje op te zetten en is degelijker en steviger dan de 2000. Uit- en oprollen kost wel wat meer tijd maar tijdens de vakantie is dat niet het probleem.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Plaats reactie