Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eberspacher eruit .... USB erin?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door Punker73 »

Een vraag waar iemand hier hopelijk mee kan helpen; In mijn T4 California van 1992 zit boven het gasfornuis de regelunit van mijn Eberspacher. Deze Eberspacher werkt niet meer (springt elke keer als hij gaat warmen uit) en eigenlijk gebruik ik deze ook nooit omdat ik een elektrische kachel heb en ik de Eberspacher ook echt vind stinken (je ruikt de benzine lucht zeg maar). Nu wil ik dus ook geen geld investeren in het repareren van de standkachel en dacht ik er nu aan wat ik dan met de ruimte voor de regelunit kan doen. Ik mis nog een aantal USB oplaadpunten in mij camper en dit lijkt mij een ideale plek om een plaatje te maken voor de USB. Zeker omdat daar dus ook al 12v aansluitingen komen.

Alleen nu mijn vraag. Als ik de regel unit eruit haal zitten er een hele hoop kleuren draadjes aan deze unit en ik zoek dus eigenlijk alleen die draadjes die constant stroom geven zodat ik deze kan gebruiken voor een USB poort.

A: ik neem aan dat deze unit op 12v loopt?
B: Mag ik er van uit gan dat de zwarte en de rode "gewoon" de plus en min zijn voor de 12V en de rest voor diverse andere regel zaken? Ik heb te weinig verstand van electra om met een spanningsmeter en dat soort zaken aan de slag te gaan.

Alvast bedankt
IMG-5488.JPG
IMG-5487.JPG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door Multivan Generation »

Punker73 schreef: 14 jul 2019, 15:44
B: Mag ik er van uit gan dat de zwarte en de rode "gewoon" de plus en min zijn voor de 12V en de rest voor diverse andere regel zaken? Ik heb te weinig verstand van electra om met een spanningsmeter en dat soort zaken aan de slag te gaan.

Alvast bedankt
Mijn welgemeende advies is, zeker als je er zelf te weinig verstand van hebt zoals je aangeeft,
Om dit te laten uitvoeren door iemand die er wel verstand van heeft.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door Punker73 »

ja dat dacht ik zelf ook al 😜 .... iemand hier met verstand van Standkachels??
Harold spek
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jun 2019, 22:00

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door Harold spek »

Kan een heel stuk simpeler.
Boven de 2 220 v stopcontacten zit een 12 volt Din aansluiting.
Daar steek je een dubbele USB lader in, ...... klaar

https://www.ebay.nl/itm/Motorcycle-Dual ... 2749.l2649
Harold spek
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jun 2019, 22:00

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door Harold spek »

Wel jammer van de Eberspacher, mogelijk is hij weinig gebruikt, als je hem een aantal maal opstart kan het best eens zijn dat hij blijft warmen, is wellicht wat vervuilt, eenmaal aan een poosje laten stoken, 9 tegen 10 dat het stinken sterk minder wordt.
Geef de display voldoende spanning aan, 12+ volt is nodig om de Eberspacher op te starten ...

Gr Harold
Punker73 schreef: 14 jul 2019, 15:44 Een vraag waar iemand hier hopelijk mee kan helpen; In mijn T4 California van 1992 zit boven het gasfornuis de regelunit van mijn Eberspacher. Deze Eberspacher werkt niet meer (springt elke keer als hij gaat warmen uit) en eigenlijk gebruik ik deze ook nooit omdat ik een elektrische kachel heb en ik de Eberspacher ook echt vind stinken (je ruikt de benzine lucht zeg maar). Nu wil ik dus ook geen geld investeren in het repareren van de standkachel en dacht ik er nu aan wat ik dan met de ruimte voor de regelunit kan doen. Ik mis nog een aantal USB oplaadpunten in mij camper en dit lijkt mij een ideale plek om een plaatje te maken voor de USB. Zeker omdat daar dus ook al 12v aansluitingen komen.

Alleen nu mijn vraag. Als ik de regel unit eruit haal zitten er een hele hoop kleuren draadjes aan deze unit en ik zoek dus eigenlijk alleen die draadjes die constant stroom geven zodat ik deze kan gebruiken voor een USB poort.

A: ik neem aan dat deze unit op 12v loopt?
B: Mag ik er van uit gan dat de zwarte en de rode "gewoon" de plus en min zijn voor de 12V en de rest voor diverse andere regel zaken? Ik heb te weinig verstand van electra om met een spanningsmeter en dat soort zaken aan de slag te gaan.

Alvast bedankt

IMG-5488.JPG

IMG-5487.JPG
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door brugseb »

:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door Punker73 »

Harold spek schreef: 17 jul 2019, 20:16 Wel jammer van de Eberspacher, mogelijk is hij weinig gebruikt, als je hem een aantal maal opstart kan het best eens zijn dat hij blijft warmen, is wellicht wat vervuilt, eenmaal aan een poosje laten stoken, 9 tegen 10 dat het stinken sterk minder wordt.
Geef de display voldoende spanning aan, 12+ volt is nodig om de Eberspacher op te starten ...

Gr Harold
Dank je!!! ik denk dat dat het probleem is. Aan de paal geeft het display netjes 13,7v als ik de kachel aanzet daalt dit heeeeeeel snel naar 10,5 en sprint hij dus idd na 30 seconden uit. Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door J vd Pal »

Huishoudaccu kapot, bij het opstarten heeft de kachel 35-40 ampère nodig en dat kan de lader niet leveren.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door Multivan Generation »

Huishoud accu kapot +1
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door Punker73 »

ja daar was ik al bang voor .... tijdens de tijd aan de paal laadt ie gewoon op maar dan loopt ie binnen 2 uur ook weer helemaal leeg ..... nieuwe accu dus
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door Punker73 »

iemand een aanbeveling voor een nieuwe accu?

niet te gek duur
plug en play
hoeft geen weken aan eens stuk stroom te geven
wordt maar weinig gebruikt (af en toe een weekend en vakanties en ligt in de tussentijd niet aan een druppellader).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door Multivan Generation »

Daar zijn hele topics over geschreven..
Zoekfunctie doet wonderen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door Punker73 »

ja dat heb ik geprobeerd .... iets met bomen en bos 😂😂😂😂

wat hebben jullie zelf in de T4 liggen waar jullie blij mee zijn?
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Eberspacher eruit .... USB erin?

Bericht door kroonhome »

Voor de juiste HH accu zie ander topic "Huishoudaccu welke" en mijn reactie daarop
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Plaats reactie