Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu welke

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
T-4tje
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 dec 2018, 10:54

Huishoud accu welke

Bericht door T-4tje »

Beste forum lezers
Ik ben opzoek gegaan naar huishoud accu voor mijn t4 california uit 92 nu heb ik deze accu’s gezien nu is mijn vraag zijn deze geschikt voor mij camper ik zie door de bomen het bos niet meer😳 nu zitten er AMG calcium accu’s
in.
https://www.accuserviceholland.nl/dynac ... 80-ah.html
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Huishoud accu welke

Bericht door kroonhome »

Bij deze mijn ervaringen met huishoudaccu's:
In mijn T3 Club Joker een overleden AGM accu gehad nadat deze volledig leeg was getrokken. De oorzaak was een defecte scheidingsrelais waardoor deze tijdens het rijden niet meer werd bijgeladen. De huidige AGM accu doet het alweer vijf jaar probleemloos.
Mijn conclusie en wat je ook kunt lezen is dat je een AGM accu niet volledig leeg mag/kan trekken, dit resulteert bijna altijd in een kapotte accu.

In mijn T4 California 2003 zit nu nog steeds de originele 140Ah gel accu welke ook een keer volledig ontladen is door een autoradio met subwoofer. Na 48 uur aan de stroompaal was deze in ieder geval weer helemaal oké. Dit is inmiddels al weer vijf jaar geleden.
Mijn conclusie is dat een gel accu volledige ontlading overleeft en zeer lang mee gaat.

Een AGM accu is m.i. een prima oplossing als je maar zorgt dat deze nooit verder dan de helft wordt ontladen, dus regelmatig aan de stroompaal en in de winter aan de druppellader.
Mijn T3 Club Joker moet in de winter 3 maanden van de weg af (overgangsregeling young timers) dan koppel ik de beide accu's los met de massa schakelaar en houd ik de spanning van de accu's in de gaten. Is de spanning te laag dan aan de druppellader.....

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
T-4tje
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 dec 2018, 10:54

Re: Huishoud accu welke

Bericht door T-4tje »

:adhd
Bedankt Arjan ik ben er inmiddels uit ga toch voor de daynac AGM semi tractie accu. De gel accu vind ik iets aan de prijzige kant dat is een overweging die je maakt. In ieder geval bedankt voor je reactie.😄 :T44EVER
Laat nog wel effe weten hoe deze bevallen.
Plaats reactie