Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
VerbalKint

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door VerbalKint » zo aug 11, 2019 11:48

Hey Mickel, leuk, ik heb jouw tekeningen gebruikt voor het stroomschema in mijn bus, thanks!

Het is sws mooi om hier een koeling discussie te zien, en wat voor de ene goed is, vind de ander waardeloos, en andersom. Onlangs is er een revolutionaire koelkast gemaakt, specifiek voor de 3e wereldlanden waar stroom gewoon niet 24u per dag aanwezig is. Via extreme isolatie en een ingebouwd koelelementen systeem hield die koelkast alles 24u koel met slechts 3 uur stroom. Deze gaat de markt op voor koeling van vaccinaties etc.

Belangrijkste: er zijn meerdere systemen voor koeling.
Als geld geen issue is, en je wilt je bier overal en altijd exact op 8 graden, mooi een dometic van € 900,- kopen. Sommige mensen rijden een Lexus, andere rijden een Aygo. Peltier is een “alternatief”. Ik ben er nog geen € 300,- voor kwijt en als ik 2 weken op vakantie ga (dan rijd ik zeker 3 uur per dag) blijven m’n boter kaas en eieren gewoon 2 weken goed.
Wat ik nu heb, werkt voor mij prima. Een T5 is ook op papier beter dan een T3, maar ik zou meer lol in de T3 hebben :knipoog

Kortom: Ik neem op vakantie een extra zak nootjes mee...
Ga ik naast je staan, ruilen tegen een pilske? :proost
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » zo aug 11, 2019 11:56

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

VerbalKint

Bericht door VerbalKint » zo aug 11, 2019 17:53

Nootjes kosten 4 euro de kilo, verschil tussen Peltier en Dometic is 600 euro, maakt 150 kilo nootjes... Eet smakelijk :bonk
We dwalen off topic...
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

chv

Bericht door chv » zo aug 11, 2019 19:29

Als je ff op de link van Peter had geklikt dan had je kunnen zien dat het verschil tussen Peltier en Dometic maar 300,- is.
Kun je nog steeds veel nootjes voor kopen, maar bespaar je misschien op bedorven etenswaar. :ie

Mvg,
Charles Vos

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » zo aug 11, 2019 21:53

Hoi Verbalkint,

Nootjes met je eten en een biertje met je drinken, of die nu uit een peltier, absorptie of compressor koeler komt zal mij een worst wezen, doe ik graag. :toppie

Je moet het ook niet als kritiek zien. Waar ik op wijs zijn de verschillen tussen de systemen en de voor- en nadelen. Afhankelijk van het beoogde doel kan ieder systeem voldoen aan de verwachtingen.

Ik vind een peltier echter geen volwaardige vervanger van een compressorkoeler in een Cali. Dat het aan jouw eisen voldoet is mooi, maar het moet geen verkeerde verwachtingen scheppen bij anderen.

Veel plezier met jouw koeler.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Plaats reactie