Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektra problemen Carthago Malibu T4 lader

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Elektra problemen Carthago Malibu T4 lader

Bericht door VerbalKint »

Wanneer je een Camper zonder historie koopt, dan ben je goedkoper uit, maar krijg je vaak ook andermans problemen er gratis bij :bonk

Wij kochten de Malibu en gingen er 2 weken later meteen mee op vakantie met ons doorsnee gezin (M/V 2 kind met hond) naar Schotland, de route 500 :ikrij

Nu heb ik misschien niet veel verstand van Campers, maar de flapdrol die de Carthago aangesloten had, kan beter oliebollen gaan bakken. De bus kwam uit een (V)echtscheiding en een van de partijen leek het een leuk idee om alles wat handvast zat eruit te trekken voordat de bus ingeleverd moest worden. Geen HH accu, geen boekjes, geen... Nou ja niks dus.

HH accu gekocht (75,- voor 90a voor als het fout ging, koop ik later wel een betere) Loodzuur, multimeter gepakt en de eerste week ben ik alles grondig gaan meten. De accu gaf 12,5V en als ik de 220v op de camper zette, dan bleef het bij 12,5V, hij laad dus niet bij. Stukje gaan rijden en na 20km gaf de accu 12,7V aan. Ik nam aan dat hij iets bij geladen had en de dynamo de accu voedde tijdens het rijden. MAAR! Dat was niet zo, achteraf denk ik dat de accu warmer geworden is tijdens het rijden of het schudden ervoor gezorgd heeft dat het iets steeg. Ik kon ook nergens de dikke (potlood dikte) kabel vinden die gebruikt moet worden vanaf een dynamo.

Zo heb ik een week staan te klooien en toen was ik het zat. Nijptang gepakt en alles uit dat kastje geknipt wat erin zat.. :gif

Als eerste heb ik de 18Watt TL verlichting eruit gehaald. 3 TL lampen van 18Watt verbruiken de 50% capaciteit van de accu in 10 uur leeg. (LoodZuur mag maar voor 50% ontladen worden 3 lampen is 56 Watt, op 12V met accu van 90Amp/h is circa 10 uur). Nieuwe ledlampjes van 1W per stuk en nu kan ik de lampen een week aanzetten zonder dat ik de HH accu leegtrek. Dat geeft een veiliger gevoel.

Bij de startaccu een scheidings relais geplaatst van 100A (Ali 10 euro) en een hoofdzekering van 80A en een dikker kabel naar binnen getrokken. Het scheidings relais heb ik op de bus verlichting geschakeld. Als ik start (altijd zonder lichten aan) dan rijd ik eerst een paar kilometer zonder licht, en bij lange stukken heb ik altijd licht aan. Dus de startaccu kan nooit leeg gaan, en de HH accu wordt gevoed wanneer ik wil, en alleen tijdens het rijden :proost

Binnen heb ik een druppellader (Autozaak 30,-) op de 220V gezet die op de camping de accu aftopt. En een hoofdschakelaar voor in de winter. Nog een paar USB oplaadpunten en 12V punten erop gezet en klaar is de bus! Wij zijn er 2 weken (De helft wild, de helft camping) mee naar Schotland geweest en het werkt uitstekend. Accu is na een rit standaard 12,7V en na een nachtje wildkamperen met licht, koffiezetter (12V) en waterpomp verbruik blijft hij op 12,3 hangen. Na de camping staat hij op 12,9V.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Elektra problemen Carthago Malibu T4 lader

Bericht door VerbalKint »

Wat betreft de Carthago elektra, het zal wel uniek zijn in onze bus, maar daar was de zekeringkast/lader zo aangesloten dat de HH accu nooit opgeladen werd! Niet door de dynamo en niet door de 220V lader. De vorige eigenaren hebben sinds 1991 de accu op vakantie nooit gebruikt ofzo :nuts
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: Elektra problemen Carthago Malibu T4 lader

Bericht door EdEhv »

Inderdaad, goed geregeld.
Mijn led verlichting loopt op een powerbank, ik heb 15 4000mAH powerbankjes en per avond ongeveer een bankje leeg ( kon ze gratis krijgen met reclame er op )
En ik heb een 20w AliExpress zonnepaneeltje wat achter de voorruit met zuignappen met USB een powerbankje in een dag zon kan opladen.
Alleen m'n koelkast is nog niet autonoom...probeer 'm nu op gas te krijgen ...
:driveT4
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Elektra problemen Carthago Malibu T4 lader

Bericht door VerbalKint »

Mijn thermo elektrische koelkast verbruikt 80Watt volgens de specs.
Ik wil via Ali een solarpanel bestellen (circa 150,-) die leveren max 150W, met een omvormertje van 12->220v van 3 tientjes, heb ik al snel de 80W die ik nodig heb voor continu koeling in de koelkast. Maar zelfs als de koelkast per dag 4 uur op volle koeling draait, is dat voldoende. Is goed geisoleerd, na 24u is alles nog lekker fris zonder dat hij aanstaat.

Wat ik zoek is: meer koelvermogen op warme dagen, en mag minder zijn op koude dagen. Solar voor de koelkast lijkt me de meest logische oplossing?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Elektra problemen Carthago Malibu T4 lader

Bericht door VerbalKint »

Gisteren de originele lampen van het interieur een upgrade gegeven. 15cm SMD led strips warm wit erin geplakt met de hotglue gun. Werkt prima en verbruikt 6 Watt ipv 18 :lach

Alles hergebruikt van de originele armatuur. Met en hand en een kruiskop kun je het armatuur verwijderen, met een klein boortje kun je de 3 popnageltjes van de TL elementen verwijderen. Originele schakelaar kan hergebruikt worden.

Verder de elektra beter afgewerkt. Het is de hele vakantie meegegaan dus kon definitief ingebouwd worden. Ik heb het originele Carthago paneel (tankinhoud en accu controle) eruit gehaald. Een accutester van maarliefst 4 leds uit 1991 is echt te weinig. Op dezelfde plek een Trespa plaatje 4mm dik gemaakt, en in de grijze grondverf gezet.

Boven is Voltage van de HH Accu,
Tweede is de hoofdschakelaar van de HH
Derde een 12V aansluiting
Laatste een USB duo.

Denk dat elektra ff af is!
Bijlagen
EFA66020-16E4-46FF-ACBF-1A0FC496710C.jpeg
1413E874-45C3-4FCE-A101-DBA71F03ADF2.jpeg
EF4A0375-B72F-4A4D-949B-08AD2002F297.jpeg
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Plaats reactie