Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noorwegen versus tentdoek

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Rob Motard »

Hallo, we zijn net terug van een prachtige reis door Noorwegen. Wel is gebleken dat onze tent canvas geheel niet meer waterdicht is. ook staat deze achteraan niet echt goed gespannen. Vraag 1 is dus: kan ik dit weer mooi aanspannen? zo ja waar doe ik hem dan best los en hoe ga ik te werk? voor is netjes gespannen alleen achteren op de zijkanten is het losser. En vraag 2: ze lekt echt fel door het stof maar heeft geen enkel gaatje. kan ik dit nog redden door te behandelen met een of ander middeltje? Zo ja wel? Is de doek eigenlijk katoen?

Alvast bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door bvddobb »

Hallo Rob,

Gezien de plaatsing in dit forum heb je blijkbaar een T4 en dan zal het doek wel gewoon katoen zijn, ja. Dat kun je gewoon behandelen met Harmisol of vergelijkbare produkten om het enigszins waterbestendig te krijgen.

Het blijft natuurlijk wel gewoon een hele oude enkeldaks tent, met de nadelen daarvan. Je kunt je leven in slecht weer een stuk prettiger maken met een ‘muts’, waarmee je dus eigenlijk een dubbeldakstent opzet. Die zijn er in vele maten en uitvoeringen. Wij gebruiken er ook een bij onze 11 jaar oude tent, die ook wat slijtage van zichzelf begint te vertonen. Maakt het kampeerleven bij slecht weer echt een stuk aangenamer!

Je kunt natuurlijk ook nog je tentdoek vernieuwen. Ik geloof dat ze dat bij Poptop nog doen voor T4’s. Je kunt hier op het forum ook nog het topic vinden van Peter (Multivan Generation) over het zelf vervangen van het doek.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Beckontheroad »

Heb zelf naar idee van https://calitop.eu doek op maat gemaakt, bevalt prima, eenvoudig aanbrengen/ verwijderen en aan doek nog geen fractie kwijt aan de commerciële aanbieder.
Beetje huisvlijt met een naaimachine, ogen inslaan en zuignappen aanschaffen.
Het T5 doek lekt nl makkelijker dan van onze vroegere Reimo T4.
Nu wordt buitendak droog opgeslagen, bij hitte wordt ook meer zonnestraling en warmte buiten gehouden.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Rob Motard »

Dat ziet er idd leuk uit. Alleen lijkt het me toch net wat meer een gedoe om op te zetten en weg te steken. vind net da het grote voordeel van het origineel, de snelheid van opbouwen en vertrekken.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Beckontheroad »

Rob Motard schreef: 14 aug 2019, 08:56 Dat ziet er idd leuk uit. Alleen lijkt het me toch net wat meer een gedoe om op te zetten en weg te steken. vind net da het grote voordeel van het origineel, de snelheid van opbouwen en vertrekken.
Hi Rob, als je origineel als enkeldaks bedoelt? Die van de T5 slaan door met regen.
Dit is met zn 2n tijdens het openen van het dak direct aan te sluiten, amper extra tijd benodigd EN bij regen blijft je dakdoek helemaal droog. Dus ook je matras binnen...

Wij zijn er erg blij mee, het maken is simpel, zal zien een foto te uploaden
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Rob Motard »

Heb ondertussen de boel is bekeken en het origineel canvas kun je niet echt aanspannen zo lijkt het. Toch hangt mijn aan de achterzijde en zijkant heel slap. Hoe komt dit dan? is het na wat jaren zo dat het stof fel rekt?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Multivan Generation »

Kun je eens een foto plaatsen van hoe het er nu uitziet dan? Voor en achterzijde en zijkant graag..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door VerbalKint »

Dak dichtdoen tijdens het rijden scheelt ook...
:ie
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Beckontheroad »

VerbalKint schreef: 15 aug 2019, 11:28 Dak dichtdoen tijdens het rijden scheelt ook...
:ie
en nu jouw advies?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Hanz »

Rob Motard schreef: 14 aug 2019, 10:17 Heb ondertussen de boel is bekeken en het origineel canvas kun je niet echt aanspannen zo lijkt het. Toch hangt mijn aan de achterzijde en zijkant heel slap. Hoe komt dit dan? is het na wat jaren zo dat het stof fel rekt?
Gaan de scharnieren aan de achterkant nog wel helemaal omhoog bij het openen van het dak? Misschien eens controleren of er niet wat corrosie bij de draaipunten zit en zo nodig schoonmaken en smeren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door VerbalKint »

(Sorry, serieus doen blijft lastig voor me) Mijn hefdak was ook verwaarloosd toen ik hem kocht.
Ik heb bij een kampeerwinkel impregneer spray gekocht en hem handmatig ingespoten met een cleaner en die spray. In mijn ervaring (met sprays) is een aerosol spray vaak minder van kwaliteit dan een handmatige spray.

Onze tent was hierna weer prima waterdicht en heeft in Schotland al flinke regen weerstaan.
Maar nieuw, dat wordt hij natuurlijk nooit meer.

Ik heb wel op dit forum een manual gevonden over de vervanging van het doek. (Volgens mij van MultiVan?) Nadat ik die gelezen had, zou ik eraan durven beginnen. En als jouw pees de opening heeft aan de achterkant, is het misschien een idee om alleen die opnieuw te spannen?

Stuur aub fotos?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Rob Motard »

Na wat verder speurwerk blijken de scharnieren geplooid. Mijn dak komt ook maar 12 cm omhoog aan de achterzijde terwijl dit volgens poptopshop 20 cm moet zijn.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Hanz »

Als je geen € 250 wilt neertellen voor een set nieuwe scharnieren dan kan je hier voor de helft terecht https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 1-223-2576
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Rob Motard »

Hanz schreef: 19 aug 2019, 21:24 Als je geen € 250 wilt neertellen voor een set nieuwe scharnieren dan kan je hier voor de helft terecht https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 1-223-2576
Fel bedankt voor de link. had het ook al gevonden. Maar vond het na de hulp die ik kreeg van poptop shop maar zo netjes ze daar te kopen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Noorwegen versus tentdoek

Bericht door Hanz »

Op de laatste pagina van dit document staat beschreven hoe je de scharnieren kan afstellen.
Umrüstsatz Gasdruckfedern.pdf
(145.66 KiB) 83 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie