Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tafel in de schuifdeur

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door Hanz »

Westfalia zegt juist uitdrukkelijk dat je de tafel moet opbergen als je gaat rijden. Maar bij gebruik in stilstand zit hij wel vast aan het keukenblok en de originele tafel kan ook niet zelfstandig staan.
Het lijkt mij dat de Belastingdienst deze bepaling heeft opgenomen (en de bepalingen over de rest van de inrichting) om te voorkomen dat mensen met een paar luchtbedjes, een campingtafeltje en campinggasje het kwarttarief gaan aanvragen. Ze willen gewoon een auto die specifiek is ingericht als camper en niet een busje waarmee je ook kan kamperen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door kroonhome »

Hanz schreef: 27 mei 2020, 17:58 Westfalia zegt juist uitdrukkelijk dat je de tafel moet opbergen als je gaat rijden. Maar bij gebruik in stilstand zit hij wel vast aan het keukenblok en de originele tafel kan ook niet zelfstandig staan
Hoi Hanz,
Toen ik mijn bus kocht tien jaar geleden was de standaard tafel voorzien van de mogelijkheid om deze op een onderstel van Brandrup te klikken.
Zo kan de tafel ook buiten (zelfstandig) gebruikt worden, zie bijgaande foto's van het onderstel
Het onderstel
Het onderstel
Brandrup
Brandrup
Zal ooit wel een keer in de catalogus van Brandrup gestaan hebben.. :toppie
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door MarkV »

Over de eisen van de Belastingdienst: op hun website staat over de tafel:
"een vaste tafel: De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen."

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Bij mijn T5 California Beach is een schuifdeurtafel goedgekeurd voor het kwarttarief.
In gemonteerde toestand ziet die er zo uit:
IMG_20190626_212839.jpg
De tafel kan trouwens ook buiten worden gebruikt maar daar heb ik niks over gezegd :lach
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door Hanz »

kroonhome schreef: 02 jun 2020, 17:21
Hanz schreef: 27 mei 2020, 17:58 Westfalia zegt juist uitdrukkelijk dat je de tafel moet opbergen als je gaat rijden. Maar bij gebruik in stilstand zit hij wel vast aan het keukenblok en de originele tafel kan ook niet zelfstandig staan
Hoi Hanz,
Toen ik mijn bus kocht tien jaar geleden was de standaard tafel voorzien van de mogelijkheid om deze op een onderstel van Brandrup te klikken.
Zo kan de tafel ook buiten (zelfstandig) gebruikt worden, zie bijgaande foto's van het onderstel

Zal ooit wel een keer in de catalogus van Brandrup gestaan hebben.. :toppie
Groetjes,
Arjan
Zo'n onderstel heb ik ooit eens tweedehands op de kop getikt maar was voor mij niet de oplossing. Hier het topic over mijn zoektocht naar een geschikte tafel en de uiteindelijke zelfbouw oplossing. Geen vaste tafel volgens de eisen van de Belastingdienst, ik weet het.
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 32#p447532
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door Hanz »

MarkV schreef: 02 jun 2020, 17:46 Bij mijn T5 California Beach is een schuifdeurtafel goedgekeurd voor het kwarttarief.

De tafel kan trouwens ook buiten worden gebruikt maar daar heb ik niks over gezegd :lach
De tafel van de T5 California is inderdaad veel slimmer ontworpen en zowel binnen als buiten handiger in gebruik dan die van Westfalia in de T4.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door kroonhome »

Vanaf 2008 heb ik de tafel onder de schuiflade liggen, is tot heden zeer goed bevallen. Bij deze oplossing is de tafel altijd toegankelijk en de praktijk leert dat we 9 van de 10 keer buiten zitten met eten onder de luifel, zie foto's.
Nog met het kleinere Crespo tafeltje
Nog met het kleinere Crespo tafeltje
Nu met een grotere tafel ca. 60x80 cm
Nu met een grotere tafel ca. 60x80 cm
In principe kan de standaard tafel thuis blijven omdat ik net als Hanz een werkblad aan het keukenblok heb zitten, zie foto
werkblad aan keuken
werkblad aan keuken
Voor in de toekomst zou ik voor de Beach uitvoering van de elektrische Buzz gaan en daar een slimme unit in (laten) bouwen, in principe net als MarkV. De verwachting is dat de Buzz meer binnen ruimte heeft.....en dus ook een brede slaapbank.

Zo zie je steeds weer leuke ideeën/oplossingen voorbij komen voor het zelfde probleem :toppie
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door hangover »

Hier even mijn freubelwerk om een tafelblad in de schuifdeur op te bergen.
Ik was al van plan om het hardboord paneel in de schuifdeur te vervangen door een triplex plaat en heb meteen wat uitgeprobeerd om er een tafelblad in op te hangen.
Uiteindelijk is het een los tafelblad geworden zonder poot. Het blad schuift over een klein tafeltje dat op een zwenkarm aan de B stijl zit.
IMG_20210410_114645.jpg
Het oude paneel gebruikt als mal om de plaat uit te zagen en de bevestigingsgaten te boren.
IMG_20210410_114742.jpg
Zo met het blad in het paneel. Gelukkig hangt het blad er met nogal wat speling in want ik had me niet gerealiseerd dat het deurpaneel in de deur best wel hol staat en het tafelblad toch wel erg plat is.
IMG_20210410_114919.jpg
Hier staat ook het kleine tafeltje dat op zwenkpoot zit.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door hangover »

IMG_20210411_173552.jpg
Hier het paneel in de blanke lak, de kleur komt er zo wel wat mooier uit en hij kan nu ook wel tegen een spatje regen.
IMG_20210411_175418.jpg
En zo met het tafelblad erin gehangen. Door de holling van de deur klemt hij een beetje dus ik denk niet dat hij er onder het rijden uit zal springen.
Op weg zitten het kleine tafeltje en de poot naast het bed.
IMG_20210411_175706.jpg
Hier de tafel in de gebruiksstand. Door de zwenkpoot kan de tafel alle kanten op, ook naar buiten naast de bus, foto lukt nu niet, er is net genoeg ruimte naast de wagen om de schuifdeur te openen.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door hangover »

IMG_20210411_175848.jpg
Voor snel even iets kleins op tafel kan ook alleen het kleine blad op de poot gebruikt worden, welke op de zwenkpoot geschroeft word. Het grotere blad kan je overheen schuiven als er meer op tafel moet staan dan alleen een paar :proost Op de foto staat nog een tweezits bankje die er voor de keuring in ging. Normaal zit daar een draaistoel en kan je daar ook zo aan het tafeltje zitten.
IMG_20210411_175951.jpg
De beugel voor de zwenkpoot zit met m6 blindklinkmoeren in de B-stijl geschroefd en het voetje op dezelfde manier in de vloer.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door krekwakwol »

Voor een tafel in de schuifdeur is hier ook nog een optie.ze hebben naast de happy table box ook de happy chair box.
https://camperroofeurope.com/product/happy-table-boxx/

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Maar.....niet voor T4 helaas.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door Renew »

Altijd mooi om te zien welke creatieve oplossingen mensen kunnen vinden en ook nog goed kunnen uitvoeren!
Goed gedaan!
Kan deze ook nog buiten gebruikt worden met zo’n onderstel van Brandrup, als in enige Posts hierboven beschreven?
Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door hangover »

Ja met zo'n branrub onderstel zou het moeten kunnen.

Een tijdje terug had ik van die losse knikpoten besteld die je vaak ziet maar de scharnier daarvan zit te ver van het blad waardoor hij niet in de holle ruimte van de schuifdeur paste.
Ik heb tien naar de producent van die 'happytabel' in Engeland gemaild of ze de poten los leverden maar daar kwam nooit amtwoord op.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Tafel in de schuifdeur

Bericht door hangover »

Vandaag even van buiten wat foto's gemaakt.
IMG_20210413_130307.jpg
Het tafelblad past precies als de schuifdeur open is.
Met de zwenkpoot kan de tafel ook mooi naar buiten gedraaid worden.
IMG_20210413_130655.jpg
IMG_20210413_130723.jpg
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Plaats reactie