Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

Bericht door Helly »

Hi!
Gemeente Amsterdam heeft het onzalige plan opgevat om vanaf 2020 ook diesel personenauto's uit de stad te weren. Aangezien ik net binnen de milieuzone woon, zou het als het doorgaat betekenen dat ik mijn huis niet meer kan bereiken (nu kan het nog wel omdat camper kenteken onder M1 valt en niet bestelbus). Het plan is om alleen nog diesel auto's met emissieklasse 4 en hoger toe te laten.

Volgens de website van de RDW krijgt mijn T4 1.9 TD ('97) milieuclassificatie Euro 2. Ik neem aan dat dit hetzelfde is als wat gemeente Amsterdam met emissieklasse bedoelt? Dan heb ik dus binnenkort een probleem. Aangezien ik wel echt een voorkeur heb voor de compacte T4 carrosserie, vraag ik mij af of het haalbaar is om er een andere motor in te laten bouwen waarmee ik wel aan de minstens Euro 4 eis voldoe?

Mijn vorige T4 ('92 zelfbouw) had een 2L benzine motor. Die vond ik lekkerder rijden en zou nog wel de stad in mogen, maar die motoren (of 'hele' T4 met benzine motor) zijn volgens mij nergens meer te krijgen?

Alle tips welkom!
T4 California coach 1.9TD b.j. 1997
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

Bericht door Multivan Generation »

Helly schreef: 06 sep 2019, 13:22
Volgens de website van de RDW krijgt mijn T4 1.9 TD ('97) milieuclassificatie Euro 2. Ik neem aan dat dit hetzelfde is als wat gemeente Amsterdam met emissieklasse bedoelt? Dan heb ik dus binnenkort een probleem. Aangezien ik wel echt een voorkeur heb voor de compacte T4 carrosserie, vraag ik mij af of het haalbaar is om er een andere motor in te laten bouwen waarmee ik wel aan de minstens Euro 4 eis voldoe?
Helaas,
dat gaat niet lukken,
het systeem bij de RDW staat je auto als euro 2 en eens dat is toegekend, dan kun je er qua emissie niet meer iets anders van maken.
Een T5 kwb is vergelijkbaar qua carrosserie en voelt net zo compact aan hoor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Re: Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

Bericht door Helly »

Hm, helaas op zoek naar een ander busje dus :-( :-(.

Op de weg maakt het mij niet zo veel uit, maar tijdens parkeren in smalle straten in de wijk is mijn spiegel er al een paar keer afgereden, en krassen door fietsers die er te dicht langs rijden. De T5/6 is ca. 10 cm breder, dus nog meer kans op schade :-(. Vind de T4 er eigenlijk ook gewoon mooier uitzien.
T4 California coach 1.9TD b.j. 1997
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Re: Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

Bericht door Helly »

Bestaan er eigenlijk T5's met benzinemotor? Zelfs al zou ik een T5 kopen, wil ik niet over een paar jaar met hetzelfde gedoe zitten.
T4 California coach 1.9TD b.j. 1997
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

Bericht door Hanz »

T5 met benzinemotor bestaat maar is wel een stuk zeldzamer dan de diesels.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Re: Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

Bericht door Helly »

En maar de vraag welke emissie categorie de T5 diesel heeft?
T4 California coach 1.9TD b.j. 1997
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

Bericht door Multivan Generation »

De oudste T5's hebben Euro 3, vanaf 2006 euro 4 en vanaf 2010 (de 2.0 TDi) hebben euro 5.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Re: Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

Bericht door Helly »

Dank, nuttige informatie. Zou ik het beste naar jonger dan 2010 kunnen zoeken dus. Hangt wel een prijskaartje aan...
T4 California coach 1.9TD b.j. 1997
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

Bericht door eindgebruiker »

Helly schreef: 06 sep 2019, 13:22 Gemeente Amsterdam heeft het onzalige plan opgevat om vanaf 2020 ook diesel personenauto's uit de stad te weren. Aangezien ik net binnen de milieuzone woon, zou het als het doorgaat betekenen dat ik mijn huis niet meer kan bereiken (nu kan het nog wel omdat camper kenteken onder M1 valt en niet bestelbus). Het plan is om alleen nog diesel auto's met emissieklasse 4 en hoger toe te laten.
De milieuzones worden door de rijksoverheid geharmoniseerd: in alle milieuzones in Nederland gaan dezelfde regels gelden. Amsterdam moet zich daar dus ook aan houden. Voor zover ik weet worden campers vrijgesteld, althans waar het je eigen woonplaats betreft, zie hier (punt 9): https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 5-291.html.

Zijn er nieuwe ontwikkelingen waardoor dit niet meer op gaat?
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Re: Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

Bericht door Helly »

Het bericht van gemeente Amsterdam ging over auto's, campers werden niet specifiek genoemd. Voor de bestelbus regeling is mijn camper ingedeeld bij auto's (M1), vandaar dat ik er van uit ging dat de auto regel zou gelden. Als campers worden vrijgesteld is het probleem opgelost :-).
T4 California coach 1.9TD b.j. 1997
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Milieueisen Amsterdam T4 1.9TD '97

Bericht door odorf »

@helly; Ik nam ook aan dat ik in 2016 als bewoner met een camper wel een langdurige ontheffing zou kunnen krijgen toen ze de onzalige milieuzone in 010 gingen invoeren.
Niets was minder waar. :gif

Ik zou toch echt bij de gemeente navragen hoe het zit met toekomstig beleid betreffende campers.

T5 met LNG is zelfs Euro 6 :yes

Succes!
Zijn er nieuwe ontwikkelingen waardoor dit niet meer op gaat?
Wethouders kunnen zeer vasthoudend en eigenwijs zijn is mijn ervaring. En het landelijk milieuzonebeleid is een wet in voorbereiding, -volgens mij- is hij nog niet aangenomen, er kan dus ook nog van alles wijzigen.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie