Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

plaats van de claxon

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

plaats van de claxon

Bericht door Martens-Tvier »

Probleem: Mijn claxon werkt plotseling niet meer.
Aanpak: Stuurschakelaar en zekering moet ik nog controleren, maar eerst wil ik de claxon zelf bekijken en nameten danwel even hard naar massa sluiten.

En daar loop ik vast: ondanks een foto uit de T4 wiki kan ik bij mijn bus de claxon niet vinden. :vraagteken :vraagteken
Ik kijk vanaf boven "in" het rechter spatbord (bijrijderkant dus) , maar daar zit oa. een groot luchtfilter, de ruitenwisservloeistoftank en nog wat andere zooi, maar geen zichtbare claxon.
Ik kan alleen vanaf de bovenkant kijken; ik kan niet onder de bus. Het is een 2003 California Event (met standkachel aan de linkervoorzijde)
Tips welkom!
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: plaats van de claxon

Bericht door Leo45 »

Linksvoor zit ook ergens je claxon, als die het niet doet is het vaak omdat de aansluitingen verrot zijn.
De claxon hangt in weer en wind en daarom vaak stuk. Bij mij al 3x bij de APK verholpen maar nu weer defect.
Ik gebruik hem ook nooit vandaar dat de apk er achter komt...

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: plaats van de claxon

Bericht door Multivan Generation »

Beide claxons zitten bij jouw bus rechts beneden, dus bijrijderszijde achter de bumper, achter je mistlamp.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: plaats van de claxon

Bericht door Herman744 »

Ik heb een kleine claxon op de sloop gehaald en hem bevestigd bij het koelwaterreservoir. Zit mooi droog en werkt al zeker 10 jaar.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: plaats van de claxon

Bericht door Noorfalia »

Bij mijn '92-er hing er voor de voorwielen aan allebei de kanten een bonk roest wat ooit een claxon geweest was.
Eén van de twee rochelde nog een beetje, wat kennelijk voldoende was voor de APK, maar na verloop van tijd deed hij zelfs dat niet meer.

Ik heb het nu alweer een tijdje zo:
20181125_135015.jpg
http://www.valkmotive.nl/webshop/claxon ... 260265-2TE (geen aandelen in)

Door het kleine formaat van de claxons past het zo (bij een korte neus) nog net tussen de radiateur en de grille. De bestaande bekabeling kun je terugtrekken en is dan lang genoeg om op deze plekken te komen.

De grap is dat door de plaats van de toeters je ze bijna niet hoort als je in de bus rijdt, maar ervoor des te beter :knipoog :lach
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: plaats van de claxon

Bericht door Martens-Tvier »

Ik heb ze inmiddels gevonden: 2 identieke claxons zitten voor het rechter voorwiel. De bedrading losgehaald en weer teruggezet. Geen effect.
Het zou trouwens wel toevallig zijn als beide claxons ineens tegelijk stuk zijn.
Volgende stap is de zekering en de stuurschakelaar. Wordt vervolgd.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: plaats van de claxon

Bericht door Timy »

Noorfalia schreef: 15 sep 2019, 11:56 Ik heb het nu alweer een tijdje zo:
Mooie oplossing! Ga ik ook zo doen :yes
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: plaats van de claxon

Bericht door Tinus »

Martens-Tvier schreef: 15 sep 2019, 19:27 Volgende stap is de zekering en de stuurschakelaar. Wordt vervolgd.
Probeer eerst een 12v op de claxons te zetten, dan weet je of deze nog goed zijn..
Hierna een multimeter o de claxon bedrading en iemand anders even op de claxon drukken.
Je kunt zien of ze wel of juist geen stroom krijgen..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Plaats reactie