Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rondje Marokko

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Rondje Marokko

Bericht door brecht »

Zin in!

We (vrouw ik en dan 3-jarige zoon) zijn van plan om half December 2 maanden met de '91 er California te gaan trekken. Vanwege het weer wordt dat zo ver zuid dat het er warm weer is. Marokko dus.

Nu is ons busje gebruiksklaar, toch zou ik in de tijd die we nog hebben tot vertrek wel willen zorgen dat we onderweg max kunnen genieten en miniaal verrassingen hebben.
1. Wat zouden jullie controleren voordat je aan zo;n trip begint?
2. Wat zouden jullie aan reserve onderdelen mee nemen? (naast natuurlijk lampies en zekeringen)
3. Heeft iemand hier ervaring die kant op en fantastische tips? (routes door Spanje, niet te missen bezienswaardigheden)

We zijn jaaaaaaaaren terug al eens met een Renaultje 4 in Marokko geweest: toen was ik tot op een dag van tevoren de rotor aan het bijstellen (gelukkig niet nodig bij een diesel), hadden we veeel te veel reserve onderdelen mee (die ik dan wel weer ondwerweg mooi in local 4-tjes en 5-jes met pech kon stoppen) en crossten we in 1 dag door spanje (vanwege tijdgebrek, dat doen we nu anders)

Oftewel: we gaan ons wel redden, maar met wat tips van hier kan het nog leuker worden en wordt de (voor)pret gedeeld en vergroot. Ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door brecht op 02 jan 2020, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door Multivan Generation »

Zie het topic van Jonathan L en Bart Seinwezen en je kunt lezen wat er bij hun onderweg kapot is gegaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door bvddobb »

Vooral de ‘zelfreisgids’ Marokko van Edith Kohlbach op de kop tikken!
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door Jonathan L »

VW zit ook Marokko en ik denk zelfs ook aftermarket onderdelen. Ik heb onderhoud laten doen in Marokko, twee jaar geleden, uurtarief was €12,50.
Als je de iOverlander app download staan er ook werkplaatsen op. Misschien een buiten en binnenzijde CV joint mee. Fusee zou ik me niet zo druk over maken in die twee maanden. Koop wel een Marokkaanse sim kaart, dat maakt communicatie wel makkelijk.
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door eurocook »

Kijk eens op deze link http://dekeizersreizen.nl/marokko_2019.html

Groet Eurocook
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door brecht »

Die iOverlander app: handig!

Bart heeft heeel veel topics, daar ga ik eens een avodnje in lezen dan. (met wat ik net al even las denk ik gelijk... zal ik dan toch gaan verhogen? Al eens over na gedacht en toen niet gedaan om dat ik het "alleen voor de looks" niet echt nodig genoeg vond. Wellicht heb ik nu een technische reden om de looks te verwantwoorden :)

De reis van de Keizers is ook nog leuk om door te lezen.

bvddobb: thnx voor de link. kan je me zeggen waarom je de gids van Kohlbach zou aanbevelen boven andere?
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door Sjoerds »

Hey Brecht, we moeten binnenkort maar weer eens een rondje hardlopen merk ik. Ben verschillende keren met de auto naar/door Marokko gereden, kan je vast nog wel wat extra tips geven :-)
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door brecht »

Absoluut Sjoerd! Jou ik spreek ik zowiezo nog wel. Rennend mag (alhoewel ik om 6 uur in de ochtend niet zo spraakzaam ben hoor ;) )

Wil iig je mening over de banden hebben, want daarvan twijfel ik of ik ze nu gelijk vervang of na afloop. De sterke woestijnverhalen hoor ik ook graag :)
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door bvddobb »

brecht schreef: 19 sep 2019, 15:39 bvddobb: thnx voor de link. kan je me zeggen waarom je de gids van Kohlbach zou aanbevelen boven andere?
Wij maken ook nogal eens graag een reis buiten de gebaande paden (zie bijv. ons IJsland-reisverslag, of meer recent ons verslag over de reis over Pyreneeënpistes) en zo hebben we ook nogal eens 'gelijkgestemden' ontmoet. Velen van hen die ook naar Marokko zijn geweest raden deze gids aan, en dat is voor ons aanbeveling genoeg. Zij is echt een autoriteit, zie evt. ook haar 'saharaforum'. Of de diverse Marokko-draadjes op het Duitse Caliboard. Heel informatief!

De gids is ook als e-book te bestellen. Zie hier de inhoudsopgave.
Laatst gewijzigd door bvddobb op 19 sep 2019, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door autocaravana »

We zijn 4 keer in Marokko geweest met onze T4.
Ik neem eigenlijk nooit reserveonderdelen mee, want T4's rijden ook wel in Marokko rond, zodat het vinden van onderdelen moet lukken. Anders laat ik ze wel toesturen.
Het kan natuurlijk geen kwaad om wat 'beruchte' items mee te nemen, zoals relais 109, contactblokje en plastic kogels voor het versnellingsmechanisme.

Het enige probleem wat ik heb gehad was een kapotte band. Ik kon geen Michelin Agilis 51 in de juiste maat vinden, maar ik heb ook niet erg lang gezocht.

Op ons blog vind je indrukken van onze Marokko-reizen: https://bicitours.blogspot.com

Veel plezier daar. Wij gaan komend voorjaar.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door ThomasH »

Het ligt misschien enigszins voor de hand, maar ik zou San Sebastian zeker niet overslaan. Met de kleine omhoog in het treintje de berg op en daar naar het kleine pretparkje (lees: speeltuin) met draaimolens. Je kan midden in de stad naar het strand en vergeet de pinchos niet. ;-)
Wij zijn net terug van 3 maanden reizen (o.a. spanje) en hebben eigenlijk maar 1 probleempje gehad met de bus, aan de airco.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door brugseb »

en nog wat verhalen van mensen op het VW Exclusive forum: https://pieterenjeanne.reislogger.nl/ma ... l-1.287002
iedereen weer stikjaloers hier natuurlijk :zwaai
greetz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door brecht »

Was even stil hier maar we zijn inmiddels vertrokken hoor. Geen haast, dag 4 nu en we pauzeren even in de Alpen voor de verse sneeuw.

Uiteindelijk weinig echt aan voorbereiding geklust. 1 dag om alle ditjes en datjes netjes te krijgen, alle deurslotjes, uitvalnet, porta potti, dat soort geneuzel. Nieuwe tank element, maar dat was sowieso nodig. Versleten banden omgeruild voor de winterbanden, bak- en motorolie en filters vervangen.. Dat was t wel. Op de lampjes en zekeringen na geen onderdelen meegenomen. Wel genoeg gereedschap. We gaan t meemaken..
20191220_165738.jpg
20191220_170836.jpg
20191222_092450.jpg
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door Timy »

Geniet ervan! Leuke start zo!

Wij zijn vorig jaar 3mnd weggeweest met onze dochter in de camper :toppie . En het is een onvergetelijke ervaring!
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Rondje Marokko, de voorbereidingen

Bericht door brecht »

We zijn in Marokko hoor! Nu ook een simkaart zodat ik wat kan uploaden. Na wat dagen achter elkaar rijden om er te komen nu ff wat rust aan de kust en wat TLC voor de Camper. Op een gebroken v snaar na nog niks gehad.
20191227_171410.jpg
Ergens een plekje aan de Spaanse kust
20200102_204251.jpg
Prachtig plekje in Andalusie, bij de pijl naast de kerk stond t busje.
20200101_105940.jpg
Oponthoud in Marokko.
Plaats reactie