Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Westfalia hoogdak ombouwen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Westfalia hoogdak ombouwen

Bericht door rrmwessels »

Goedendag Weetjewellers,

Ik ben al een aantal jaar in het bezit van een lange wielbasis T4 met hoogdak uit 94 en vind het een ideale camper om met z'n vieren weg te gaan. Nu wordt deze langzaam maar zeker erg slecht door de roest op de welbekende plaatsen. Ook heb ik de 110pk benzinemotor altijd een beetje te klein gevonden voor deze bus.
Nu zit ik eraan te denken om alles over te bouwen naar een T4 uit 2002 met lange wielbasis en 2.5L 130pk om 2 vliegen in één klap te slaan.
Nu denk ik dat het interieur overzetten mij wel gaat lukken maar ik durf het hoge dak overzetten echter niet aan. Weet iemand of de maten van de bus uit 94 en die uit 02 überhaupt overeenkomen? En weet iemand een adres die dit zou kunnen uitvoeren?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Westfalia hoogdak ombouwen

Bericht door odorf »

Dakopbouw van een lange wielbasis is volgens mij voor alle bouwjaren gelijk gebleven. Dus dak overzetten zou geen probleem op moeten leveren.

Voor alle duidelijkheid ... voor zover ik weet!

Iemand zou ik even niet weten, maar iedere inbouwer van kampeerdaken zou dit denk ik moeten kunnen.

Succes, en houd ons op de hoogte!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Westfalia hoogdak ombouwen

Bericht door J vd Pal »

Hier de originele Westfalia voorschriften voor het inbouwen van de benodigde versterking, inclusief de afmetingen van het te maken gat en de plaatsen waar gaten geboord moeten worden. Kan ook handig zijn bij de keuring, zodat je aan kunt tonen dat een en ander conform de Westfalia voorschriften is ingebouwd.

http://www.westfaliat4.info/Westfalia_T ... enerWM.pdf
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Re: Westfalia hoogdak ombouwen

Bericht door rrmwessels »

Top bedankt! Als ik met de ombouw ga beginnen, start ik wel een draadje met het project.
Zou je het versterkingsframe ook kunnen hergebruiken?
Of zit ie dusdanig verankerd met de auto dat deze er niet uit te krijgen is?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Westfalia hoogdak ombouwen

Bericht door J vd Pal »

Dat kan prima, is een heel karwei maar met geduld en goed gereedschap lukt alles. Hier een voorbeeld van wat je te wachten staat http://www.eldiape.com/hefdakdemonteren ... nteren.htm. Het eerste deel gaat over het verwijderen van het hefdak wat voor jou niet relevant is en de tweed helft is de demontage van de versterking die bij een klapdak en hoogdak hetzelfde is.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Westfalia hoogdak ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

Alle andere benodigde documenten staan ook in de downloadmap op mijn website hoor..

Welke kit etc..
Reparatie van dakschaal..

Groeten Peter
Ja van eldiaPE
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Westfalia hoogdak ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Re: Westfalia hoogdak ombouwen

Bericht door rrmwessels »

Top, bedankt allemaal. Ik ga eerst even printen en dan mijn Deutsch oefenen....
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Westfalia hoogdak ombouwen

Bericht door Pascal-141 »

rrmwessels schreef: 05 okt 2019, 12:08 Goedendag Weetjewellers,

Ik ben al een aantal jaar in het bezit van een lange wielbasis T4 met hoogdak uit 94 en vind het een ideale camper om met z'n vieren weg te gaan. Nu wordt deze langzaam maar zeker erg slecht door de roest op de welbekende plaatsen. Ook heb ik de 110pk benzinemotor altijd een beetje te klein gevonden voor deze bus.
Nu zit ik eraan te denken om alles over te bouwen naar een T4 uit 2002 met lange wielbasis en 2.5L 130pk om 2 vliegen in één klap te slaan.
Nu denk ik dat het interieur overzetten mij wel gaat lukken maar ik durf het hoge dak overzetten echter niet aan. Weet iemand of de maten van de bus uit 94 en die uit 02 überhaupt overeenkomen? En weet iemand een adres die dit zou kunnen uitvoeren?
Alvast bedankt!

Een T4 met 130pk bestaat niet , althans , toch niet origineel. Een 2.5tdi met 102pk kan gechipt worden naar 130pk , dat wel. Een 151pk versie van de 2.5tdi bestaat ook.

Als je denkt "even" een hoogdak van een T4 over te zetten , dan zou ik daar nog eens héél goed over nadenken als ik van jou was ... Ik heb zo'n hoogdak al gedemonteerd , ik kan je verzekeren dat het niet zo eenvoudig is als bvb bij een T3 .
Ik moest dat hoogdak absoluut in 1 geheel hebben (voor export) en heb uiteindelijk de carosserie doorgezaagd zo'n 5 a 10cm onder het dak (de T4 was toch een sloper) , dat ging nog sneller dan het polyester dak proberen los te krijgen van de carosserie .

Kun je beter gewoon op zoek gaan naar een jongere T4 met hoogdak denk ik.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Re: Westfalia hoogdak ombouwen

Bericht door rrmwessels »

Ik heb er inderdaad ook aan zitten denken of het niet beter is om een jongere te kopen met eenzelfde hoog dak. Maar ze zijn ten eerste een beetje aan de prijs en eigenlijk nog te weinig pk's. Ook de indeling zou ik graag hetzelfde willen hebben dus dan wordt de spoeling nogal dun.

De nieuwe T4 is een bus die ik van een vriend heb overgenomen waar technisch heel veel aan vervangen is. En idd het is geen standaard 130 pk maar gechipt.

Ik heb inmiddels een bedrijf gevonden die het voor mij het dak zou willen overzetten... :jump

Maar nu vraag ik me het volgende nog af: in de nieuwe T4 zit een dakraam/schuifraam. Is dit nog een probleem voor het plaatsen van het verstevigingsframe? Ik bedoel is het gat dat hiervoor gemaakt is niet buiten de maatvoering van het frame?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Westfalia hoogdak ombouwen

Bericht door J vd Pal »

rrmwessels schreef: 15 okt 2019, 21:42Maar nu vraag ik me het volgende nog af: in de nieuwe T4 zit een dakraam/schuifraam. Is dit nog een probleem voor het plaatsen van het verstevigingsframe? Ik bedoel is het gat dat hiervoor gemaakt is niet buiten de maatvoering van het frame?
Kan je zelf controleren door de maten die in de handleiding staan waar ik eerder naar linkte over te nemen op het nieuwe dak.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie