Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Karmann Karuso T4

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Heb trouwens die waterdruk sensor schakelaar gevonden!
https://shop.reimo-pan.de/en/camping-sh ... both-sides

De waterpomp kan 1,6 bar geven en deze schakelaar zit dus op de watertoevoer. Bij 1 bar druk schakelt hij de pomp uit, onder die druk (als kraan open is) schakelt hij de pomp aan. Ik heb half internet afgezocht en op eBay vind je ze voor 35 pond exc verzenden...

Maar bij de Wit in Schijndel hangen ze gewoon in het rek voor 14,95.
Grappige was dat een verkoper geen idee had waar ik het over had, pas een week later vond een 2e verkoper hem nadat ik de eBay versie had laten zien.

Morgen de WC repareren, pomp van de ingebouwde Thetford C2 werkte prima, schakelaar ook, maar als je hem demonteerd komt er achter een zwart kapje/dopje een mini zekering tevoorschijn. Die was dus kapot. Nu werkt alles maar lekt het reservoir op de niveau leiding. Onderin het toilet zelf loopt een horizontale leiding die zowel links als rechts gevoed wordt door reservoirvloeistof. Natuurlijk lekt de achterste...
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door J vd Pal »

Goed bezig! Blij te lezen dat het allemaal kleine, maar wel lastige, dingen zijn en er niets onherstelbaar kapot is of door een vorige eigenaar verwijderd.

De opmerking over USB achterin voor de kinderen komt mij heeeeeel bekend voor. :toppie :toppie
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door odorf »

Zijn er hier Karuso experts?
Jij dus! :knipoog

Gefeliciteerd met deze bijzondere verschijning. Ik zag laatst (op de A30 geloof ik) een Karibikgoene rijden. Maar er zijn er niet zo veel van.

Succes met de reparatieklusjes. En veel plezier met de Karmann. :toppie

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Laatste dag van de vakantie, paar dingetjes aangepakt.
Originele speakers eruit gemieterd, was leuk in 1993, maar echt versleten.
Heb nieuwe 10cm speakers besteld en die komen Maandag binnen, nu alvast fatsoenlijke draden getrokken en achter het dashboard alle losse draden van startonderbreker etc opgeruimd.

Het multimedia systeem zit aangesloten zoals het hoort.
Zwarte draad op de massa,
Rode op de continu spanning,
Gele draad op een contact draad.

De laatste 4 auto’s die ik had hadden allemaal rood en geel doorverbonden zodat de radio Of altijd Aan was Of altijd Alle zenders kwijt was. Duurt ff, maar dan heb je ook wat.
Bijlagen
En meteen m’n multimedia speler ongebouwd. Mooi met Navi, Radio, TV, Video BT de hele rataplan. Spotify draait op de radio zelf en via wifi heb ik m’n afspeelllijst gedownload, dan heb je alle muziek Offline bij je... Nu nog Netflix erop zien te krijgen.
En meteen m’n multimedia speler ongebouwd. Mooi met Navi, Radio, TV, Video BT de hele rataplan. Spotify draait op de radio zelf en via wifi heb ik m’n afspeelllijst gedownload, dan heb je alle muziek Offline bij je... Nu nog Netflix erop zien te krijgen.
Ook meteen de 12V verandert. Nieuwe aansluiting gekocht bij Ali, 12V en een USB. Alles aangesloten op de sigarettenaansteker draden, maar wel een mini schakelaar ertussen gezet omdat die draad ook zonder contact 12V geeft. Draden netjes gesoldeerd en alles met krimpkous afgewerkt.
Ook meteen de 12V verandert. Nieuwe aansluiting gekocht bij Ali, 12V en een USB. Alles aangesloten op de sigarettenaansteker draden, maar wel een mini schakelaar ertussen gezet omdat die draad ook zonder contact 12V geeft. Draden netjes gesoldeerd en alles met krimpkous afgewerkt.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Vandaag de LED upgrade van de binnenverlichting.
Volgend jaar willen we naar Noorwegen (3 weken off grid) en ik neem liever geen 2e (3e) accu mee. De huidige HH accu vervang ik binnenkort nog door een 105Ah maar aangezien we de kachel (ventilator) en TV vaak zullen gebruiken wil ik alles zo energiezuinig mogelijk hebben.

Zelfde lumen maar met minder verbruik, en het moet er origineel uitzien.
SMC strips gekocht van 30cm en een paar van 10cm voor andere verlichting binnenkort.
SMC strips gekocht van 30cm en een paar van 10cm voor andere verlichting binnenkort.
Origineel met waarschijnlijk de originele amp nog.
Origineel met waarschijnlijk de originele amp nog.
Loshalen en de draad doorknippen, pas wel op dat de draad niet achter het paneel valt :)
Loshalen en de draad doorknippen, pas wel op dat de draad niet achter het paneel valt :)
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Is echt oud en al een nat geweest en heet geweest...
Is echt oud en al een nat geweest en heet geweest...
Tegenvaller, de schakelaar zit vast aan dit circuitboard, dus ff lossolderen, ik wil de originele schakelaar weer gebruiken. Met een mesje een beetje spanning gezet op het boardje, en met de soldeerbout telkens iets verder losgehaald.
Tegenvaller, de schakelaar zit vast aan dit circuitboard, dus ff lossolderen, ik wil de originele schakelaar weer gebruiken. Met een mesje een beetje spanning gezet op het boardje, en met de soldeerbout telkens iets verder losgehaald.
Achterkant dichtgemaakt met tape en daarnde SMC led strip op vastgemaakt.
Achterkant dichtgemaakt met tape en daarnde SMC led strip op vastgemaakt.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Raar, ik kan maar 3 foto’s toevoegen?
F281C97F-2378-4CB6-9B65-5A28C81376BD.jpeg
Als laatste de originele links en de LED rechts. Het licht is minder geel, zelfde sterkte, maar veel minder in verbruik. Bovenin de slaapplaatsen heb ik 1 strip gedaan en bij de keuken ook, op de badkamer 2 strips per lamp omdat de dames zich daar opmaken.

Alles bij elkaar 2 uurtjes werk.

Ik heb deze gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/32870361 ... 4c4dzt7fhK
https://nl.aliexpress.com/item/32870361 ... 4c4dzt7fhK
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Soms wordt ik helemaal gallisch van kleine dingen die kapot zijn.
Maar ik wordt ook gelukkig van kleine reparaties.
De bekerhouders achterin zijn kapot. Grrr... Met klittenband opgelost! Met een stukje harde koperdraad een halve cirkel gemaakt, die kon er aan de ene kant in en met wat fröbelen steek je die naar de andere kant.
De bekerhouders achterin zijn kapot. Grrr... Met klittenband opgelost! Met een stukje harde koperdraad een halve cirkel gemaakt, die kon er aan de ene kant in en met wat fröbelen steek je die naar de andere kant.
Aan die koperdraad maak je een haakje, en daarmee trek je de klittenband erachterlangs. 2 windingen passen net door het sleufje, dus hij is nu dubbel. Werkt prima!
Aan die koperdraad maak je een haakje, en daarmee trek je de klittenband erachterlangs. 2 windingen passen net door het sleufje, dus hij is nu dubbel. Werkt prima!
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door Multivan Generation »

VerbalKint schreef: 21 okt 2019, 21:33 Soms wordt ik helemaal gallisch van kleine dingen die kapot zijn.
Ik zou gallisch hier van worden:

Afbeelding

Vooral die passing.. steekt een beetje, zeg maar, uit.. die dubbel din unit. :knipoog :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Ja erg he?

Het is een enkel Din unit met een dubbel Din scherm. Het scherm kun je verstellen in hoogte met schroeven maar op alle posities kwam hij voor de roosters. Lager kon niet omdat de kabels van de unit naar het scherm te kort waren. Ik heb de adapter met de dremel uitgeslepen zodat het optisch in lijn kwam met het dashboard. Best spannend om met een slijpschijf een nagelnieuwe mediaspeler te behandelen...

Je zou wensen dat je daar een frame voor kan maken.
Zoiets...
Zoiets...
Ooops, waar komt die nou vandaan?
:kus
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Tja, soms lopen dingen een beetje uit de hand...

Het webasto glazen dakje boven de keuken lekte.
Op meerdere punten en het kwam via het dakgootje zelf naar binnen, maar ook boven de hemelbekleding liep het naar de keuken kast en zelfs de douche. Overal vlekken. Een vorige eigenaar had het dichtgelijmd, dit was gaan lekken, dus overheen gelijmd, wat ook was gaan lekken, dus uiteindelijk heeft iemand de buitenkant volledig in een 5cm brede kitstraat gezet (is geen kitnaad) en zelfs die lekte nu dus.

Vanmiddag naar Oisterwijk gereden en daar fantastisch en eerlijk advies gekregen.
We gaan beide ramen vervangen en de hemelbekleding vernieuwen.
Eerst de zwarte sierstrip eraf gehaald met een schroevendraaiertje, is gewoon erin gedrukt, dus binnen een minuut eruit. Het aluminuim binnenframe gaf meer problemen helaas. Alle schroeven waren verroest door jarenlang vocht. Gelukkig had Chanti de oplossing, met hamer, beiteltje en knijptang het frame over de schroef heengetrokken. Helaas was het hemeltje te ver heen om terug te plaatsen.
Eerst de zwarte sierstrip eraf gehaald met een schroevendraaiertje, is gewoon erin gedrukt, dus binnen een minuut eruit. Het aluminuim binnenframe gaf meer problemen helaas. Alle schroeven waren verroest door jarenlang vocht. Gelukkig had Chanti de oplossing, met hamer, beiteltje en knijptang het frame over de schroef heengetrokken. Helaas was het hemeltje te ver heen om terug te plaatsen.
E48F91AE-AE42-4C65-B32F-F4A4B28033DB.jpeg
0929E476-B77F-45A5-A830-13A6BDA20412.jpeg
En als je dan toch bezig bent maar meteen de hele rataplan eruit.
Best slim gebouwd die Karmann. Body is als nieuw natuurlijk maar ze hebben alles bevestigd op houten plankjes die op de body geschroefd zijn. Na jaren lekkage is dat hout nu rot, dat vervang ik meteen. En volgende week doen we de 2 zonnedaken en nieuwe hemel.

Die hemel doen we rechtstreeks op het polyester, en de zijpanelen doe ik later. Weet nog niet waarmee. Misschien skai op hout zoals het origineel is, of iets van polyethyleenplaat. Maar die zet 6mm uit over de volledige lengte bij warm weer, dus moet op zoek naar iets beters.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door Multivan Generation »

er was iemand die het met bamboe plaat heeft gemaakt op het forum.
Erg fraai..
Misschien een idee?

Hemelbekledingsstof heb je met en zonder schuimrubberen onderlaag.
Maar Skai is in de buurt van het kookstel misschien wel zo prettig..

Ga je dezelfde dakramen terugzetten, of net een maatje groter (nieuwe start met goede basis, eventueel elektrisch)?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Thanks!

Boven de keuken zitten kastjes, denk dat dat qua hygiene wel goed zit.
Vandaag ben ik bij Car Roof Service Oisterwijk geweest.
En inderdaad had die bekleding die een foam achterzijde had en heel klein geperforeerd skai aan de buitenzijde. Ademt dus wel ivm condens op het polyester dak en isoleerd ook nog eens. Zat eerst aan zwart te denken maar grijs ziet er origineler uit.

Wat betreft afmeting heb ik “geluk bij een ongeluk”. De roofs zijn nu 82x38? ofzo en de kuip in het dak is 86 breed :ie
Dus ik MOET een dak tussen de 82 en 85 breed hebben, en dat is geen gangbare bestaande maat. CRS had precies 2 daken van 84x50 in voorraad! :jumpklap Eentje electrisch en eentje met handbediening. Beiden met ingebouwde verlichting, en zelfs 1 met een hardkunstof lamellen verduistering. Die gaan we samen volgende week inbouwen. Het electrische dak neem ik boven de keuken met een extra bediening vanaf het dashboard.

Het is een klap geld maar ik heb vertrouwen in dit bedrijf.
Krijg dadelijk een stuk meer licht, lucht en comfort. :yes
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Weer een dagje kleine klussen.

Raam van de bijrijder ging erg stroef.
En de afwateringsgaatjes onderin het portier zaten verstopt, als je de deur opendeed na een regenbui, dan kwam er een theekop water uitgelopen.

http://www.eldiape.com/boxen/boxen.htm#1
Thanks voor de gebruiksaanwijzing voor de deurkaart!

Schade viel mee, er was nog geen roest binnen in de deur, alles droog gemaakt en meteen ff in de hollow section wax gezet. Raam geleiders gesmeerd met kettingvet en met een klein spuitmondje op de WD40 kun je via het gat van de raamslinger ook de kabel zelf smeren, dat maakt echt een verschil!

Als de deur open is kun je via een fikse kier in het spatbord kijken. Meteen maar eens met de stofzuiger vanaf deze kant die compost uit dat gat gevist. Met een tentharing en een stuk draad kom je een heel eind, wederom een bord vol zooi eruit gevist. Er zitten al wat blaasjes op dat spatbord, maar vervangen doe ik volgend jaar pas dan pakken we meerdere plekken in 1 keer aan.
600E4A5B-4589-463D-B257-AD975BCBB1EB.jpeg
382F8D71-E515-47C5-8813-08417684AC21.jpeg
Van binnen is de bovenkant helemaal eruit.
Het houten frame was door de daklekkage al rot, zo rot dat het op sommige plaatsen verpulverd was. Ook de dakkaarten aan de zijkanten waren aan de achterkant aan het verpulveren. Het hout achter de kastjes is nog goed, die laat ik zitten om de kastjes weer op te monteren. Meteen wat extra draden getrokken en aan de zijkanten in de goot weggewerkt. Continu spanning voor de verlichting van de sunroof en 2 stuurdraden en massa voor de bediening.

Tijdens de bouw hebben ze nogal wat ijzervijlsel en bramen laten liggen, meteen maar ff die goten waar de polyester top op de bus aansluit goed gestofzuigd. Geen idee hoe daar 3 muntjes uit 3 verschillende landen terechtgekomen zijn, maar die ga ik als mascotte gebruiken :bifun
Als laatste nog even de kabels voor de achteruitrijd camera leggen.
DE4D16D0-4389-4BD3-B204-E3B671D08D57.jpeg
Ook snel een tof trapje gemaakt.
Alux profielen op maat besteld en zelf als bouwpakket besteld. Precies op de maat die je zelf wilt, en weegt niks. Ik denk dat ik met die profielen ook een systeem ga maken voor mijn toekomstige solar op het dak. Er zit een 6mm sleuf in, daar past een polycarbonaat kanaalplaat in. Als ik zoiets op de dakrails zet, hoef ik geen gaten te boren, heb ik maximale koeling en flexibiliteit.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Trapje van aluminium is goed bevallen.
Zo goed dat ik meer staal door aluminium wil vervangen.

Het bovenbed weegt ongeveer 40kg(?) en bestaat uit 3 stalen frames met hardhouten bodems. De 180cm bestaat uit 2 uitschuifbare delen van 90cm zodat het nog altijd 90cm van de zithoek wegneemt op stahoogte.

Ik ga van populieren multiplex en aluminium een frame maken uit 4 delen van 45cm zodat het bed 180 blijft maar zodanig dat het bed nu maar 45cm van de binnenruimte in beslag neemt.
En dat blijft ruim onder de 10 kg.

Dan rijd ik met 1 zak cement minder op dakhoogte rond, moet flink wat schelen denk ik.
IMG_20191109_210305.jpg
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Plaats reactie