Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Karmann Karuso T4

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2362
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door Hanz »

Ik lees bij de D3L specificaties dat hij bij het opstarten 280W verbruikt bij een werkspanning van 12V. Dat betekent volgens mij ruim 23A en geen 40.
Die 500W geldt bij een 24V systeem.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 133
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Ik weet niet of ik exact dat type heb.
Zit ergens helemaal onderin de badkamer weggewerkt.

In elk geval is het ergens tussen de 25 en 40A wat wreed veel is.
Dus toch maar ff een nieuwe HH accu scoren voordat we hem dagelijks nodig hebben in Noorwegen.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 133
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Yes!
Nieuwe HH 105Ah en voor de verandering hoef ik de klemmen niet te vervangen :yes
Morgen komt het frame en de montageplaten van de solar binnen.
Hopen dat het weekend een beetje droog blijft dan kan het gemonteerd worden.
400876A6-FCB3-4C59-9EB4-05B67B0E0AE3.jpeg
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 133
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Alle belangrijke solar spullen zijn binnen.

Ik heb 2 panelen van elk 100w en max 18V.
In parallel zouden die 18V en maximale Amps leveren.
In serie leveren ze 36V bij de helft van de Amps.
Maar als ik het goed begrepen heb gaat de controller pas aan MITS het voltage hoog genoeg is.
De controller kan 40V en 20A aan dus dat zit altijd veilig.

Ik heb al een paar dagen een testopstelling en ik zie nu dat de solar controller alleen bij lichte zonneschijn stroom opwekt. Bij regen doet hij niks (soms nachtstand) en bij normale nederlandse winter bewolking slaat hij pas aan. De 2 panelen zijn samen precies een vierkante meter. In Spanje zou ik ze absoluut in parallel zetten voor een maximale opbrengst (amps) per zon uur.

Maar ik zit in Nederland en wil naar Noorwegen.
Is het dan correct dat in Serie veel beter is bij weinig zon?
In serie gaat de solar controller al aan bij halve "zonkracht" t.o.v. parallel, toch?
Dan heb ik dus sneller een rendement bij slecht weer, en bij goed weer wat minder (maximaal) rendement.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 133
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Chips... Ik had op wat hulp gehoopt over Serie of Parallel.

Maar we klussen verder 😎👍
8E8448AE-CD27-4307-B174-E9BCEDF9A774.jpeg
Dakdoorvoer gemaakt, dan is een kunststof dak wel makkelijk.
0037B219-45B4-40BE-8B0C-E9DDD8D50BBF.jpeg
En goed gekit voordat de rvs schroefjes erin gaan.
Die TieWrap plakkers zijn verdomd handig. Op diverse YouTube films lijmen die amerikanen hele kabels en panelen met kit vast maar dat ziet er niet uit.
138C87A3-681F-44DA-B56A-89179209DB7B.jpeg
Van de bekende Aluxprofielen heb ik zelf een imperial op m’n dakdragers gemaakt.
In de sleuven van de Aluxprofielen heb ik 5mm pvc hardschuimplaat geklemd en daar monteer ik de zonnepanelen zelf op met clips. Zo hoef ik niet in het dak te boren en blijf ik flexibel. Er kan een paneel bijgezet worden, of alles kan eraf mocht dat ooit nodig zijn. Als alles werkt dan maak ik de imperial zelf scharnierbaar zodat in een noodgeval het paneel richting de zon gescharnierd kan worden.

Met M8 10mm T Sleuf moeren kan ik het geheel muurvast op de dakdragers zetten.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 133
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

42F36396-1BAE-4D19-BC25-3D84B1EEC500.jpeg
E183B043-E050-46EA-B22E-E8C6736477DD.jpeg
CA94293D-4202-420D-84BB-91AD61816445.jpeg
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 133
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Hmmm.
Ik sta al een week tegen mezelf te bloggen merk ik.
:ie
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2800
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door Snautzer »

Zeker niet :zwaai

Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1871
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 19:58
Locatie: Randstad

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door Wim T4 935 »

Ik volg het belangstellend.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4

Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 1956
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door J vd Pal »

De zonnepanelen in serie zetten want dan wordt er eerder opgeladen. Qua rendement maakt het niet uit, het aantal opgewekte watts verandert niet.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2362
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door Hanz »

VerbalKint schreef:
ma jan 20, 2020 23:56
Hmmm.
Ik sta al een week tegen mezelf te bloggen merk ik.
:ie
Vooral doorgaan, het is een interessant verslag, juist omdat het eens een keer over een andere camper gaat dan een Westfalia.
En wat de zonnepanelen betreft, uiteindelijk gaat het erom dat de zonnepanelen genoeg stroom leveren om het dagelijks verbruik bij te houden. En of ze daar nu een halve of een hele dag over doen maakt niet zo veel uit.
Als ze in serie geschakeld sneller beginnen te laden bij weinig (zon)licht dan zou ik dat gewoon proberen. Als het niet bevalt dan is ombouwen naar parallelschakeling altijd nog mogelijk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 133
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Thanks!

Via pb kreeg ik ook leuk commentaar overigens.

Die stroomdoorvoer kan bovenop het dak, de controller weggewerkt, profielen mooier...
Hij had gelijk.

De draad is dik genoeg maar ziet er (nog) niet uit, de doorvoer heb ik aan de zijkant gemaakt i.v.m. vocht. Op het dak is mooier maar ik ben bang voor lekkage op termijn, vandaag de montage aan de zijkant.

De imperial zit met 4 T-sleufmoeren bevestigd. De ronding van het dak is op dat punt heel weinig en door het eigen gewicht staat er geen spanning op het frame. De zijkanten had ik te kort besteld en ik moet nog de juiste schroeven bestellen voor de hoekjes. Nu komt alle kracht op de vouw van het hoekje, dadelijk komt dat aan de binnenkant dat is alweer beter.

Het is nog Work in Progress.
En dankzij de tips hier wordt het steeds beter.
En sta ik lijnrecht tegenover het motto van Peter! :yes

De controller is een Chinees. De kids willen sws extra usb en 12V bij de zitbank en deze controller heeft dat. Wegwerken in een kast vond ik een risico vanwege brandgevaar. Er zal maar net een rits of bestek kortsluiting maken...

Donderdag komen de nieuwe profielen erop, en kan de definitieve montage gebeuren.
Tip, trucs en kritiek zijn van harte welkom! :sjaal
8367DD78-5B54-4601-9494-AB7E8E35BB37.jpeg
Nog wel ff een 12V koffiezetter gescoord. Die dingen staan altijd in de weg, maar deze kon hangend gemonteerd worden. Binnenkant van het deurtje paste precies.
We hebben lang nagedacht over een omvormer maar principieel is het echt zot om 12V DC om te vormen naar 220V AC zodat een apparaat zelf er weer DC 36V van moet maken... TV Koffie en Thee doen we nu op 12V. Duurt misschien wat langer maar vakantie is onthaasten, toch?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2362
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door Hanz »

Inderdaad, elke omvorming en transport van elektriciteit geeft verlies. Dus als dat niet nodig is, niet doen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 1956
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door J vd Pal »

Wat verbruikt die koffiezetter en hoe lang duurt het dan voordat je koffie hebt?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver

Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 133
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: Karmann Karuso T4

Bericht door VerbalKint »

Hij verbruikt 170W volgens de gebruiksaanwijzing. En mijn vorige 12V 1 kops deed er 5 minuten over. Ik test hem deze week dan weet ik meer.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Plaats reactie