Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 264
Lid geworden op: do mar 08, 2007 12:17
Locatie: Midden Delfland

Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door kroonhome »

Beste allemaal,
Allereerst de beste wensen voor 2020

Vlak voor de jaarwisseling dacht ik mijn standkachel nog even uit te proberen, helaas wilde deze dus niet opstarten…. Daarom heb ik Oskar 725 een mailtje gestuurd met wat er wel en niet meer werkt en wat zijn bevindingen zijn, hij is immers de expert op dit forum wat standkachels betreft.. :toppie

Wat gebeurt er nog wel bij het aanzetten:
- de spanning loopt terug van 14,4 naar 13,0 volt (bus aan de stroompaal)
- de verlichting van de rode knopjes van het controlepaneel pulseren iets van lichter naar donker gedurende de spanning val
- de blower begint langzaam te draaien, toert iets op en daarna houdt het pulseren op en loopt de spanning weer op
- de blower blijft langzaam nalopen en stopt naar verloop van tijd
- geen foutmeldingen in de display

Wat gebeurt er niet meer:
- het pompje hoor je niet tikken
- geen ontsteking,
- er valt ook geen diesel lucht of iets dergelijks te ruiken

Persoonlijk zit ik aan de volgende oorzaken te denken:
- de gloeibougie is vervuild of defect waardoor het pompje niet gaat pulseren en geen ontsteking plaats vindt
- of het pompje niets doet, defect en dus ook geen ontsteking.
- of beiden

De vraag is wat er aan de hand kan zijn en hoe je dit kunt controleren zonder de kachel gelijk uit te bouwen.
In 2011 heb ik problemen gehad met een aanlopende blower (fout 33), was een dure reparatie van een nieuwe blower waarbij de stuureenheid is gereset dacht ik. Dit was destijds bij De Jong Technovaria in Leiden.

Oskar wat foto's beloofd uit 2011, kan je de kachel aanschouwen... :groteogen
Foto's volgen..
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)

Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 264
Lid geworden op: do mar 08, 2007 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door kroonhome »

Hierbij de foto's
Plaats waar de kachel zat
Plaats waar de kachel zat
De los gemaakte aansluitkabels
De los gemaakte aansluitkabels
Doseer pompje
Doseer pompje
er volgt nog meer
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)

Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 264
Lid geworden op: do mar 08, 2007 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door kroonhome »

Nog wat foto's
Bijna weer gereed voor inbouw
Bijna weer gereed voor inbouw
Identificatie kachel
Identificatie kachel
Klaarmaken voor testopstelling
Klaarmaken voor testopstelling
Hierna nog een foto
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)

Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 264
Lid geworden op: do mar 08, 2007 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door kroonhome »

Laatste foto
Weer gemonteerd onder de bus
Weer gemonteerd onder de bus
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)

Clarisse
Berichten: 59
Lid geworden op: do jan 05, 2012 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door Clarisse »

Petje af!

Blij dat ik een gaskachel heb op lpg-tank. Doet het altijd, moet soms iets langer wachten en vaker vonken als hij een jaar niet gebruikt is, maar als dat alles is...
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008

Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 264
Lid geworden op: do mar 08, 2007 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door kroonhome »

Beste allemaal,

Via de mail reactie gehad van Oskar dat het waarschijnlijk een defect pompje kan zijn. Dus vandaag heb ik dat getest met 12 volt direct op het pompje, door aan te tikken met een 12 volt contact begon het pompje toch te tikken. Dus mijn conclusie is dat het pompje niet aangestuurd wordt, had ik anders moeten horen bij het opstarten. Ik ga dit nog met een lampje controleren (de pulsen vanuit de stuureenheid).

Ik zit nu toch aan de gloei bougie te denken dat deze vervuild of defect is. Weet iemand hoeveel de spanning val ongeveer zou moeten zijn bij het voor gloeien? En wat de weerstand is van een goed exemplaar? Hoe nog verder te testen?

Om erbij te kunnen moet de kachel toch van zijn plek, handig om dan ook een goed exemplaar (gloei bougie) bij de hand te hebben.
Wie weet waar ik deze vandaan kan halen, ik zal ook even bij Oskar informeren?

Ik zal in ieder geval hier melden hoe het afloopt, vaak mis ik dat, is ook al eerder door Peter Multivan opgemerkt :muur

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28933
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door Multivan Generation »

Arjan,
wellicht heb je wat aan de bijlagen?
Bijlagen
Eberspaecher_D3LP_FehlersucheWM.pdf
(589.48 KiB) 38 keer gedownload
EberspacherD3LC-B3LC-D3LP-B3LPWM.pdf
(685.31 KiB) 34 keer gedownload
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 133
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:30

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door VerbalKint »

Begrijp ik het goed dat sommige standkachels met 1 centrale + draad werken die vanuit de controleunit de rest van stroom voorziet, en dat bij andere de + zich meteen na de hoofdzekering splitst in 1 draad naar de kachel en 1 naar de controleunit?
(op die site staat verdomd veel nuttigs in de downloadsectie)
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 264
Lid geworden op: do mar 08, 2007 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door kroonhome »

Bij deze wil ik Peter bedanken voor de twee bestanden, geeft weer meer houvast om het probleem op te lossen :toppie
Ik wacht nog even de reactie van Oskar af alvorens de gloeibougie te testen c.q. vervangen.... :groteogen
Wordt vervolgd... :ikrij

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)

Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 264
Lid geworden op: do mar 08, 2007 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door kroonhome »

Afgelopen weekend de kachel er onderuit gehaald en de gloeibougie vervangen. De weerstand van de oude gloeibougie door gemeten, kwam uit op ca. 1,4 ohm, de nieuwe kwam uit ca. 1,1 ohm. Mijn conclusie was toen al dat de oude waarschijnlijk nog gewoon goed was, zag er ook nog prima uit :muur
Uiteindelijk alles weer terug gebouwd, aan de 230 volt gekoppeld en weer uit proberen......
Bij de eerste drie pogingen begon deze keer wel het pompje te tikken en kwam er onverbrande diesel (grijze damp) uit het uitlaatje, maar ontsteken was er niet bij. :bonk
Na deze drie pogingen was het probleem weer gelijk aan de situatie voor het wisselen van de bougies, blijkbaar heeft het lossen van de 14 polige stekker een soort reset teweeg gebracht dat de kachel anders reageerde.
Helaas ben ik nu weer terug bij af en ga ik toch maar een keer langs bij De Jong Technovaria in Amsterdam....... :groteogen
Wat kan er nog meer mis zijn:
- temperatuur sensor defect
- vlamwachter sensor defect
- de stuurmodule defect of ontregeld
Wanneer iemand nog ideeen heeft wat te doen dan hoor ik het graag.
@ Oskar:
Nog bedankt voor het leveren van de gloeibougie, wanneer jij nog raad hebt hoor ik het graag..
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)

Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 264
Lid geworden op: do mar 08, 2007 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door kroonhome »

Beste allemaal,
Inmiddels is de standkachel afgelopen vrijdag weer gerepareerd door De Jong Technovaria. Er waren twee problemen:
1. De brandstofpomp was defect, de opbrengst was onvoldoende.
2 Volgens hen was de HH accu ter ziele, bij het opstarten van de standkachel zakte de spanning dramatisch in elkaar…..
Nadat de brandstofpomp vervangen was werkt de kachel alleen met draaiende motor.
Vandaag nogmaals getest, start alleen op met verhoogd toerental en dus niet met stationair toerental, dus het is wel duidelijk dat de HH accu is overleden ook al zie je dat het voltage in de display nog best redelijk hoog is..... :muur
Wie heeft een goede suggestie voor een vervangende HH accu, nu gel en 140 Ah :groteogen
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2317
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door Hanz »

kroonhome schreef:
za jan 04, 2020 23:01
Via de mail reactie gehad van Oskar dat het waarschijnlijk een defect pompje kan zijn.
kroonhome schreef:
do feb 13, 2020 20:06
Inmiddels is de standkachel afgelopen vrijdag weer gerepareerd door De Jong Technovaria. Er waren twee problemen:
1. De brandstofpomp was defect, de opbrengst was onvoldoende.
Dat had Oskar dus goed gezien.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 264
Lid geworden op: do mar 08, 2007 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door kroonhome »

Hanz schreef:
do feb 13, 2020 21:10
kroonhome schreef:
za jan 04, 2020 23:01
Via de mail reactie gehad van Oskar dat het waarschijnlijk een defect pompje kan zijn.
kroonhome schreef:
do feb 13, 2020 20:06
Inmiddels is de standkachel afgelopen vrijdag weer gerepareerd door De Jong Technovaria. Er waren twee problemen:
1. De brandstofpomp was defect, de opbrengst was onvoldoende.
Dat had Oskar dus goed gezien.
Ik heb de brandstofpomp getest, deze deed het dus wel door aan te tikken met 12 volt had ik al snel een laagje diesel in een potje……..was blijkbaar toch onvoldoende.
Alle credits gaan naar Oskar.... :toppie
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)

Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 264
Lid geworden op: do mar 08, 2007 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Niet opstarten standkachel D3LP California 2003

Bericht door kroonhome »

Beste allemaal,

Zoals vermeld heb ik nu ook de HH accu vervangen (zie onderstaande foto) met de gedachte dat ik nu probleemloos mijn standkachel kan gebruiken.
links oud origineel, rechts nieuw
links oud origineel, rechts nieuw
Voordat ik de HH accu had vervangen kreeg ik na ca. 4 geslaagde poging de standkachel niet meer aan de praat. Nadat de HH accu was vervangen lukte dat nog steeds niet, volgens De Jong Technovaria zou het kunnen zijn dat de stuurmodule geblokkeerd is door een X aantal mislukte pogingen vanwege te lage spanning.

Dus vandaag wederom naar De Jong Technovaria geweest om de stuurmodule te laten deblokkeren. Na het er onderuit bouwen van de standkachel het stuurapparaat doorgemeten en een foutmelding vanuit het stuurapparaat gevonden "Metering pump output". Volgens hen is het stuurapparaat defect en zou er een nieuwe in moeten voor ruim 700 euro :groteogen
Ze hadden nog een alternatief voor een universeel stuurapparaat waarbij de aansturing via het display niet meer te gebruiken is plus de nodige uren ombouw kosten….. Dit is een belachelijk voorstel, is bijna net zo duur.

Na veel kosten en twee ritten naar Amsterdam ben ik weer terug bij af…. :muur

Dit jaar ga ik de standkachel toch niet gebruiken omdat we niet kunnen reizen vanwege het Coronavirus, dus laat ik het maar zo.. :muur
Maar wanneer iemand nog een betaalbare oplossing heeft hoor ik het graag, ga ook weer even mailen met Oskar.....

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)

Plaats reactie