Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Op zoek naar een nieuwe hh accu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
JanKeun
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2019, 08:26

Op zoek naar een nieuwe hh accu

Bericht door JanKeun »

Beste mensen,

Niet nieuw op het forum wel al veel gelezen en nu mijn eerste post!
Al wat topics over dit onderwerp doorgelezen maar nog geen antwoord kunnen vinden.

Onze huishoud accu (Sonnenschein dryfit a500 cyclic 12V56Ah C20 (A512C/56,0A)) is overleden en nu zoeken we een nieuwe.
Verbruik zal bestaan uit een koelkast, lampjes en geen standkachel.
We willen er ongeveer 3 dagen mee staan zonder stroom en in toekomst evt een zonnepaneeltje op het dak plaatsen.

Wat zijn jullie ervaringen en/of adviezen?

Alvast bedankt
Groet
Jan
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Op zoek naar een nieuwe hh accu

Bericht door Beckontheroad »

jan2009 schreef: 15 mar 2020, 16:24
Onze huishoud accu (Sonnenschein dryfit a500 cyclic 12V56Ah C20 (A512C/56,0A)) is overleden
Kon je met die capaciteit 3 dagen vrij staan toen deze nog gezond was ?
56Ah??
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
JanKeun
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2019, 08:26

Re: Op zoek naar een nieuwe hh accu

Bericht door JanKeun »

Haha, ik begrijp dat 56ah dus vrij weinig is?
Een nacht/dag konden we er iig mee staan. Drie dagen is ook meer op de toekomst gericht, tot nu toe nog niet geprobeerd.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 435
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Op zoek naar een nieuwe hh accu

Bericht door Timy »

Er is al veel over accu's geschreven. Maak ook even een zoekslag want je kan er veel uithalen.
56ah is sowieso veel te weinig voor hetgeen jij aangeeft, maar dat was misschien al duidelijk ;-)

Je zal rond de 140-150ah gaan uitkomen als je 3 a 4 dagen wilt staan. Een gel of AGM accu is dan het advies. Reken wel op stevige prijzen maar op een accu bezuinigen zou ik niet doen. Uiteindelijk moet het je langdurig plezier en veiligheid erbij opleveren.

Let wel op de afmetingen! Het zijn enorme dingen en als je een originele bus hebt past niet alles.

Wij hebben een Varta AGM gekocht.
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Op zoek naar een nieuwe hh accu

Bericht door VerbalKint »

“Evt een zonnepaneeltje”?

Dat paneel is bepalend voor welke accu je nodig hebt.
Zonder paneel is 150aH nog aan de weinige kant bij 3 dagen off grid met koelkast.
Met paneel is 100aH naar mijn mening al voldoende.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
JanKeun
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2019, 08:26

Re: Op zoek naar een nieuwe hh accu

Bericht door JanKeun »

jan2009 schreef: 16 mar 2020, 18:04 Het blijft allemaal wat koffiedik kijken zolang JanKeun niet meer informatie geeft.
Als hij een koelbox/kast heeft die ook op gas kan kan je ook weer volstaan met een kleinere accu.
Er zit een standaard westfalia koelkast in, die kan je niet op gas laten draaien toch?

Wat voor informatie is nog meer relevant voor de juiste beslissing? Ik ben niet heel bekend op het gebied van accu's.

Alvast dank
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Op zoek naar een nieuwe hh accu

Bericht door Hanz »

Het gaat dus blijkbaar om een Westfalia California en de koelkast in die camper kan inderdaad niet op gas draaien. Maar dat soort koelkasten bestaan wel, vandaar dat Jan2009 deze opmerking maakte.
Bij het stellen van vragen is het altijd handig om te vermelden om wat voor type auto/camper het gaat, zo nodig met bouwjaar en motortype. Dat levert ook antwoorden op die meer relevant zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JanKeun
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2019, 08:26

Re: Op zoek naar een nieuwe hh accu

Bericht door JanKeun »

Excuses voor de summiere informatie

Wij hebben een T4 2,5 TDI uit 2000 verlengde transporter maar wel met een westfalia inrichting. We hebben hierdoor geen standkachel de rest is nagenoeg hetzelfde.
Met de oude accu niet langer dan 1 dag/nacht zonder walstroom gestaan en dat ging prima.
Maar voor in de toekomst willen we de mogelijkheid hebben om bv 3 dagen zonder walstroom te staan. Zo ook willen we een accu die geschikt is voor een zonnepaneel. Niet dat we straks een accu hebben waar geen zonnepaneel mee samen gaat.

Grt Jan
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Op zoek naar een nieuwe hh accu

Bericht door CapoJan »

Op basis van mijn ervaringen met het zoeken naar een hh-accu voor een Multivan kan ik je dit meegeven. Afhankelijk van hoe het laadcircuit zit, is er veel verschil. In de Multivan zit de hh-accu onder de bestuurderszit, maar dat is niet zo relevant. Wel van belang is dat beide accu's via de alternator geladen worden, waarbij een relais de laadstroom doorlaat zodra de startaccu volgeladen is. Door dit eenvoudige circuit kan je als hh-accu geen AGM accu gebruiken, want de karakteristieken daarvan zijn anders.
Indien jouw Westfalia-verbouwingen ook een ander laadsysteem betekenen, is wat hierboven staat niet relevant.

Ik loste het als volgt op: een 130 Wp zonnepaneel op het dak met een Victron omvormer. Daarin kan je instellen welk soort accu geladen moet worden. De overleden loodzuuraccu (85 Ah) werd vervangen door een Varta 95 Ah AGM. Deep cycle was nog beter geweest, want die kan veel dieper ontladen worden, maar deze kon ik gewoon krijgen. Dan is de beslissing eenvoudig.
Ik heb geen Westfalia inrichting, maar een Dometic compressorkoelkast. Vorige zomer bleek dit als combinatie prima te werken.

Eén bedenking: een zonnepaneel rendeert optimaal als de zon er loodrecht op staat. Dat betekent veel zonneënergie. Dat betekent ook veel warmte, dus dan wordt het interieur snikheet en moet de koelkast keihard koelen en dus veel verbruiken...
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Plaats reactie