Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje te water

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Pim WP
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 apr 2020, 13:01

Busje te water

Bericht door Pim WP »

Het zat al een paar jaar in mn hoofd om eens een keer een (oude) vw bus te gaan kopen maar zoals velen wellicht ook hebben kwam het er nooit echt van. Nu scrolde ik een paar weken geleden een beetje door facebook en zag daar een advertentie staan van een leuke witte T4 2.4D uit 1991. Busje zag er goed uit, was van een oude bekende en leek me wel wat. Contact opgenomen, afspraak gemaakt voor een ritje en toen kon ik natuurlijk niet meer terug. Dolblij met het oude beeste en direct het wekend er op naar de camping gegaan. Bij terugkomst busje netjes neergezet in het parkeervak en de Bearlock er opgezet terwijl die in zn vrij stond (wist ik veel dat dat ook kon als die in de achteruit stond :bonk ). Tot hier het leuke gedeelte...

die nacht (meer ochtend eigenlijk) staat er iemand aan de deurbel te trekken..Fuck wat moet de buurman nou om 04:30 van me?? de boodschap was dat er een wit busje met zn neus in het slootje lag :groteogen . Nog niet helemaal begrijpend van wat de boodschap nou was toch maar gaan kijken. En jawel hoor... daar trof ik de bus aan zoals op de foto hier onder, met de neus in het water. Dan weet je toch echt even niet wat je ziet :huilen :huilen Het water stond tot boven aan de zekeringenkast voor en kwam net niet tot het campergedeelte. Motor wel helemaal onderwater.

Bus er uit laten halen en naar een garage in de buurt laten brengen. dan de beslissing nemen of het de moeite waard is om aan de slag te gaan met reparatie. Mijn gedachten waren dat de motor wel weer zou gaan lopen, meer zorgen maakte ik me om de elektronica. Maar goed, dat zit natuurlijk bijna niet in een 30 jaar oude bus dus besloten om tot reparatie over te gaan.

Onderstaande hebben we gedaan
  • alle blubber er afgespoten
  • water uit de motor gehaald door droogstarten
  • stoelen en bekleding er uit (bekleding schoon gespoten en laten drogen, stoelen waren nog droog)
  • zekeringen kast vervangen door een gebruikte
  • Alle vloeistoffen er uit laten lopen en vervangen
Na een dag of 10 drogen en bovenstaande handelingen te hebben uitgevoerd hebben ze de motor kunnen starten. Liep redelijk maar koud starten ging erg lastig en dat bleek te komen door een lekkende brandstofpomp (zou dat kapot zijn gegaan door het te water gaan??). Na een revisie is dat probleem verholpen en slaat de motor (ook bij koude start) direct aan. :jumpklap. afgelopen wekend een wekendje weg geweest (was te mooi om niet te gaan :adhd ) en een km of 200 gereden. Na deze 200 km loopt de motor iets beter maar alsnog wel te rauw. zowel de garage als ik zoeken de oorzaak bij de verstuivers. die hebben ook een paar uur in water gestaan en dat lijkt me niet echt fantastisch.

Al met al blij met het resultaat dat die weer loopt en rijd. Toch zou ik dat rauwe lopen en het zwarte rookpluimpje uit de uitlaat graag fixen. Zouden jullie het dan ook in de verstuivers zoeken of zijn er andere suggesties?? Benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben.
Bijlagen
Busje er uit takelen
Busje er uit takelen
zo zag het er wel erg uit allemaal
zo zag het er wel erg uit allemaal
wat een feest dat we toch van het mooie hemelvaart wekend konden genieten.
wat een feest dat we toch van het mooie hemelvaart wekend konden genieten.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Busje te water

Bericht door Mickel Moen »

Nou ja zeg wat een verhaal. :ie

Hopen dat het hierbij blijft.
Veel plezier met de bus. :jumpklap
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Stephan80
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 dec 2019, 17:37

Re: Busje te water

Bericht door Stephan80 »

Dat is wel pech zeg, maar top dat ie weer loopt en rijdt. Ik zou een paar duizend ermee rijden en zien wat er gebeurt..
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: Busje te water

Bericht door Busfever »

Ik weet niet waar je woont, maar ik zou zeker je verstuivers laten testen bij de diesel service bedrijf.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje te water

Bericht door Multivan Generation »

De handrem gebruiken wil ook wel eens helpen. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Busje te water

Bericht door Pascal-141 »

water uit de motor gehaald door droogstarten
En hoe hebben ze dat precies gedaan ?

Ik hoop voor jou dat ze eerst de verstuivers verwijderd hebben , en dan zo de motor laten ronddraaien hebben op startmotor .
Als ze dat niet gedaan hebben , dan heb je nu gegarandeerd een paar kromme zuigerstangen . Als dat zo is , zal het niet lang goed gaan vrees ik.

En hopelijk hebben ze al minimaal een keer of 2 de motorolie vervangen , om zeker te zijn dat alle water er uit is ?
Versnellingsbak olie is hopelijk ook vervangen ? Anders zal daar ook water in zitten ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Busje te water

Bericht door Renew »

Jeetje, Wat een pech!
Gelukkig laat je je niet snel uit het veld slaan, zie ik uit het vervolg en was je weer snel onderweg.
Pim WP
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 apr 2020, 13:01

Re: Busje te water

Bericht door Pim WP »

Pascal-141 schreef: 27 mei 2020, 07:56
water uit de motor gehaald door droogstarten
En hoe hebben ze dat precies gedaan ?

Ik hoop voor jou dat ze eerst de verstuivers verwijderd hebben , en dan zo de motor laten ronddraaien hebben op startmotor .
Als ze dat niet gedaan hebben , dan heb je nu gegarandeerd een paar kromme zuigerstangen . Als dat zo is , zal het niet lang goed gaan vrees ik.

En hopelijk hebben ze al minimaal een keer of 2 de motorolie vervangen , om zeker te zijn dat alle water er uit is ?
Versnellingsbak olie is hopelijk ook vervangen ? Anders zal daar ook water in zitten ...
Klopt Pascal-141. Uiteraard eerst de verstuivers verwijdert en vervolgens de motor een paar slagen laten maken. Heb een filmpje met hoe het water er echt uit klutst :ie zal die komende dagen ook even plaatsen. Vervolgens een gebruikte maar zelfde type olie bijgevuld om te spoelen. Daarna verse olie er in gedaan. Alle vloeistoffen zijn voor de zekerheid vervangen, dus ook de versnellingsbak olie.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Busje te water

Bericht door odorf »

Mooi dat hij in ieder geval weer rijdt! :toppie

Motorisch kan ik niet zoveel toevoegen. Wat ik qua carrosserie aan zou raden is om de holle ruimtes en kokers die onder water hebben gestaan open te maken en hier als eerste goed te spoelen en na droging goed te conserveren. Het water/zand/modder kan op een aantal plekken residu achter hebben gelaten wat -later- voor corrosie problemen kan zorgen. De bus ziet er nu op het eerste ook nog vrij gaaf uit. Zou zonde zijn als hier versneld roest ontstaan doordat op plekken 'binnenin de constructie' problemen ontstaan.

Heeft geen vliegende haast, maar het is in mijn ogen een aandachtspuntje voor de nabije toekomst.

Wanneer je daar prijs op stelt kan ik een toelichting maken op de specifieke punten waar je moet zijn.
(Is allemaal zelf te doen)

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Busje te water

Bericht door websurfer »

Tjonge wat een verhaal
Snap alleen niet je bearlock deel
Hoezo in vrij op bearlock zetten
Een juist gemonteerde bearlock is alleen in zijn achteruit te bedienen
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Pim WP
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 apr 2020, 13:01

Re: Busje te water

Bericht door Pim WP »

websurfer schreef: 27 mei 2020, 12:36 Tjonge wat een verhaal
Snap alleen niet je bearlock deel
Hoezo in vrij op bearlock zetten
Een juist gemonteerde bearlock is alleen in zijn achteruit te bedienen
Ja dat zij mijn garage ook al. Maar die van mij kan dus zowel in zijn vrij als in zn achteruit op slot. Voortaan dus enkel op slot zetten als die in zn achteruit staat :muur
Pim WP
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 apr 2020, 13:01

Re: Busje te water

Bericht door Pim WP »

odorf schreef: 27 mei 2020, 11:17 Mooi dat hij in ieder geval weer rijdt! :toppie

Motorisch kan ik niet zoveel toevoegen. Wat ik qua carrosserie aan zou raden is om de holle ruimtes en kokers die onder water hebben gestaan open te maken en hier als eerste goed te spoelen en na droging goed te conserveren. Het water/zand/modder kan op een aantal plekken residu achter hebben gelaten wat -later- voor corrosie problemen kan zorgen. De bus ziet er nu op het eerste ook nog vrij gaaf uit. Zou zonde zijn als hier versneld roest ontstaan doordat op plekken 'binnenin de constructie' problemen ontstaan.

Heeft geen vliegende haast, maar het is in mijn ogen een aandachtspuntje voor de nabije toekomst.

Wanneer je daar prijs op stelt kan ik een toelichting maken op de specifieke punten waar je moet zijn.
(Is allemaal zelf te doen)

Succes!
Odorf
Daar zeg je me wat Odorf. Dat is inderdaad een heel goed idee en ga ik zeker doen. Zou super zijn als je me van advies zou willen voorzien. Lijkt me leuk om zelf te doen maar zou namelijk zelf niet weten hoe dat het best gedaan zou kunnen worden.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Busje te water

Bericht door bvddobb »

websurfer schreef: 27 mei 2020, 12:36 Een juist gemonteerde bearlock is alleen in zijn achteruit te bedienen
Is dat zo? Bij ons kan ‘ie in achteruit, 1, 3 en 5 op slot. Eigenlijk alle standen waarin de pook naar ‘voren’ staat. Alleen niet in z’n ‘vrij’. :yes
Oh, maar wacht eens: wij hebben geen ‘Bearlock’, maar die andere, ‘Construct’. Misschien is dat het verschil.
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Busje te water

Bericht door websurfer »

Bvddobb

Wilde eigenlijk reageren dat de achteruit naar beneden zat heb je een t5 pffff

Denk dat het merk wel het verschil maakt ja
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Busje te water

Bericht door odorf »

Daar zeg je me wat Odorf. Dat is inderdaad een heel goed idee en ga ik zeker doen. Zou super zijn als je me van advies zou willen voorzien. Lijkt me leuk om zelf te doen maar zou namelijk zelf niet weten hoe dat het best gedaan zou kunnen worden.
Ik heb ook geen ervaring met schade beperken na een onvrijwillig bad, maar wel ervaring met roest wegwerken in het binnenste van de T4 :toppie (en daardoor denk ik wat kijk te hebben op mogelijke risicogebieden.)

Mij lijkt het zoals gezegd een goed idee om de holle ruimtes die onder water hebben gestaan via de gaten uit te spuiten, goed laten drogen. En daarna behandelen met een holle ruimte beschermer.

Maar ... je zou ook eerst het deurpaneel kunnen verwijderen. En daar achter kijken hoe het staat met de aanslag. Dit is mogelijk een goede indicator of uitspuiten echt nodig is. Anders zou je kunnen volstaan met het aanbrengen van een holleruimte-beschermer. (En bespaar je de tijd van uitspuiten en vooral het drogen. Al is het daarvoor wel het juiste weer)

De holle ruimtes:

Zoals; (van voor naar achter)
De stalen bumperbalk (achter de plastic bumper) bereikbaar via diverse gaten aan voor en achterzijde.

De langsdragers. (De balken aan weerszijden van de motor waar o.a. de motorbeschermbak in vast wordt geschroefd. )
Onderop deze foto de langsdrager. Boven het schuine balkje met de ovalen stopjes.
Onderop deze foto de langsdrager. Boven het schuine balkje met de ovalen stopjes.
D4CFCA3D-0A42-4166-8C1A-3F5200E49283.jpeg (22.26 KiB) 1868 keer bekeken



De schuine balkjes van de langsdrager naar de bumperbalk-hoeken.
Het makkelijkste hierbij is om één van de ovale zwarte stopjes te verwijderen. (En na behandeling weer terugplaatsen)

Andere kant van het schuine balkje.
Andere kant van het schuine balkje.

Het Sub-frame (dat zit onder(achter) de motor. )
Dit is het deel waar de voorwielophanging aan vast zit. Is dik staal, roest niet zo snel weg, maar wel een holle ruimte. (Zie voor foto de volgende pagina)

De wielkasten. Hiervoor zou het middelste van de 3 afdichtstopjes (kijkend richting deur) verwijderd moeten worden. (Rondom kit wat lossnijden en dopje loshalen) na behandeling stopje weer terugplaatsen. Belangrijk; Stopje afdichten met MS-polymer kit. Of minimaal een hoeveelheid bodembeschermingswas zodat dit stopje geen vocht meer kan doorlaten.

Als je dit spoelt; Water zou via de deurdorpel weer weg moeten lopen.

De wielkast naar achteren gezien
De wielkast naar achteren gezien
Deurdorpel. Onder de instapbak aan de achterkant van het dorpel zitten twee stoppen die zich redelijk eenvoudig laten verwijderen. (Terugplaatsen met was)
Laatst gewijzigd door odorf op 02 jun 2020, 16:59, 4 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie