Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
BramW
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2020, 17:12

T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door BramW »

Hoi allemaal,
Sinds een tijdje zijn wij opzoek naar een T4 camper. We hebben er al meerdere bekeken maar zien helaas vaak roest. Nu hebben wij er weer 2 op het oog alleen hebben wij er zelf nog weinig verstand van.

De 1e optie is een T4 2.4 Diesel (uit 1992) met rond de 230.000 km gelopen en geen roest bij de wielkasten. Nu las ik alleen op verschillende plekken op internet Dat de 2.4 Diesel minder goed mee gaat in het verkeer. Nu is dat voor ons niet zo’n probleem aangezien ik een rustige rijder ben maar wel vraag ik mij af of deze motor ongeveer even lang mee kan gaan als de 2.5 TDI of dat er nog meer nadelen aan de 2.4 Diesel zitten? (las ook ergens dat de 2.4 diesel nog wel eens problemen wil hebben).

De 2e optie is een T4 2.5 TDI (uit 1997) met rond de 240.000 km gelopen en WEL roest bij de wielkasten. Deze optie is wel een stukje duurder (ongeveer 5.000 euro). Bij deze is mijn vraag of de roest een groot probleem is of dat dit goed te verhelpen is en wat dan een kostenschatting kan zijn?
Ons budget gaat tot ongeveer 15 duizen euro, dit kan eventueel nog heel iets hoger.

(1) Onderstaande foto is een voorbeeld van het minst goed uitziende wielkast van de 2.5 TDI
Afbeelding

(2) Dit is een foto van een andere T4 met een voorbeeld van roest wat vaak zijn tegen gekomen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Snautzer »

Hoi,lees deze even.https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 23&t=63513

Er zijn best veel threads hierover. Zoek functie ziet in het vergroot glaasje rechts boven.
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Oudbusje »

Wat wordt er gevraagd voor de twee T4's? Wij hebben recent een verlengde T4 2.4 diesel gekocht met roest. Een tochtje langs een schadehersteller vertelde ons dat alle roest weg krijgen 7000 euro kost. Nou hebben wij wel meer roest dan alleen bij de wielkasten. Er is ook schade van een botsing met roest aan de zijkant op een naad en roest bij de voorruit en roest bij een zijraam.

We kiezen ervoor om eerst de voorkant aan te pakken en mogelijk later de achterkant. De voorkant alleen (twee nieuwe wielkasten en een roestvrije voorruit) kost ongeveer 3500 euro. We hebben 6000 euro voor de bus betaald.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door odorf »

geen roest bij de wielkasten.
Dat zegt nog niet veel. Er zijn veel plekken die je als je er niet onder gaat liggen met een goede lamp ook nooit zult zien. (En soms zelfs alleen door verwijdering van de bodembeschermingslaag naar voren komen)

Wielranden is misschien 5% van de mogelijke roest probleemplekken.

Voor beide geldt;
Binnenkanten wielkasten, schuine balkjes voor, vloer onder accu, vloer achter achterste wielkasten etc. Als je ook maar een klein scheurtje in de flexibele bodembeschermingslaag ziet kan ik je met zekerheid vertellen dat daar een roestberg onder begint.

Die TDI is een veel soepeler motor. En het kán zijn dat het met wat bijwerken van de roestranden een tijdje goed blijft. Voordeel van een ‘97-er is dat de voorspatborden geschroefd/gekit zijn. En dat deze makkelijker te verwijderen zijn. Ook voor reparatie/vervanging.

Wees gewaarschuwd!
Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door pwhooftman »

Oudbusje schreef: 27 jun 2020, 20:03

De voorkant alleen (twee nieuwe wielkasten en een roestvrije voorruit) kost ongeveer 3500 euro. We hebben 6000 euro voor de bus betaald.
Dat vind ik erg veel geld. Het plaatwerk kost nieuw bijna niets (enkele tientjes per spatbordrand), een nieuwe voorruit hooguit een paar honderd, en dan nog het spuitwerk. Het lijkt me sterk dat een schadehersteller er een week full-time mee bezig is.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door MarkV »

Vergeet het laswerk niet. Dat kan aardig oplopen qua uurtjes. Pas maken, netjes lassen zodat het plaatwerk niet gaat golven. En het spuiten op zich is het werk niet. Het strakmaken en schuren, daar gaat ook aardig wat tijd inzitten.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Oudbusje »

Een paar roest plaatjes (ik heb er helaas nog meer :-() Wij dachten eigenlijk dat het wel meeviel met de roest. Tot we bij de schadehersteller waren...Hebben er twee bezocht. Eentje wilde er niet meer aan beginnen hij is al 72 en zei: 'je weet nooit wat je aantreft' en 'en dan gaan ze vervolgens roesten op de lasnaden'. De ander wilde het wel doen maar voor een flinke hap geld. Nog niet verder geinformeerd bij een derde. Het goedkope plaatwerk daar wilde ze geen van allen mee werken. "Dat past niet, je moet originele onderdelen hebben".

Dus TS, ik zou voor zo min mogelijk roest gaan. :bonk
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-05-23 at 10.48.50 (6).jpeg
WhatsApp Image 2020-05-23 at 10.48.50 (4).jpeg
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door koensch »

ik had ook heel veel roest op m'n achterklep. mijn T4 is omgebouwd van kastenwagen naar DC, in een dichte klep is naderhand een raam geplaatst. Recept voor disaster.

ben op zoek gegaan naar een 'harde' achterklep met dezelfde kleur (na ja, ongeveer dezelfde kleur), had wel een paar butsen, maar geen roest.
klep gewisseld, klaar is kees..... voor 150,= zelfs geen spuitwerk.

schadeherstel bedrijven willen er eigenlijk niet aan beginnen. heel veel werk, hoog risico (ellende wat los komt) en een particulier met een busje van 25 jaar oud heeft minder te besteden dan die leasemaatschappij die bijna nieuwe auto's laat herstellen. valt dus weinig aan te verdienen.

je komt dus al snel in het "klus" circuit terecht.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door pwhooftman »

Oeh ja, oudbusje, dat is niet een beetje roest, dat vraagt om een nieuw stuk wielkuip, en een heel nieuw stuk in te lassen raamkader. Is dit een originele vw camper waar je 6000 voor betaald hebt?

Aan TS, ook ik zou de voorkeur geven aan 'geen roest'. Als het eenmaal roest is dat vaak alleen te verhelpen door laswerk.
BramW
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2020, 17:12

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door BramW »

Bedankt voor alle reacties al zo snel.
Snautzer schreef: 27 jun 2020, 19:52 War denk je hiervan viewtopic.php?f=5&t=64775&p=466428#p466428
Ziet er leuk uit maar helaas zijn wij opzoek naar iets met een slaaphefdak.
Oudbusje schreef: 27 jun 2020, 20:03 Wat wordt er gevraagd voor de twee T4's?
De 2.4 Diesel "zonder roest" is de vraagprijs 9.500 en de 2.5 TDI met wat roest is de vraagprijs rond de 15.000 dacht ik.

Wij gaan komende week bij de 2.4 diesel kijken en zullen inderdaad goed kijken naar andere plekken of daar wel of geen roest zit. Ook zijn wij sowieso van plan een aankoopkeuring te laten doen aangezien wij er zelf zo weinig verstand van hebben.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Lutra »

Met het budget van TS wordt het heel lastig/onmogelijk een roestvrije T4 Westfalia te vinden, misschien wel een zelfbouw camper. Wel komt ook de T5 met de 2.0 TDI in beeld voor ombouw naar een (eenvoudige) camper.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2020, 11:33

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door juke »

Hé ik heb de mijne nu drie weken, T4 2.5 tdi-coach van 96' gekocht in NL en gehomologeerd in België.
Moet zeggen hij zag er mooi uit, nieuwe wielkasten + herspoten, hier en daar wat opgeknapt, 270.000 km, binnenkant heel proper, fakturen van vervangende onderdelen distributie - multiriem-waterpomp op 240.000 km, nieuwe drukplaten-vliegwiel enz.. remblokken-schijven-klauwen allemaal vervangen in 2019, dus ik dacht dit is een koopje 12500 € betaald wat niet veel is en een volledige geschiedenis van de T4 was trouwens de tweede eigenaar wauw 😳 deze had hij geïmporteerd uit Duitsland in 2011 van de eerste eigenaar.
Maar... de keuring was een nachtmerrie afgekeurd door slechte staat carrosserie onderkant, voorbumperbalk rot, achterbumperbalk moest aangepakt worden hier en daar wat laswerk...
Deze was amateuristisch opgelapt, om gebreken weg te steken wtf 🙄.
Nu in België zijn ze wel veel strenger op de keuring dan in NL dat weet ik nu ondertussen 😅 Hij was trouwens blanco gekeurd in NL dus ik dacht wauw een koopje = kopen die T4.
Nu heb ik laswerk moeten laten uitvoeren, tweedehands voorbumperbalk-achterbumperbalk zelf omgereden in NL ik kwam aan 1000 € werken uit en aan onderdelen (200 €)
Nu bij een erkende carrosserie beginnen ze daar niet aan, dus via via iemand gevonden voor deze karwei.
Terug naar de keuring... met een ei in mijn broek stress.... goedgekeurd oeffff my happy 😀
Eerlijkheid gezegd ik zag het niet meer zitten en dacht buiten met die T4, wat is de volgende kost, is hij nog te vertrouwen,... even heel kwaad op die vorige eigenaar maar gelukkig kwam hij voor een stuk tussen de kosten.
Deze T4 heeft mij nu al 2000 € extra gekost maar wel alle onkosten inb.
Pas op er is nog werk aan hoor maar niet zo dringend... blijft nog altijd een oud busje kosten ga je altijd hebben.
Dus nu wachten op de nr.platen en op reis vertrekken, trouwens mijn vrouw wilt naar de Waddeneilanden in NL, iemand die mooie plekjes weet zijn om te staan.
Jurgen
Bijlagen
IMG_20200625_141322.jpg
IMG_20200625_141452.jpg
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Oudbusje »

pwhooftman schreef: 28 jun 2020, 09:43 Oeh ja, oudbusje, dat is niet een beetje roest, dat vraagt om een nieuw stuk wielkuip, en een heel nieuw stuk in te lassen raamkader. Is dit een originele vw camper waar je 6000 voor betaald hebt?
Ja het is een originele Westfalia California Club. Wat is dat degelijk spul zeg, die inbouw van Westfalia. Ziet er nog fantastisch uit, is nog helemaal heel, zelfs na 26 jaar.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Pascal-141 »

Een 92-er zonder roest ? Dat is een zeldzaamheid ... waarschijnlijk ooit al eens herspoten ? Probleem is dat de belangrijkste roest van buitenaf niet zichtbaar is voor het niet getrainde oog, en vooral onderhuids zit .
Een 2.4d is geen slechte motor , maar is gewoon te traag om met het verkeer mee te kunnen , zeker met het verhoogde gewicht van een camper .
Een 2.5tdi is een wereld van verschil tov 2.4d , en zal ook véél langer meegaan dan de 2.4d .

Een beetje oppervlakkig roest aan de wielranden stelt niks voor , wat onderhuids zit is veel belangrijker
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Meert_VR6 »

ik had ook een T4 2.4d uit 1992 gekocht waar ik dacht "weinig" roest aanzat, buiten wat roest aan de wielkasten.
jammer genoeg komt er nogal wat tevoorschijn eenmaal je begint met demonteren.

kijk eens op deze link, daar staan een heel deel plaatsen tussen waar je roest kan verwachten.
deze reparatie heeft meer gekost dan ik voor de bus betaald had...

https://myalbum.com/album/7tthnCrl4hmf

succes! :)
Plaats reactie