Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
bobv

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door bobv »

Voor de belastingdienst geen probleem. Als je maar te allen tijde aan de eisen voldoet
Groeten
Bob

VW T5 96kW 2008
Safaz

Bericht door Safaz »

Ja dat is ook wat ik dacht, dus maakte me wel even zorgen toen ik de rest las.

Ik heb net een paar keer de belastingdienst proberen te bellen maar telkens te horen gekregen dat ik later moest proberen want zelfs de wachtrij was vol.
Snautzer

Bericht door Snautzer »

bobv schreef: do okt 01, 2020 12:17 Wat een flauwekul weer allemaal hier boven.
De geleerden hier roepen steeds dat er bij de keuring foto's gemaakt worden door de RDW en als je daarvan gaat afwijken dat je dan een groot probleem hebt.
Nou, in Heerenveen worden geen foto's gemaakt en dus geen dossier aangelegd waar evt een verzekeraar kan controleren of er na de keuring iets is veranderd.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt en als ik hetzelfde zou willen als TS zou ik het gewoon doen.

En wat nou als je een gebruikte zelfbouwcamper koopt waarvan de zitplaatsen achteraf gewijzigd zijn, heb je dan ook een groot probleem? Je weet nl niet hoe hij gekeurd is.

Ik wil wel eens een schrijven zien waaruit blijkt dat de verzekering niks uitkeert vanwege bovenstaande.

Dus Snautzer, laat maar zien.
Bobje bobje jongen toch, weet je wat jij kan doen.... Dat ruzie toontje man, man man.

Bij aanvraag kwarttarief dien je fotos op te sturen. En daarmee komen ze dan ook langs als ze daar trek in hebben. De belastings dienst bobje . ....De belastingdienst bobje. Niet de rdw, niet de verzekering. De belasting.
Om te kijken of je niet onterecht kwart tarief krijgt. A
Hanz

Bericht door Hanz »

Op de site van de Belastingdienst vind je een formulier om het kwarttarief aan te vragen. Op dit formulier staat bij de plaats van ondertekening het volgende vermeld:

"Ik verklaar dat het motorrijtuig voldoet aan alle voorwaarden om in aanmerking te komen voor het aangevraagde bijzondere tarief.
Ik stuur bewijzen en foto’s mee waarmee ik kan aantonen dat het motorrijtuig aan de voorwaarden voldoet én waaruit de inrichting
van het motorrijtuig blijkt."

Je moet dus bewijzen en foto's meesturen. Als je tussentijds de inrichting verandert rijd je dus met een andere inrichting dan waarvoor het kwarttarief is aangevraagd en toegekend. Dat zou dus een probleem kunnen geven.

Ah, Snautzer was mij net voor, maar nu zien jullie ook de officiële tekst.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
bobv

Bericht door bobv »

Man man man. Volgens mij ging de discussie over het wijzigen van een langsbank naar een gewone bank in de rijrichting, met gordels. Dat zou een groot probleem zijn, verzekeringstechnisch.

Foto's stuur je mee bij de aanvraag kwarttarrief om aan te tonen dat je aan de eisen voldoet. Als ze ooit komen controleren of als je eens in een fuik rijdt, moet je aantonen dat je aan alle eisen voldoet, je hoeft niet aan te tonen dat je niks hebt veranderd.

Denk je nou echt dat de belastingdienst van elke omgebouwde bestelbus foto's in een archief hebben, waaruit ze op een controleplaats kunnen controleren of je nog wel dezelfde inrichting hebt als ten tijde van de aanvraag? Echt niet. Dat hoeven ze ook niet, als je maar voldoet aan de eisen.

Als ik bijvoorbeeld een bus laat keuren met draaibare voorstoelen en een vast bed, en er later een slaaphefdak op zet, heb ik beneden alleen maar een keukenblok, afsluitbare bergruimte en een tafel nodig. Denk je dan echt dat ik weer opnieuw foto's moet maken voor de belastingdienst? Ze zien me aankomen. Wat moeten ze met die foto's?

Man man man
Groeten
Bob

VW T5 96kW 2008
bobv

Bericht door bobv »

Hanz schreef: do okt 01, 2020 13:44 Als je tussentijds de inrichting verandert rijd je dus met een andere inrichting dan waarvoor het kwarttarief is aangevraagd en toegekend. Dat zou dus een probleem kunnen geven.
Zou je dan voor elke tussentijdse wijziging opnieuw een aanvraag moeten doen en foto's meesturen? :muur :muur :muur :muur :muur
Groeten
Bob

VW T5 96kW 2008
Hanz

Bericht door Hanz »

Dat zou je aan de Belastingdienst moeten vragen.
Ik heb zelf bijvoorbeeld van een draaideurtje een schuifdeurtje gemaakt. Ik denk (maar dat is dus mijn mening) dat de Belastingdienst daar niet moeilijk over zal doen want in dit geval is er nog steeds sprake van dezelfde afsluitbare kast op dezelfde plek.
Maar als je een bank in de langsrichting ruilt voor een andere bank in de dwarsrichting, en daarmee dus ook de slaapplaatsen verandert, dan heb je het wel over een andere inrichting. En ik denk (maar dat is wederom mijn mening) dat de Belastingdienst daar wel moeilijk over kan doen.
En we weten hoe de Belastingdienst werkt. Als de inrichting anders is dan waarvoor kwarttarief is aangevraagd dan kan het zomaar gebeuren dat de toekenning ongeldig wordt verklaard en dat met terugwerkende kracht het volle tarief in rekening wordt gebracht. Zeer waarschijnlijk nog verhoogd met een boete. En dat kan behoorlijk in de papieren lopen.
bobv

Bericht door bobv »

Waar zou de belastingdienst over vallen bij een controle als je aan alle eisen voldoet?

Iets met beren op de weg? :muur
Groeten
Bob

VW T5 96kW 2008
Hanz

Bericht door Hanz »

Lees de laatste alinea van mijn vorige bericht nog eens. Als de inrichting wezenlijk anders is dan waarvoor de aanvraag is gedaan dan kunnen ze in principe de toekenning van kwarttarief ongedaan maken.
In hoeverre dit in de praktijk ook gebeurt dat zal je bij de Belastingdienst zelf moeten navragen, ik kan niet namens hen spreken. Of misschien zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben.
Je kunt ook andersom redeneren. Als je elk moment zonder problemen de inrichting kan veranderen zolang jij maar vindt dat je aan de eisen voldoet, waarom zou de Belastingdienst dan om bewijzen en foto's vragen? Dan zou alleen een verklaring dat je aan de eisen voldoet voldoende zijn.
bobv

Bericht door bobv »

Wordt hier best wel moe van. Als ik aan de eisen voldoe heb ik er recht op.

Het is iedere keer, ik denk dit en denk dat, naar mijn mening zus en mijn mening zo, het zou zo maar kunnen dat en zeer waarschijnlijk dit, maar nooit een keer met wáár het staat dat de belastingdienst daar moeilijk over doet.

Pffff
Groeten
Bob

VW T5 96kW 2008
Hanz

Bericht door Hanz »

bobv schreef: do okt 01, 2020 15:03 Wordt hier best wel moe van. Als ik aan de eisen voldoe heb ik er recht op.
Je vergeet één ding: niet jij, maar de Belastingdienst bepaalt of je aan de eisen voldoet. En ze doen dat op basis van informatie en foto's die jij aanlevert. En waar dat staat? Gewoon op het aanvraagformulier.
En als bij controle blijkt dat de inrichting anders is dan de informatie die je hebt verstrekt, dan kan je honderd keer roepen dat je aan de eisen voldoet, maar dan is het wederom de Belastingdienst die bepaalt of zij dat ook vinden.
Sorry, maar zo werkt het in dit land.
Snautzer

Bericht door Snautzer »

Screenshot_20201001-152235_Drive.jpg

Zie ondertekening.
bobv

Bericht door bobv »

Hanz schreef: do okt 01, 2020 15:13 En ze doen dat op basis van informatie en foto's die jij aanlevert.
En als bij controle blijkt dat de inrichting anders is dan de informatie die je hebt verstrekt,
Pffffffff

Laat ik het dan zo zeggen; de foto's die je aanlevert bij je aanvraag zijn bij een controle door de belastingdienst niet te zien. Waarschijnlijk wel bij een gepland huisbezoek maar niet bij welke andere controle dan ook. Bij die controle kunnen ze wel zien dat je gebruik maakt van het kwarttarrief en dat je dus aan de eisen moet voldoen.
En dat is wel een feit.
Groeten
Bob

VW T5 96kW 2008
bobv

Bericht door bobv »

Snautzer schreef: do okt 01, 2020 15:24 Screenshot_20201001-152235_Drive.jpg

Zie ondertekening.
kun je het zelf lezen? Ik vind het te wazig. Waarschijnlijk staat er iets in de trend van dat je aan de eisen voldoet en je het naar waarheid hebt ingevuld. Maar daar staat vast niet dat je er daarna niks meer aan mag veranderen zonder de belastingdienst in kennis te stellen.

En waar blijft je antwoord over problemen met de verzekering? Want daar ben ik wel heel benieuwd naar.
Groeten
Bob

VW T5 96kW 2008
bobv

Bericht door bobv »

Overigens zit er in het noorden van het land een hefdakinbouwer waar je tegen een vergoeding ook je bus kan laten keuren. Die zetten er dan even een leen interieur in om aan alle eisen te voldoen. Bij ophalen van de bus is dit interieur er al weer uit. De vermeende foto's van de RDW en de belastingdienst zullen dan dus al nooit overeen komen.
Groeten
Bob

VW T5 96kW 2008
Plaats reactie