Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

[kogel door de kerk: bus gekocht!] VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

[kogel door de kerk: bus gekocht!] VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Beste allemaal,

Mijn eerste post, dus eerst netjes voorstellen. Mijn naam is Tim, 33 jaar oud. Toen ik 14 was kocht mijn vader een T4 transporter in pick-up variant. De 2.4D uit 1991. Een gigantisch afgeragde bak die we samen hebben opgeknapt tot een fatsoenlijk rijdend en uitziend geheel, inclusief afzetunit.

Nu ben ik zelf aan de beurt! We willen een T4 California gaan rijden voor dagelijks gebruik én om veel tripjes te maken. Een bus staat al jaren op de planning, maar nu met twee kleine kinderen lijkt het ons een ontzettend praktisch vervoersmiddel. Ik weet al helemaal wat ik wil. De 2.5TDI, van fabrieksaf uitgerust door Westfalia met zo'n 200-200K op de teller en met een bouwjaar vanaf 2000. Kost een paar cent, maar ze hebben hun robuustheid inmiddels bewezen en lijken erg waardevast.

Sinds enkele weken ben ik wat bussen aan het bekijken. Waar ik tot nu toe eigenlijk nog niet over nagedacht heb is het volgende: met twee kleine kinderen op de achterbank is het erg fijn dat de bank in 'voorste' positie kan staan. De Freestyle die ik afgelopen week bekeek had twee gordels met allebei een verschillende lengte. De ene was lang genoeg om tot vooraan te reiken, de andere een meter te kort. Daar heb je dus niets aan.

Mijn eigenlijk hele simpele vraag: passen in een T4 (vanaf bouwjaar 2000) de originele gordels (die doorgaans achterin de bus gemonteerd zijn) nog om de kinderstoelen/maxi cosis heen als de bank in de voorste stand staat, dus dichtbij de voorstoelen?

En zo nee; is er een alternatief denkbaar zoals langere gordels óf een aparte gordelset die je aan de bank kunt bevestigen?

Groet,
Tim
Laatst gewijzigd door timv op 22 okt 2020, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door chv »

Als je toch in de markt bent voor een bus van 20k,
Dan zou ik ook nog wel een paar honderd euro overhebben voor zo’n Westfalia tussenbankje met ingebouwde gordels.
Enne qua waardevastheid:
Ik zie met angst en beven de komende jaren alle milieumaatregels die hun effect vroeger of later de waarde van onze California’s wel MOETEN gaan beïnvloeden.
De vraag is niet of, maar wanneer. :ie

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door WelkomBuiten »

Onze freestyle van 2003 heeft (volgens mij) originele grijze gordels. In de voorste stand zijn deze bruikbaar, maar of een maxicosi past, durf ik niet te zeggen.

In onze t2 gebruikte ik toen onze oudste nog een baby was een gordelverlenger. Werkte prima.
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door peetjeadhdtje »

Het tussenbankje is een en al ellende, vooral bij weekendje/vakantie. Hij staat altijd in de weg voor deurtjes. Op de camping weer in en uitladen, hoes erover. Lijkt handig is maar is het niet. Hebben hem voor veel geld gekocht en maar 3 keer gebruikt. Gelukkig weer zonder verlies kunnen verkopen.
Had die handelaar van die bus geen oplossing?
En waardevastheid? Zeker weten. En binnenkort kunnen we weer stemmen en deze dieselrijder zal bepaalde partijen zeker mijden. En mochten de boomknuffelaars de overhandkrijgen komen er voor oude dieselbusjes accu ombouwpakketjes beschikbaar. Misschien met subsidie?
Deze doet het al https://schilderelectric.nl/
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door J vd Pal »

Houd er rekening mee dat de bank NIET is bedoeld om met passagiers in de voorste stand gebruikt te worden! Dit staat nadrukkelijk in de gebruiksaanwijzing.

Als je een Freestyle (of een andere bus van na 2000) op het oog hebt dan zitten er Isofix bevestigingspunten in de bank (herkenbaar aan 4 vierkante uitsparingen in de achterkant van de rugleuning van de bank). Dan heb je in het begin de gordels niet nodig.

Tussenbank is een zwaar ding (37 kg zonder hoofd- en armsteun) en is niet iets wat ik voor en na elke rit op vakantie in en uit de bus zou willen tillen. Voordeel is wel dat de kinderen dan echt dichtbij zitten, dichterbij dan met de bank kan. Wij hebben er eentje die gebruikt wordt als er 6 personen mee moeten maar op vakantie blijft deze mooi thuis.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door eindgebruiker »

peetjeadhdtje schreef: 22 sep 2020, 00:02 ...komen er voor oude dieselbusjes accu ombouwpakketjes beschikbaar. Misschien met subsidie?
Deze doet het al https://schilderelectric.nl/
"We werken met alle soorten oldtimers met een bouwjaar van voor 1998."

Voor 35 mille heb je dan een actieradius van 100 km.
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door peetjeadhdtje »

aan 100 km heb ik genoeg. Een maat van mij heeft een Twizzy van renault met 100km actieradius. 3x raden wat hij op de bagagedrager heeft staan te ronken verstopt in een oude rietenkoffer. Honda...... :proost
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Ah, dank voor de scherpe opmerking! Goed om te weten dat de voorste stand niet bedoeld is om mee te rijden. Isofix is natuurlijk een goede optie, Heb nu een kinderstoel met Isofix waar óók een gordel voor nodig is om het voorste 'tafeltje' tegen te houden.

De opmerking over een tussenbank begrijp ik heel goed. Wel veel gedoe inderdaad om zo'n ding er in en uit te slepen. Ik heb met regelmaat ruimte nodig om wat grotere dingen te vervoeren :)
J vd Pal schreef: 22 sep 2020, 07:33 Houd er rekening mee dat de bank NIET is bedoeld om met passagiers in de voorste stand gebruikt te worden! Dit staat nadrukkelijk in de gebruiksaanwijzing.

Als je een Freestyle (of een andere bus van na 2000) op het oog hebt dan zitten er Isofix bevestigingspunten in de bank (herkenbaar aan 4 vierkante uitsparingen in de achterkant van de rugleuning van de bank). Dan heb je in het begin de gordels niet nodig.

Tussenbank is een zwaar ding (37 kg zonder hoofd- en armsteun) en is niet iets wat ik voor en na elke rit op vakantie in en uit de bus zou willen tillen. Voordeel is wel dat de kinderen dan echt dichtbij zitten, dichterbij dan met de bank kan. Wij hebben er eentje die gebruikt wordt als er 6 personen mee moeten maar op vakantie blijft deze mooi thuis.
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Voor 20K of iets meer heb je ook een T5 met euro 4. Maar of dat nou op termijn echt het verschil gaat maken, ik denk het niet... Ik heb een hekel aan binnensteden met de auto, dus een P&R of buiten de steden blijven is voor mij helemaal prima de komende 5-10 jaar. Daarna zien we wel weer...

chv schreef: 21 sep 2020, 22:52 Als je toch in de markt bent voor een bus van 20k,
Dan zou ik ook nog wel een paar honderd euro overhebben voor zo’n Westfalia tussenbankje met ingebouwde gordels.
Enne qua waardevastheid:
Ik zie met angst en beven de komende jaren alle milieumaatregels die hun effect vroeger of later de waarde van onze California’s wel MOETEN gaan beïnvloeden.
De vraag is niet of, maar wanneer. :ie

Mvg,
Charles Vos
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door J vd Pal »

Met kleine kinderen is een T4 California een betere keuze want het interieur is een stuk steviger dan van een T5 California. Een T4 heef tt geen glazen plaat over het fornuis en ook geen kwetsbare rol deurtjes.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door bvddobb »

J vd Pal schreef: 22 sep 2020, 13:01 Met kleine kinderen is een T4 California een betere keuze want het interieur is een stuk steviger dan van een T5 California. Een T4 heef tt geen glazen plaat over het fornuis en ook geen kwetsbare rol deurtjes.
+1

Zelfs wij, als voorzichtige bijna-bejaarden met alle kinderen inmiddels de deur uit, maken onbedoeld nog wel eens wat kapot in onze T5... Dat zou in zo'n ouderwets-degelijk Westfalia-interieur toch minder gauw gebeuren!
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Kijk, dit zijn mooie tips. Dank! Sowieso ben ik fan van de algemene degelijkheid van een T4, zowel in- als exterieur. Het elektrische dak van de T5 gaat me eigenlijk een stapje te ver, nog los van het feit dat ik de T5 pas vanaf het facelift model optisch fatsoenlijk vind en daardoor direct veel duurder (35-45K)... :)

Nog wel een puntje: wat zijn die T4'tjes ****duur geworden de afgelopen jaren! Ik zie bussen langskomen van 1997-2000 met 3 of 4 ton op de teller waar ze met droge ogen 18-20K voor vragen. Of zelfs bussen die geadverteerd worden als 'California' maar gewoon een ombouw-bus zijn. Hoeft niet slecht te zijn, maar is toch een gokje. Ik hou het de afgelopen 4-6 maanden een beetje in de gaten en heb geen haast om iets te kopen, maar wil vooral een eerlijke en goede bus kopen. Hoop dus stiekem op een schuurvondst :)

Nu eentje (een gewone Coach) op het oog uit 2001 met 200K die er perfect uit lijkt te zien. Heel net step-by-step interieur, sinds 10 jaar in Nederland (import) en NAP sindsdien, splinternieuw tentdoek, lakwerk vorige maand aangepakt bij de spuiter op de bekende plekken (wielkasten en achterklep opnieuw gespoten) en hij krijgt preventief een nieuwe koppeling. Inclusief groot onderhoud, nieuwe APK en garantie van 3 maanden moet dat toch nog 24K kosten. Hartstikke veel geld, maar tegelijkertijd een goede prijs als je sommige gedrochten ziet voor 20K.....


bvddobb schreef: 22 sep 2020, 14:10
J vd Pal schreef: 22 sep 2020, 13:01 Met kleine kinderen is een T4 California een betere keuze want het interieur is een stuk steviger dan van een T5 California. Een T4 heef tt geen glazen plaat over het fornuis en ook geen kwetsbare rol deurtjes.
+1

Zelfs wij, als voorzichtige bijna-bejaarden met alle kinderen inmiddels de deur uit, maken onbedoeld nog wel eens wat kapot in onze T5... Dat zou in zo'n ouderwets-degelijk Westfalia-interieur toch minder gauw gebeuren!
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door peetjeadhdtje »

Die roldeurtje zijn 10 maal makkelijker met kleine kinderen. Telkens een van die e....rs opzij duwen wil je een deurtje kunnen openzwaaien om even wat te pakken. Zit je weer met een deurtje tegen een zandwagen, emmertje schelpjes of poeppotje te hannesen.
Nee, ik zou zo de roldeurtjes in mijn t4 1995 inbouwen zoveel gemak.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door bvddobb »

peetjeadhdtje schreef: 22 sep 2020, 15:08 Zit je weer met een deurtje tegen een zandwagen, emmertje schelpjes of poeppotje te hannesen.
:bifun
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door J vd Pal »

peetjeadhdtje schreef: 22 sep 2020, 15:08 Die roldeurtje zijn 10 maal makkelijker met kleine kinderen. Telkens een van die e....rs opzij duwen wil je een deurtje kunnen openzwaaien om even wat te pakken. Zit je weer met een deurtje tegen een zandwagen, emmertje schelpjes of poeppotje te hannesen.
Nee, ik zou zo de roldeurtjes in mijn t4 1995 inbouwen zoveel gemak.
Als de schuifdeurtjes net zou stevig zouden zijn als de deurtjes dan heb je gelijk. Helaas zijn ze dat niet, de schelpjes ui de emmer blokkeren binnen de kortste keren het deurtje en de zandauto valt vanaf het bovenste bed door de glasplaat van de kookplaat, Wij spraken een paar jaar geleden een stel met kleine kinderen in Noorwegen en zij vertelden dat de verkoper van hun bus bijna weigerde om een T5 aan hen te verkopen omdat zij nog kleine kinderen hadden. Dat zou teveel problemen geven en ze konden beter een T4 kopen was zijn advies. Let wel beide auto's stonden naast elkaar te koop en de T5 was 10K duurder!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie