Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 Motor probleem - Opgelost

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

T4 Motor probleem - Opgelost

Bericht door JornT »

Beste weetjewellers!

Mijn eerste post hier… ipv een 'voorstel rondje' :yes wordt het gelijk een 'weten jullie wat er mis is met mijn busje rondje' :bonk

Sinds een paar maanden heb ik een VW T4 0.7D uit 1998 met 270000 kilometers. De eerste eigenaar heeft ‘m omgebouwd naar camper en een Turbo geïnstalleerd. Volgens mij gaat het anders dan het kenteken suggereert om een 1.9D motor, 0.7D kan ik nergens iets over vinden. Eind september ben ik met het busje verhuisd naar Portugal, Aveiro. Flink stuk rijden, maar ik heb het rustig aan gedaan. Het klonk alsof die motor niets liever deed dan draaien en reed best zuinig 1:13/14 met 90km/h en best zwaar beladen. Suupperrr, onwijs fijne bus zo!

Maar helaas.. Sinds een paar dagen draait de motor niet meer goed: wittige rook, geratel en gestutter van de motor (zie filmpje onderaan).
vlak na opnemen van het filmpje heb ik er nog nog heel klein stukje mee gereden geparkeerd om twee uur later weer te starten: vrooemmvrooemmm kengg valt uit.. nog eens.. tikktikk keng afslaan... oeff dat klonk helemaal niet goed. Alsof er iets vastliep in de motor. Sindsdien niet meer gestart en de fiets maar gepakt naar huis (niet terug naar NL hoor :nuts ).

Deze week heb ik 'm naar een BOSCH garage laten brengen door ANWB partner. Hun diagnose in gebrekkig engels (en ik kan amper portugees): Iets met de motor. Kosten: 5000,-. Wow, dat is even schrikken… Hij zei maybe someting with the fuelpump. Ik heb gevraagd nog even niks te gaan doen… verder vooronderzoek zou al 1000 euro kosten. Man man…

Ik vraag ik me sterk af of ik bij deze garage op de juiste plek ben, 5000 euro roepen zonder dat ze weten wat er mankeert… apart toch? Andere garage? Of zijn er dingen doe zou ik zelf gemakkelijk kunnen checken om een diagnose te stellen? Of hebben jullie al gelijk een idee wat dit is...?

Volgens mij is de wagen altijd goed geserviced elk jaar en hopelijk gaat ie gewoon nog heel wat kilometers mee!

Bedankt!

Laatst gewijzigd door JornT op 21 dec 2020, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 Motor probleem

Bericht door J vd Pal »

50 KW motor volgens RDW Ovi, dat zou dan een 2.4 D zijn maar eerste toelating 1998. Werd de T4 toen nog met een 2.4 geleverd? Of zou het een 88 pk TD blauwe I zijn?

Die €5000,= is veel te veel en ook €1000,= voor alleen een diagnose ook. Als je het niet vertrouwt dan zou ik hem door de verzekering/ANWB op laten halen en in NL laten repareren.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 Motor probleem

Bericht door odorf »

Plaats eens een foto van de motor van boven. Dan kunnen we -waarschijnlijk- wel zien om wat voor motorblok het gaat.

De rest is gissen. Het kan zijn dat de timing is verlopen.
(Wanneer is de distri-riem vervangen??)
Vaak staat dat ergens op de radiator of kunststof kap aan de linkerkant.
Het kúnnen ook ernstiger dingen zijn. Maar de bedragen die door de garage worden geroepen lijken nu uit hun dikke duim te komen. Zoals jij het beschrijft tenminste.

Of repatriëren en in NL een diagnose,
óf in Portugal op zoek naar een betrouwbare garage die weet waar ze het over hebben en dan een goede diagnose. Tolk een optie?
(Diagnose die best wel wat zou kosten, maar 1000,- is best heel veel geld, dat is grofweg de kostprijs van een half revisie-motorblok. (Zonder inbouw)
Laatst gewijzigd door odorf op 12 nov 2020, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 Motor probleem

Bericht door odorf »

Met 50kw zou het om een 1.9TD gaan.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 Motor probleem

Bericht door J vd Pal »

@Jan2009 ik schreef "TD Blauwe I" ofwel een 88PK TDI waarbij de I in het plaatje op de auto Blauw is, net zoals een 151 PK een Rode I heeft. Sorry voor de verwarring.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 12 nov 2020, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 Motor probleem

Bericht door odorf »

Gave luchthapper op de motorkap trouwens het lijkt -bijna- een Subaru :yes
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Hanz »

J vd Pal schreef: 12 nov 2020, 19:02 50 KW motor volgens RDW Ovi, dat zou dan een 2.4 D zijn maar eerste toelating 1998. Werd de T4 toen nog met een 2.4 geleverd? Of zou het een 88 pk TD blauwe I zijn?

Die €5000,= is veel te veel en ook €1000,= voor alleen een diagnose ook. Als je het niet vertrouwt dan zou ik hem door de verzekering/ANWB op laten halen en in NL laten repareren.
Volgens T4-wiki is de 1.9 TD tot 2003 geleverd.

Topic starter geeft aan dat hij naar Portugal verhuisd is, dus reparatie in Nederland is niet echt handig. Andere garage zoeken lijkt mij wel verstandig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Multivan Generation »

:tiwwp
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Thanks voor de reacties. Origineel was het een 1.9D 50kw en later heeft 1e eigenaar er de turbo ingebouwd en niet te vergeten het TDI embleem opgeplakt. Waarom er op m'n kenteken 0.7D staat blijf ik vreemd vinden. Ik zal nog een foto posten van de motor voor de dubblecheck (kan er nu alleen even niet bij staat nog bij de bosch).

Distributie is gedaan bij 217000, met nu zo'n 271500 op de teller.

En... andere garage dus. Ik heb de oldschool garage 2 uur verderop getipt gekregen van iemand die hier veel met T4s opknappen/verven bezig is (foto's zagen er goed uit!), volgens mij is dat een betere! Alleen die liggen heel de dag onder de auto denk ik, kreeg ze met geen mogelijkheid te pakken vandaag. Morgen nog eens proberen.

Wat ik me nu wel afvraag.. zou dit blok door de zelfbouwturbo op z'n tenen moeten lopen met als gevolg dat hij uiteindelijk veel minder kilometers kan maken? Wellicht nu al zo'n beetje op z'n einde. En is daarmee een grote reparatie (blok open) dat wel waard...?

@jan2009 ik probeer wel echt aardig te zijn voor stinkie maar ik moet hem nog beter leren kennen!! Binnenkant wel mooi gemaakt en mooie plekken laten zien (zie fotos) :yes :yes

Onderhoudshistorie
Volkswagen T4 bj 1998 265000 km (toen ik hem kocht). APK tot 15-3-2021
2014 startmotor vervangen
2015 distributieriem vervangen 217016 km.
2016 dynamo en achter veren vervangen
2017 voorruit en koelkast vervangen koelkast kan op gas, 12V en 230V
2018 koppeling vervangen
2019 achter remschijven en blokken vervangen
2020 voor en achter schokbrekers en stabilisator rubbers vervangen ,
brandstoffilter , luchtfilter en interieurfilter vervangen
ieder jaar olie en oliefilter vervangen

Dingen die me opvielen sinds aanschaf:
- Motor start soms moeilijk, geeft alleen een ‘klik’ startmotor slaat niet aan. Na een harde klap op de startmotor start ie vaak wel. Vaker voorgloeien helpt ook met beter starten.

- Eind september koelvloeistof slangetje (van reservoir naar een filter?) laten vervangen na lekkage onderweg naar Portugal (zie foto). 5 km snelweg met rood lampje (laag koelvloeistof niveau) gereden, gestopt en weg laten slepen vanaf tankstation. Slang vervangen. Daarna door (nog 1500km) gereden zonder problemen. De temperatuur is tijdens dit incident niet boven de ‘normale’ (lees:wijzer in het midden) stand van de indicator gekomen.

- Afgelopen maand in Portugal (best veel gereden), starten gaat een stuk beter dan voor de lange rit (problemen die zichzelf oplossen zijn de beste problemen :yes ). Motor blijft volgens de indicatiewijzer altijd perfect op temperatuur en loopt als een trein en klinkt goed.
maar nu begin November begint motor een soort ratelend/tikkend geluid te ontwikkelen bij draaien (geluid van de kleppen? zie video). Stationair lopen lijkt niet lekker te gaan: soms overslaan en bijna uitvallen.

- Choke moet steeds vaker helemaal open met starten anders uitvallen (soms ook met warme motor na starten vergeten terug te duwen maar dat is verder heel niet erg voor de motor toch? Je krijgt alleen een onvolledige verbranding?).

- Bij starten veel witte rook, later ook bij stationair draaien veel wittige rook uit uitlaat en rondom motorkap. en ruw ratelende geluid van de motor.

- Laatste keer dat ik hem startte, haperen kletteren en uitvallen (ook met extra beetje gas bij)

- Sindsdien laten staan en olie koud gecheckt (en is net iets onder peil, min-indicate) maar nog op de stok.
- koelvloeistof gecheckt (ook net onder peil, min-indicatie) niet gemengd met olie oid.
IMG_20200924_201412.jpg
PXL_20201031_115942379.jpg
IMG_20200923_115948.jpg

Hopelijk snel dan weer: :driveT4 :driveT4 :driveT4
Gebruikersavatar
8ze
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2017, 21:24
Locatie: Veluwe

Re: T4 Motor probleem

Bericht door 8ze »

Die 0.7 slaat op je laadvermogen, 700 kg.

Wietze
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Pascal-141 »

Laat je ginder geen oor aan naaien , met die genoemde prijzen :muur
Als de motor te ver heen is om nog te herstellen , zoek je daar dan ergens een Golf3 met de 1.9td motor , die vind je voor een paar honderd euro. En bouw die motor dan in je T4 . Motor is dezelfde , je moet alleen een paar dingen mee overzetten.

Wat nu de oorzaak is van het roken en gekletter , dat is moeilijk te zeggen vanachter een pc scherm . Kan een verlopen timing zijn (distributie zit er al 5 jaar op ...) , als de riem te los hangt kan die een tand verspringen en dan krijg je ook dit effect wat je nu hebt .
Kan ook een verstuiver zijn , of de pomp , koppakking , enz ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 Motor probleem

Bericht door pwhooftman »

Choke op een diesel?
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

8ze schreef: 13 nov 2020, 07:17 Die 0.7 slaat op je laadvermogen, 700 kg.

Wietze
aha!
pwhooftman schreef: 13 nov 2020, 08:45 Choke op een diesel?
Hmm ja dat hendeltje links van mn stuur dat (volgens mij?) verhoogd toerental veroorzaakt bij uittrekken. Zelfde effect als gaspedaal een beetje intrappen. gebruik ik vaak bij koud starten dan slaat 'ie makkelijkeren aan...

is dat geen choke? :bonk
Pascal-141 schreef: 13 nov 2020, 08:01 Laat je ginder geen oor aan naaien , met die genoemde prijzen :muur
Als de motor te ver heen is om nog te herstellen , zoek je daar dan ergens een Golf3 met de 1.9td motor , die vind je voor een paar honderd euro. En bouw die motor dan in je T4 . Motor is dezelfde , je moet alleen een paar dingen mee overzetten.

Wat nu de oorzaak is van het roken en gekletter , dat is moeilijk te zeggen vanachter een pc scherm . Kan een verlopen timing zijn (distributie zit er al 5 jaar op ...) , als de riem te los hangt kan die een tand verspringen en dan krijg je ook dit effect wat je nu hebt .
Kan ook een verstuiver zijn , of de pomp , koppakking , enz ...
Duidelijk! Dank voor de reactie, ik zie hier idd geregeld mensen die de knaptse dingen zelf aan hun bus klussen maar dat gaat mij een brug te ver zeker blok vervangen lijkt me niet echt een instap klusje haha.

Eerst eens even goed overleggen met een garage... Zou fijn zijn als ze wat scenarios met prijzen kunnen noemen.

Voor de diagnose ze maken het blok open dit kost: x,-
1) Als we zien dat de distririem is slap of gesnapt is: x,-
2) Als we zien dat de koppakking lek is: x,-
3) Pomp vervangen kost weer iets anders..
4) of de comboknaller.. x,-

dan is het wel duidelijk waar je ongeveer naar toe kan gaanen of ze reele prijzen hanteren.

Goedendag! :yes
Gebruikersavatar
JornT
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020, 18:22

Re: T4 Motor probleem

Bericht door JornT »

Ok andere garage (Old School Garage) gesproken. Volgens mij is dit waar je moet zijn voor VW busjes in PT. Hij had het er wel over dat hij liever niet de 1.9D met zelfbouw turbo zou opmaken/reviseren, hij zegt de 1.9D is een goede motor maar met een turbo erop kan ik geen garantie meer geven dan gaat het snel weer mis. Als het blok helemaal open moet voor revisie zou hij liever een andere erin zetten een 1.9 TDI of een 1.9D.

Dit snijd wel hout lijkt me... of zou dit blokje met zelfbouw turbo nog vele kilometers mee kunnen?

Prijzen zouden meer richting 500-600 voor een blok gaan en 700-800 voor inbouwen.

Eerst maar eens de bus daar zien te krijgen. Dan zien we wel weer wat ze er van zeggen :)

:zwaai :zwaai
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Motor probleem

Bericht door Multivan Generation »

JornT schreef: 13 nov 2020, 10:55 Ok andere garage (Old School Garage) gesproken. Volgens mij is dit waar je moet zijn voor VW busjes in PT. Hij had het er wel over dat hij liever niet de 1.9D met zelfbouw turbo zou opmaken/reviseren, hij zegt de 1.9D is een goede motor maar met een turbo erop kan ik geen garantie meer geven dan gaat het snel weer mis. Als het blok helemaal open moet voor revisie zou hij liever een andere erin zetten een 1.9 TDI of een 1.9D.

Zal dan wel een 55kW 1.9 TD zijn waar die man over spreekt en geen TDI,
want dan moet je toch wat meer aanpassen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie