Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe huishoudaccu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Nieuwe huishoudaccu

Bericht door PindaNL »

Hallo allemaal,

Voor onze T4 California '92 ben ik opzoek naar een nieuwe huishoudaccu, hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien.

Onze huidige accu is op, ondanks dat deze VMF 105 ah semi tractie van 2017 is.(nog ±50% capaciteit) De Westfalia lader is vorig jaar tijdens onze vakantie defect gegaan eveneens de aardlek automaat, zie topic: viewtopic.php?f=23&t=65023 De accu is hierdoor erg diep ontladen.(koelkast viel uit) Inmiddels is de lader vervangen voor een Fraron.

Heeft iemand enig idee wat de koelkast/box gemiddeld op een dag verbruikt?(bij zomerse temperaturen) De gebruikershandleiding geeft aan max 4.5a, maar dit is volgens mij alleen wanneer de compressor is ingeschakeld?

Onderstaand onze verbruikers:

-24/7 Koelkast
-Binnenverlichting waarvan 1 armatuur door led is vervangen: 4 a 5 uren per dag.
-Opladen tablet/telefoons 2x per dag
-Eberspacher D3LC, wordt alleen gebruikt wanneer het 's ochtends/avonds koud is. Wij gaan veelal naar warmere landen toe.

Onze T4 heeft het oude type dynamo: 90ah v-riem, startaccu is een Varta 95Ah misschien destijds wat te zwaar uitgekozen. Hierdoor weet ik niet hoeveel de dynamo de huishoudaccu bijlaadt. Ook zit er een airco(retrofit) in de bus.
Het idee is om dit of volgend jaar een zonnepaneel(en) te plaatsen(bijv.https://www.dewitschijndel.nl/topsolar- ... nnepaneel/ of 2x een 50/60watt) zodat de accu onderweg en wanneer deze op bijv. een parkeerplaats staat op te laden. We willen graag volgend jaar naar Noorwegen/Zweden waarbij het met wildkamperen volgens mij een must is.

Momenteel twijfel ik tussen een AGM, semi-tractie en gel, lifepo valt buiten ons budget.(€250)

Klopt het dat AGM en gel sneller laden(via 220 en solar) dan een semi-tractie?
Iemand ervaring met Vega Commerce? Verkoopt erg goedkope accu's via Ebay, kan helaas buiten Ebay geen reviews vinden van dit merk.

Mocht iemand advies hebben voor: merk, type, aantal Ah's of anders graag!

Alvast bedankt!

Groeten Jan
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Nieuwe huishoudaccu

Bericht door krekwakwol »

Hallo, het hangt ook een beetje van je lader af, is deze geschikt voor agm of gel accu's.
Daar zou je nog even naar kunnen kijken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Nieuwe huishoudaccu

Bericht door PindaNL »

krekwakwol schreef: 07 mar 2021, 12:40 Hallo, het hangt ook een beetje van je lader af, is deze geschikt voor agm of gel accu's.
Daar zou je nog even naar kunnen kijken.

De Fraron lader kan gel en agm opladen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe huishoudaccu

Bericht door Hanz »

Kijk ook eens hier naar de linkjes die Jasper in een ander accu-topic plaatste.
viewtopic.php?p=480017#p480017
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe huishoudaccu

Bericht door J vd Pal »

Wij konden afgelopen zomer 3 dagen vrij staan met onze 140 Ah GEL accu. Bij ons hetzelfde gebruik, 24/7 koelkast, opladen GSM (4x) en tablet (1x), fototoestel, een beetje licht aan, kachel niet nodig (was 30 graden overdag). Bij een GEL accu mag je 60% van de energie verbruiken, netto dus 84Ah.

De mooiste oplossing is volgens mij een LiFoPo4. Per saldo is dit ook de goedkoopste oplossing want ze gaan veel langer mee dan de andere opties, een goede AGM accu gaat bij voorzichtig gebruik (60% ontladen) ongeveer 450 cycli mee, een GEL accu ongeveer 600 cycli mee, een LIFePo4 2500! Zie ook https://www.victronenergy.com/upload/do ... ies-EN.pdf

Voor €250,= kan je een ongeveer 100Ah AGM/GEL kopen waar je dan ongeveer 2 dagen mee vrij kunt staan. Of je daar genoeg aan hebt is aan jullie. Qua zonnepanelen heb je aan 100-120 watt voldoende als het weer meewerkt.

Op deze https://mickelmoen.blogspot.com/ website van een van onze forum leden staat een hele uitgebreide uitleg over de verschillende soorten accu's, berekeningen van verbruik, zonnepanelen en nog veel meer.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe huishoudaccu

Bericht door odorf »

In een ‘92 California kun je 2x 85 ah gel accu’s kwijt. Exide heeft een soort waar er precies 2 van passen in de standaard accukast.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie