Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nieuw hier/2 vragen T4 camper 1999 banden en luifel

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Mike1
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2021, 16:12

nieuw hier/2 vragen T4 camper 1999 banden en luifel

Bericht door Mike1 »

Goedemorgen, Na jaren een mercedes sprinter te hebben gehad (zelf omgebouwd tot camper) heb ik nu mijn droom: een T4 camper uit 1999.
Omdat ik niet thuis ben in VW gekocht bij een garage waar ik 3 maanden garantie heb. Veel gehad aan dit forum voor de koop!
Inmiddels is duidelijk dat er veel kleine dingen niet zijn gecheckt en nog moeten worden herstelt...
Een groot probleem is het volgende: de garage heeft er nieuwe velgen en banden onder gezet. stoer en groot.
De eerste keer dat ik beladen reed klapte bij elke bocht de auto achter , op de wielen en raakte de velgen (enorme herrie...) Volgens de garage lag het aan de veren , die zijn achter nu vervangen. Nu voel ik dat de veren voor ook niet goed zijn maar ik zie ook slijtage aan de (nieuwe)banden.... Ik denk, graag jullie mening, dat er kleiner banden op moeten. De veren zijn niet goed maar de banden denk ik echt te groot
Er zitten nu:235/55R17 103 W op.Kent iemand dit probleem en welke banden zijn geschikt?

Vraag 2: Ik heb een brandrup toprail geplaatst voor een luifel: welke luifel kan ik daar voor kopen
en
Kan ik met deze rail , evt met een tweede aan de andere kant, surfboarden op het dak vervoeren? Wie heeft daar ervaring mee?

Dank alvast
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: nieuw hier/2 vragen T4 camper 1999 banden en luifel

Bericht door J vd Pal »

-
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 19 mar 2021, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: nieuw hier/2 vragen T4 camper 1999 banden en luifel

Bericht door Multivan Generation »

Mike1 schreef: 19 mar 2021, 09:51
Vraag 2: Ik heb een brandrup toprail geplaatst voor een luifel: welke luifel kan ik daar voor kopen
en
Kan ik met deze rail , evt met een tweede aan de andere kant, surfboarden op het dak vervoeren? Wie heeft daar ervaring mee?

Dank alvast
Je kunt op een toprail, bijvoorbeeld fiamma luifelsteunen gebruiken, zogenoemde adapters, en dan bijvoorbeeld een Fiamma F35 of F45 luifel monteren.

Als je ook een brandrup rail aan de linkerzijde monteert, dan kun je met allesdragers inderdaad surfboards op het dak vervoeren.
Volgens mij had Thule daar voetplaten voor.

Montage van brandrup rail: http://www.eldiape.com/toprail/toprail.htm

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuw hier/2 vragen T4 camper 1999 banden en luifel

Bericht door Pascal-141 »

Die banden zijn veeeeeel te groot voor een T4 .
Veel gebruikte maat is 235/45R17 of 225/50R17. Die bandenmaat zal ook niet aanlopen bij inveren.
Als jouw garage dergelijke ongeschikte bandenmaat eronder gooit , dan zou ik me alvast vragen stellen bij de vakkennis van die garage ...

En vooraan zitten geen veren bij een T4 , net zoals bij je Sprinter zitten er vooraan torsievering . Om die kapot te krijgen is zelfs de hulk niet groen genoeg .
Wat bvb wel kan aan de hand zijn , is dat je schokdempers versleten zijn .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Mike1
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2021, 16:12

Re: nieuw hier/2 vragen T4 camper 1999 banden en luifel

Bericht door Mike1 »

Dank!!! Ik ga er mee aan de slag!!!
Plaats reactie