Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Controlepaneel/display werkt niet

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Lanti
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2021, 11:44
Locatie: Groningen

Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door Lanti »

Ik heb een probleem met mijn controlepaneel tussen de voorstoelen boven in het dak. Sinds kort geeft het controlepaneel niks meer aan als de camper uit staat. Ga ik de camper starten en rijden dan springt de display aan. Terwijl de display dan opstart staat er eerst ---V en vervolgens loopt het aantal volt op van circa 10.4 naar ongeveer 14.5 volt. Op plaats van bestemming aangekomen schakel ik de auto uit en valt de display ook direct uit. De binnenverlichting boven de keuken en achterin bij de bank gaan ook niet aan als de auto uit is.

De huishoudaccu heb ik circa 4 dagen aan een druppellader gehad. Maar dit had geen effect. Ook met een multimeter de huishoudaccu gemeten en gaf 12.7V aan. Er zit een Sonnenschein accu in. Vanochtend heb ik de startaccu eraan gekoppeld maar dat had ook geen effect, display blijft uit. De aardlekschakelaar staat gewoon aan. Ook heb ik de stekker achterop de display gecontroleerd of die goed aangesloten was. Ik vermoed dan toch iets met de acculader?

Iemand ideeën of tips wat ik kan doen of checken? Ik sta eigenlijk op het punt om het door een garage na te laten kijken...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door J vd Pal »

Hoi Lanti,

Het display is nog goed want die doet het als er stroom vanaf de dynamo komt.

Heb je de startaccu aangesloten op de draden van de huishoudaccu?

Ik denk dat de meetshunt eruit ligt, deze zit in de minleiding.

Helaas in Puttershoek wat ver weg voor je anders had ik best mee willen kijken. Misschien een ander forumlid in de buurt van Groningen die mee wil kijken.

Hier http://www.westfaliat4.info/VW_T4_Calif ... SP_136.pdfeen beschrijving met op blz 20/21 de beschrijving van de camper elektronica. Ik verdenk N162 dit is een meetweerstand of shunt. Als hier hoge stromen overheen lopen dan kan deze doorbranden.

Zie ook dit draadje: viewtopic.php?f=23&t=65787
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Lanti
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2021, 11:44
Locatie: Groningen

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door Lanti »

Bedankt voor de tip. Ik zal het eens nakijken of dat het probleem is. Had voor mijn gevoel al veel topics gelezen maar die jij doorstuurde heb ik nog niet gehad! Mijn Duits is niet geweldig dus zal ff tijd nodig hebben om het schema fatsoenlijk te kunnen lezen.

De startaccu heb ik inderdaad aangesloten op de draden van de huishoudaccu.

Laat binnenkort ff weten wat de status is van de N162
Lanti
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2021, 11:44
Locatie: Groningen

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door Lanti »

Ik heb even gekeken naar de N162. Op het oog lijkt hij niet doormidden te zijn maar zoals je ziet is hij wel zwart van kleur. Is dan ook een reden dat dit onderdeel stuk kan zijn of moet hij echt doormidden zijn?

Als het goed is heb een foto toegevoegd
Bijlagen
20210329_195542.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Yep, zekering vervangen om mee te beginnen,
en daarna ook hetzelfde type zekeringen in de motorruimte ook meteen preventief vervangen.
Waarschijnlijk net zo oud..

Kost bijna niets en je boost de bedrijfszekerheid van je bus..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door J vd Pal »

Het lijkt of er iets gebeurd is met de kabel die er achterlangs loopt. Is die nog heel?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Even voor de veiligheid,
eerst de plus en min pool van beide accu's even losmaken voordat je deze zekering vervangt.

Safety first :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lanti
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2021, 11:44
Locatie: Groningen

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door Lanti »

Bedankt voor de reacties. De zwarte kabel heb ik nog even nagekeken maar lijkt goed te zijn. Ook zal ik voor de zekerheid een nieuwe shunt bestellen. Maandag ga ik er even met m'n vader naar kijken. Hij heeft er meer kennis van en gaan we alles maar even bij langs lopen. Wordt vervolgt....

Ik heb trouwens onlangs de buitenaansluiting vervangen van de netstroom. Het klepje was kapot. Misschien dat daar dan misschien nog iets mis mee is gegaan...?
Lanti
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2021, 11:44
Locatie: Groningen

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door Lanti »

We zijn een aantal dagen verder en ik heb diverse dingen nog geprobeerd. Zo las ik in een andere topic dat bijvoorbeeld het waterpompje het probleem was.
De zekeringen en de shunt heb ik nog niet vervangen. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Wel heb ik de stekker van het afvalwatertank en het schoonwatertank losgekoppeld maar op de display gebeurde niks. Of is het verstandig om dan eerst even een stuk te rijden met de bus om te kijken wat er gebeurd? In een eerder bericht van mij gaf ik aan dat bij het aanzetten van de auto de display aanspringt en dan het aantal volt stijgt van 10.1 naar 14.4V op de display tijdens rijden. Nu doet de display dat niet meer. Als ik de auto start komt er nu ---V en daaronder het eerste en laatste balkje van de accubalk. Het accu icoontje gaat knipperen en dan valt de display volledig uit na een aantal minuten. Wat is begreep is dat het systeem automatisch uitschakelt als de accu onder bepaald aantal volt komt. Ook zie ik geen icoon van mijn vuilwatertank op de display. En volgens mij (niet helemaal zeker van) als het netstroom buiten aansluit komt er ook geen icoon stekker in beeld om aan te geven dat ik aan 220V ligt. Als ik 220V aangesloten heb doet mijn stopcontact achter de bestuurdersstoel het wel.
Ook heb ik de huishoudaccu bij KwikFit doorgemeten. Hun systeem geeft aan dat de accu vervangen moet worden maar ze meten een spanning van 12.51V. Verder staat er 'Waarde' 800 EN(A) en zij hebben 'Gemeten' 610 EN(A). Ik weet niet zo goed waar dat laatste voor staat maar mijn conclusie was dat de accu niet meer nieuw is (wat ook logisch is) maar dat hij het nog wel zou moeten doen.

Probleem nog niet opgelost dus... :huilen
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door J vd Pal »

Het symbool van de afvalwatertank zie je niet totdat deze bijna vol is. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Er lijkt iets niet in de haak met de verbinding tussen accu en display. Heb je alle zekeringen achter de bestuurdersstoel vervangen? Niet gecontroleerd maar echt vervangen? De zekering waar het pompje opzit zorgt inderdaad er ook voor dat er geen voltage van de HH accu wordt aangegeven.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door Hanz »

Lanti schreef: 08 apr 2021, 15:08 Als ik de auto start komt er nu ---V en daaronder het eerste en laatste balkje van de accubalk.

Dat is normaal. Pas enige minuten nadat je een verbruiker hebt ingeschakeld zie je alle balkjes.

Het accu icoontje gaat knipperen en dan valt de display volledig uit na een aantal minuten. Wat is begreep is dat het systeem automatisch uitschakelt als de accu onder bepaald aantal volt komt.

Als het accu icoontje knippert dan is de spanning onder de 10,5V gezakt. Koelkast en standkachel worden in zo'n geval uitgeschakeld.
Als de cijfers van de accuspanning knipperen dan duidt dit op een storing in het laadapparaat.


Verder staat er 'Waarde' 800 EN(A) en zij hebben 'Gemeten' 610 EN(A). Ik weet niet zo goed waar dat laatste voor staat maar mijn conclusie was dat de accu niet meer nieuw is (wat ook logisch is) maar dat hij het nog wel zou moeten doen.

Deze waardes slaan op het startvermogen van de accu. Bij een huishoudaccu niet zo interessant zolang de spanning op orde is. Maar die lijkt bij jou ook vrij snel in te storten (knipperend accu icoontje).

Probleem nog niet opgelost dus... :huilen

Maar je hebt ook nog niets veranderd of vervangen. Het verdwijnt niet vanzelf.
T4 California controlepaneel.pdf
(410.58 KiB) 84 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door odorf »

Als het om Sonnenschein accu gaat heb ik het vermoeden dat het nog steeds om de originele accu gaat.
Sonnenschein heet al vele jaren Exide.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Lanti
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2021, 11:44
Locatie: Groningen

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door Lanti »

Inmiddels heb ik zekering 1 tot 6 vervangen achter de bestuurdersstoel. Blijkt geen effect te hebben. Er zit inderdaad nog een Sonnenschein accu en ik vermoed ook dat dit de eerste accu nog is.
Het probleem kan misschien ook anders omschreven worden. Als ik 230V netstroom aansluit buitenaf dan komt er geen stekker in beeld dat mijn accu aan het laden is. Als ik de auto draaiende heb komt dit stekkertje ook niet tevoorschijn in de display. Ik lees in een handleiding die ik heb de volgende omschrijving bij de stekker afbeelding: Dit symbool verschijnt op het display wanneer er spanning op het 230V net staat en de acculader werkt. Het symbool verdwijnt bij stroomuitval of als de acculader niet goed werkt. Mijn stopcontact achter de bestuurdersstoel doet het wel als ik 230V aansluit. Maar mijn koelkast en kachel kunnen nog steeds niet aan. Vanmiddag met Henk gebeld en ik laat de acculader maar eens nakijken incl. koelbox spul.

Nu keek ik vanavond nog even weer achter de schotjes bij de acculader en merkte ik op dat er geen zwarte ICE kabel voor in de acculader zit. Is dit normaal of hoort hier een kabel in te zitten? Voor de duidelijkheid maar even foto toegevoegd.
Bijlagen
20210413_201302.jpg
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door J vd Pal »

Daar hoort weldegelijk een kabel in te zitten. Die zorgt voor de verbinding tussen buitenstopcontact en lader. waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar de stekker eruit getrokken toen de lader kapot ging, lag deze niet in de buurt van de lader? . Alles eruit halen en opsturen naar HenkK is denk ik stap 1. Daarna met een werkende lader en koelkast verder zoeken.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Lanti
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2021, 11:44
Locatie: Groningen

Re: Controlepaneel/display werkt niet

Bericht door Lanti »

Nog even een vraagje. Ik wil de elektronica van de koelbox ook meesturen naar Henk. Hiervoor heb ik de zwarte plaat met vele schroefjes losgemaakt. Achterop die plaat zit een kastje waar diverse stekkers aan zitten. Dit kastje moet dan mee naar Henk toch? Die stekkers losmaken is allemaal geen probleem maar er zit ook 1 dikke zwarte kabel aan die van het kastje naar onder de koelbox loopt. Waar maak ik deze los? Op het punt onder de koelbox of moet ik het kastje open maken en daar die 4 losse stekkers weer los maken?

Links van de oplader zit tegen de zijwand bij mij een metaalachtig kastje wat naar mijn idee de omvormer is. Hier zit wel zo'n dikke zwarte stekker in. Als ik het goed heb loopt deze naar voren achter de koelbox enzo langs.
Heb geprobeerd vanaf de 230V netaansluiting de dikke zwarte kabel te volgen maar dat werd lastig. Hij gaat vrij snel achter wielkas langs dan vind ik hem eigenlijk niet echt meer terug achter de omvormer en acculader...

Eerst maar even electronica opsturen. Wellicht is alles goed hersteld alleen is de acculader gewoon toe aan een beurt
Plaats reactie